ITPB1/423-22/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-22/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki, przeznaczonego na cele statutowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2007 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki. Wezwaniem z dnia 27 sierpnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, zwrócił się do Państwa o uzupełnienie wniosku o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego poprzez podanie informacji w zakresie przeznaczenia dochodów uzyskanych z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki oraz uzupełnienie wniosku o zajęcie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w części dotyczącej wypełnienia deklaracji CIT-8 i CIT-O. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.)

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu do niniejszego wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek działa na podstawie Statutu, który określa katalog przychodów i zadania statutowe. Do przychodów statutowych Związku należą: składki członkowskie, odsetki bankowe, dotacje oraz przychody z działalności gospodarczej polegającej na obsłudze nieruchomości. W roku 2006 Związek uzyskał przychód nie wymieniony w katalogu przychodów statutowych, tj. odsetki od pożyczki. Powyższy przychód został zaewidencjonowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, a od dochodu odprowadzono zaliczkę na podatek dochodowy. Po zamknięciu roku podatkowego, podatek należny za 2006 r. był niższy niż zaliczka na podatek dochodowy odprowadzona w pierwszym półroczu, co spowodowało nadpłatę w podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymane odsetki od udzielonej pożyczki były przeznaczone na cele statutowe. Nie wydatkowane środki w roku 2006 zostaną również przeznaczone na realizację działań statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymane odsetki powinny być wyodrębnione i opodatkowane w całości, czy też zbilansowane z pozostałymi przychodami i kosztami.

2.

Jak powinna być wypełniona deklaracja CIT-8 i CIT-0.

Zdaniem wnioskodawcy odsetki od pożyczki są jednym z przychodów i powinny być bilansowane z pozostałymi przychodami i poniesionymi kosztami, zaś osiągnięty w roku podatkowym dochód, do wysokości kwoty odsetek podlega opodatkowaniu, powyżej tej kwoty korzysta ze zwolnienia. W deklaracji CIT-8 w poz. 38 oraz e CIT/8-O winna być wpisana "nadwyżka finansowa".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Związki zawodowe tworzone są na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.). Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy może prowadzić działalność gospodarczą. Artykuł 24 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych nakazuje przeznaczanie dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej na realizację ich zadań statutowych. Dochód związków zawodowych nie może być przeznaczany do podziału pomiędzy ich członków. Ten sam artykuł daje związkom zawodowym prawo do korzystania ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznacza przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego brzmieniem, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z analizy stanu faktycznego opisanego przez Państwo w złożonym wniosku wynika, iż otrzymane odsetki od pożyczki przeznaczyliście na cele statutowe Związku, tj. m.in. zakup paczek świątecznych dla dzieci, dofinansowanie kolonii i obozów, zasiłki pogrzebowe, zapomogi losowe i organizacje imprez okolicznościowych. W związku z powyższym, dochód uzyskany z tytułu odsetek od pożyczki, przeznaczony na cele statutowe podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Sporządzenie informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku - CIT-8/O stanowiącej załącznik do zeznania CIT-8 jest konsekwencją ww. zwolnienia. Cały dochód podlegający zwolnieniu w podatku dochodowym od osób prawnych winien być wykazany w załączniku CIT-8/O, a następnie przeniesiony do zeznania wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) - CIT-8.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl