ITPB1/4511-35/15/PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/4511-35/15/PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2015 r. (data wpływu 14 stycznia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2015 r. (data wpływu 12 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów dla dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia odpłatnych szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów dla dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia odpłatnych szkoleń.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 marca 2015 r. (data wpływu 12 marca 2015 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, która polega na prowadzeniu odpłatnie szkoleń w zakresie różnych branż o różnym zakresie tematycznym. W większości odbiorcami są następujące instytucje zwane Zamawiającymi: Powiatowe Urzędy Pracy (szkolenia dla osób bezrobotnych), Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej (szkolenia dla ich podopiecznych), Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie (szkolenia dla ich podopiecznych) oraz w zależności od potrzeb inne, w tym również osoby prywatne. Zaznacza Pani, że nie otrzymuje dotacji z budżetu powiatu. Działalność oparta jest na wpisie do CEIDG (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej 16 maja 1998 r.) - przeważająca działalność gospodarcza to - 85.59B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz na wpisie do ewidencji działalności oświatowej prowadzonej przez Starostę - Typ i rodzaj placówki - placówka niepubliczna, placówka kształcenia ustawicznego i praktycznego umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W związku z prowadzoną działalnością otrzymała Pani zaświadczenie, w którym wskazano, ze na podstawie złożonego wniosku otrzymała Pani numer REGON. Ponadto w zaświadczeniu wskazano nazwę pod jaką prowadzona jest działalność oraz, że rodzaj przeważającej działalności to 8559B.

Wcześniej do tego samego numeru REGON w miejscu rodzaj przeważającej działalności widniał zapis 8042B.

W dniu 13 listopada 2012 r. otrzymała Pani zaświadczenie o numerze REGON. W zaświadczeniu wskazano, że jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej otrzymała numer REGON.

Do powyższego numeru przypisane są następujące informacje:

* szczególna forma prawna: 94 Placówki Systemu Oświatowego Niepubliczne,

* własność: 214 własność krajowych osób fizycznych,

* rodzaj przeważającej działalności: 8559B

W związku z prowadzoną działalnością rozlicza się Pani jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych (do określonego pułapu obrotów). W zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON jest Pani wskazana jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że prowadzona placówka nie stanowi odrębnego, samodzielnego podmiotu prawa, wyposażonego we własny majątek i autonomiczną strukturę organizacyjną.

W zakresie wszystkich stosunków cywilnoprawnych oraz stosunków z zakresu prawa pracy występuje Pani. Pani też sprawuje pełną kontrolę i nadzór nad działalnością placówki, w szczególności nad sprawami finansowymi, organizacyjnymi, gospodarczymi i kadrowo płacowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pomimo uzyskania nr REGON z dnia 13 listopada 2012 r. nadal może Pani rozliczać się jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych (do określonego pułapu obrotów)?

Uważa Pani, że prowadzi działalność gospodarczą i powinna rozliczać się jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych (do określonego pułapu obrotów).

Wobec braku legalnej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, w orzecznictwie i piśmiennictwie wskazuje się na szereg cech, którymi winna legitymować się jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawej: własny majątek, wyodrębnioną strukturę organizacyjną, samodzielność decyzyjną.

Stosując się do przedstawionych cech stwierdza Pani, że placówka, którą prowadzi nie posiada własnego wyodrębnionego majątku. Sale, w których prowadzone są kursy, szkolenia są wynajmowane. To Pani jako właściciel jest dyrektorem, odpowiada za sprawy organizacyjne, finansowe oraz inne związane z działalnością Placówki. Podpisuje Pani umowy. Do przeprowadzenia kursów, szkoleń zatrudnia Pani kadrę, w większości na podstawie zawartych umów zleceń. Jeżeli zakres szkolenia jest zgodny z Pani kwalifikacjami, niektóre zajęcia prowadzone są przez Panią (np. zagadnienia związane z obsługą komputera i oprogramowania komputerowego). Prowadzi Pani i podpisuje dokumentację związaną z prowadzeniem placówki. Zgodnie z zapisem w Statucie Placówki Niepublicznej osobą prowadzącą placówkę jest Pani. Placówka nie jest instytucją samodzielną i w związku z tym nie posiada (jako Placówka) zdolności zaciągania zobowiązań. Cała odpowiedzialność za działalność placówki spoczywa na Pani jako osobie prowadzącej placówkę.

Odnosząc się do powyższego uważa Pani, że utworzona przez Panią Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego nie jest podmiotem charakteryzującym się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, a jedynie jest pewnego rodzaju jednostką w strukturze działalności gospodarczej, którą prowadzi Pani, jako osoba fizyczna. Wyodrębnienie takiej jednostki miało na celu podwyższenie jakości oferowanych usług szkoleniowych. Działając jako Placówka musi Pani stosować się między innymi do rozporządzenia MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, które to określa między innymi warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form, czyli musi Pani spełnić określone wymagania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), ustawy osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, jak i cywilnego, nie zawierają natomiast określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

W art. 331 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) ustanowiono jedynie, iż do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Wobec braku legalnej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej w orzecznictwie i piśmiennictwie wskazuje się na szereg cech, którymi winna legitymować się jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej: własny majątek, wyodrębnioną strukturę organizacyjną, samodzielność decyzyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, która polega na prowadzeniu odpłatnie szkoleń w zakresie różnych branż o różnym zakresie tematycznym. Działalność oparta jest na wpisie do CEIDG (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej 16 maja 1998 r.) - przeważająca działalność gospodarcza to 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz na wpisie do ewidencji działalności oświatowej prowadzonej przez Starostę - Typ i rodzaj placówki - placówka niepubliczna, placówka kształcenia ustawicznego i praktycznego umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W dniu 13 listopada 2012 r. otrzymała Pani zaświadczenie o numerze REGON. W zaświadczeniu wskazano, że jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej otrzymała numer REGON.

Do powyższego numeru przypisane są następujące informacje:

* szczególna forma prawna: 94 Placówki Systemu Oświatowego Niepubliczne,

* własność: 214 własność krajowych osób fizycznych,

* rodzaj przeważającej działalności: 8559B.

W zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON jest Pani wskazana jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej.

Ponadto wskazała Pani, że prowadzona placówka nie stanowi odrębnego, samodzielnego podmiotu prawa, wyposażonego we własny majątek i autonomiczną strukturę organizacyjną.

W zakresie wszystkich stosunków cywilnoprawnych oraz stosunków z zakresu prawa pracy występuje Pani. Pani też sprawuje pełną kontrolę i nadzór nad działalnością placówki, w szczególności nad sprawami finansowymi, organizacyjnymi, gospodarczymi i kadrowo płacowymi.

Z całokształtu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w przedmiotowej sprawie prowadzona placówka nie będzie stanowić wyodrębnionego podmiotu, charakteryzujących się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Oznacza to, że status podatnika - w przedmiotowej sprawie - w rozumieniu art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, będzie przysługiwał Pani - organowi prowadzącemu placówkę. W konsekwencji, w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przepisem art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Stosownie do treści art. 24a ust. 4 ww. ustawy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

W myśl art. 24a ust. 5 cyt. ustawy osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku osoba ta lub wspólnicy spółki przed rozpoczęciem roku podatkowego są obowiązani do zawiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z kolei z art. 24a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wyrażone w euro wielkości, o których mowa w ust. 4 i 5, przelicza się na walutę polską według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: z 2013 r. Dz. U. poz. 330 z późn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Mając na uwadze treść przytoczonego uprzednio art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, że możliwość wyboru sposobu ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych (podatkowa księga przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe) jest ograniczona limitem przychodu z tego źródła.

W świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że prowadzenie niepublicznej placówki, o której mowa w ww. ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Z powyższego wynika zatem, że prowadzenie przez Panią szkoleń ma znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Tym samym dochód osiągnięty z tego źródła - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą może Pani w celu ewidencji podatkowej prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jednakże w sytuacji, gdy uzyskane przez Panią przychody netto za poprzedni rok obrotowy wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 Euro, to począwszy od dnia 1 stycznia następnego roku będzie Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych mających zastosowanie w przedstawionym przez Panią stanie faktycznym. Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest natomiast ustawa o systemie oświaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl