ITPB1/423-21/07/RS - Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/423-21/07/RS Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wyższej Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2007 r. zostało złożone pismo, uzupełnione wnioskiem z dnia 17 sierpnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podmiot gospodarczy (np. spółka z o.o.) przekazuje darowiznę na rzecz Wyższej Uczelni niepublicznej na realizację jej celów statutowych i chce odliczyć tę darowiznę od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uczelnia Wyższa realizuje cele statutowe:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji oraz poszanowanie praw i godności człowieka,

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych,

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Uczelnia pokrywa ponoszone koszty związane z realizacją ww. zadań z uzyskanych wpływów pochodzących głównie z czesnego studentów. Nadwyżka przychodów nad kosztami pomniejszona o podatek dochodowy stanowi zysk netto, który przeznaczony jest na fundusz zasadniczy, z którego są finansowane zadania statutowe Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy podmiot gospodarczy przekazując darowiznę na rzecz Wyższej Uczelni niepublicznej na realizację jej celów statutowych może odliczyć tę darowiznę od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Czy Uczelnię Wyższą można uznać za organizację pozarządową zajmującą się działalnością pożytku publicznego (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), działającą w sferze zadań publicznych w zakresie nauki, edukacji i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy podmiot gospodarczy (np. spółka z o.o.) przekazując darowiznę na rzecz wyższej uczelni niepublicznej na realizację wskazanych we wniosku celów statutowych może odliczyć tę darowiznę od dochodu, na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca uważa bowiem, że opisaną jednostkę można uznać za organizację pozarządową zajmującą się działalnością pożytku publicznego, w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działającą w sferze zadań publicznych w zakresie nauki, edukacji i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 11 powyższej ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

*

być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

*

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) zawiera 24 cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 10 działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w punkcie 11 wymieniono zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania oraz w punkcie 14 upowszechnianie kultury fizycznej i sportu. Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, opisana jednostka, na rzecz której mają być przekazywane darowizny, posiada w statucie cele ukierunkowane m.in. na działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, na kształcenie studentów a także stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej, a zatem mieszczące się w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje wymienione w tych przepisach to:

1.

organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

3.

kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz: osób fizycznych, a także osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto stosownie do art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

W myśl art. 18 ust. 1c odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że opisywana jednostka, na rzecz której mają być przekazywane darowizny, nie należy do sektora finansów publicznych, nie działa w celu osiągnięcia zysku a dochód przeznacza na cele określone w art. 4 ust. 1 pkt 10, 11, 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zatem spełnia warunki wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że darowizna przekazana na rzecz opisywanej jednostki, o ile darowizna będzie miała charakter świadczenia nieekwiwalentnego i zostanie prawidłowo udokumentowana, będzie podlegała odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem do wysokości kwoty stanowiącej maksymalnie 10% dochodu darczyńcy.

Należy podkreślić, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, które umożliwiałoby skonfrontowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego ze stanem rzeczywistym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl