ITPB1/4511-588/16/PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/4511-588/16/PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

(Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od maja 2014 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na pełnej konserwacji budynków, budowli, infrastruktury technicznej terenów zielonych oraz małej architektury. W roku 2014 podatek dochodowy rozliczał Pan na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast od roku 2015 dokonał zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy - art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonywane przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są na podstawie dwóch umów zawartych: jedna ze spółdzielnią mieszkaniową i druga z zarządcą nieruchomości. Zakres robót konserwacyjnych obejmuje pełną konserwację urządzeń i instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, wentylacyjnej, stolarki i ślusarki zamontowanej w budynkach, sprzętu i urządzeń znajdujących się na placach zabaw na terenie osiedli, usuwanie awarii, prace ogólnobudowlane i drogowe (tekst jedn.: naprawy tynków, posadzek, ścian i dachów, roboty murarskie, prace malarskie, naprawa kominów) konserwacja instalacji c.o. i c.c.w., odczyty liczników energii elektrycznej, energii cieplnej i liczników wody, świadczenie odpłatnych usług lokatorskich oraz pozostałe roboty tj.: mocowanie tablic informacyjnych, wywieszanie informacji dla lokatorów, wywieszanie flag państwowych, usuwanie napisów na elewacjach, przycinanie gałęzi stanowiących zagrożenie i inne czynności wykonywane na pisemne zlecenie spółdzielni lub zarządcy. Materiały i środki niezbędne do wykonania przedmiotu umowy zapewnia Pan we własnym zakresie. Realizacja robót odbywa się w godzinach pracy administracji, natomiast w przypadku występowania awarii również w godzinach popołudniowych i we wszystkie dni tygodnia. Zgodnie z umową zawartą ze spółdzielnią mieszkaniową za wykonane usługi przysługuje Panu stałe miesięczne wynagrodzenie umowne bez względu na liczbę wykonanych usług w danym miesiącu. Z kolei zgodnie z umową zawartą z zarządcą nieruchomości otrzymuje Pan za każde pisemne zlecenie wynagrodzenie rozliczane kosztorysem powykonawczym według stawki godzinowej w oparciu o potwierdzony przez zarządcę "rejestr zgłoszeń".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy stałe miesięczne wynagrodzenie za usługi konserwacyjne świadczone na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, zgodnie z zawartą umową można w 2017 r. opodatkować według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako przychody z działalności usługowej?

2. Czy usługi wykonywane na zlecenia i rozliczane na podstawie protokołu odbioru robót można w 2017 r. opodatkować według stawki 5,5% ryczałtu w przypadku robót ogólnobudowlanych a pozostałe usługi nie będące usługami budowlanymi według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przychody z działalności usługowej opodatkowane są według stawki 8,5% ryczałtu. Wobec powyższego uważa Pan, iż miesięczne stałe wynagrodzenie z tytułu wykonywania usług konserwacyjnych, naprawczych oraz pozostałych usług wykonywanych zgodnie z umową należy opodatkować według stawki właściwej dla przychodów z działalności usługowej tj. 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pozostałe usługi potwierdzone pisemnym zleceniem oraz protokołem odbioru robót w zależności od przedmiotu zlecenia w ocenie Pana, należy opodatkować właściwą stawką 5,5% ryczałtu dla robót budowlanych oraz stawką właściwą 8,5% ryczałtu dla pozostałych usług nie mieszczących się w definicji robót budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 9 lutego 2016 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. poz. 290). Zgodnie z powołanym przepisem przez roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Natomiast zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) roboty budowlane sklasyfikowane zostały w Sekcji F (obejmującej Działy 41, 42, 43).

Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej oraz wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta nie obejmuje:

* zarządzania projektami budowlanymi w zakresie obiektów inżynierii lądowej i wodnej, sklasyfikowanego w 71.1,

* wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32,

* usług instalowania mechanicznych lub elektrycznych urządzeń do zamykania sejfów i skarbców, powiązane z późniejszym ich monitorowaniem, sklasyfikowanych w 80.20.10.0.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na pełnej konserwacji budynków, budowli, infrastruktury technicznej terenów zielonych oraz małej architektury. Wykonywane przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są na podstawie dwóch umów zawartych: jedna ze spółdzielnią mieszkaniową i druga z zarządcą nieruchomości. Zakres robót konserwacyjnych obejmuje pełną konserwację urządzeń i instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, wentylacyjnej, stolarki i ślusarki zamontowanej w budynkach, sprzętu i urządzeń znajdujących się na placach zabaw na terenie osiedli, usuwanie awarii, prace ogólnobudowlane i drogowe (tekst jedn.: naprawy tynków, posadzek, ścian i dachów, roboty murarskie, prace malarskie, naprawa kominów) konserwacja instalacji c.o. i c.c.w., odczyty liczników energii elektrycznej, energii cieplnej i liczników wody, świadczenie odpłatnych usług lokatorskich oraz pozostałe roboty tj.: mocowanie tablic informacyjnych, wywieszanie informacji dla lokatorów, wywieszanie flag państwowych, usuwanie napisów na elewacjach, przycinanie gałęzi stanowiących zagrożenie i inne czynności wykonywane na pisemne zlecenie spółdzielni lub zarządcy. Materiały i środki niezbędne do wykonania przedmiotu umowy zapewnia Pan we własnym zakresie. Realizacja robót odbywa się w godzinach pracy administracji, natomiast w przypadku występowania awarii również w godzinach popołudniowych i we wszystkie dni tygodnia. Zgodnie z umową zawartą ze spółdzielnią mieszkaniową za wykonane usługi przysługuje Panu stałe miesięczne wynagrodzenie umowne bez względu na liczbę wykonanych usług w danym miesiącu. Z kolei zgodnie z umową zawartą z zarządcą nieruchomości otrzymuje Pan za każde pisemne zlecenie wynagrodzenie rozliczane kosztorysem powykonawczym według stawki godzinowej w oparciu o potwierdzony przez zarządcę "rejestr zgłoszeń".

Przystępując do analizy przepisów podatkowych należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż roboty konserwacyjne wykonywane na rzecz spółdzielni mieszkaniowej - za których wykonanie otrzymuje Pan stałe miesięczne wynagrodzenie bez względu na rodzaj wykonywanych robót - opodatkowane będą 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast, jeżeli w istocie, niektóre z w wykonywanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności, na podstawie umowy zawartej z zarządcą nieruchomości, to roboty budowlane (np. naprawy tynków, posadzek, ścian i dachów, roboty murarskie, prace malarskie, itp.) i otrzymane na podstawie kosztorysu powykonawczego wynagrodzenie jest odpłatnością za tego rodzaju usługi, to przychód uzyskany w związku z ich wykonywaniem podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pozostała część wynagrodzenia z tytułu umowy z zarządcą - za usługi konserwacyjne (inne niż roboty budowlane) - podlega opodatkowaniu wg stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Końcowo, w niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, że tut. organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku. Jednocześnie podkreślić należy, że z uwagi na zakres wniosku, a w szczególności postawione pytanie, kwestia możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie została poddana ocenie w ramach niniejszej interpretacji indywidualnej. Zakres żądania wnioskodawcy wyznacza w szczególności:

a.

stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

Ponadto, rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl