ITPB1-423/15/07/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1-423/15/07/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2007 r. (data wpływu 17 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do przychodów i opodatkowania otrzymanych od ubezpieczyciela równowartości kwot wynikających z wypłaconych odszkodowań na rzeczy kontrahentów Spółki z tytułu wad wykonanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do przychodów i opodatkowania otrzymanych od ubezpieczyciela równowartości kwot wynikających z wypłaconych odszkodowań na rzecz kontrahentów Spółki z tytułu wad wykonanych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawową działalnością X Sp. z o.o. jest świadczenie portowych usług przeładowywania i składowania towarów będących przedmiotem obrotu międzynarodowego oraz wewnątrzwspólnotowego. Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego wg nr EKD jest to:

* przeładunek towarów w portach morskich (63 11 A);

* magazynowanie i przechowywanie towarów w portach morskich (63 12 A);

* pozostała działalność wspomagająca transport lądowy i morski (63 21, 63 22).

W trakcie operacji przeładunkowych dochodzi niekiedy do uszkodzeń towarów przeładowywanych przez X. Na podstawie protokołu dokumentującego daną szkodę, w przypadku bezspornej winy X gestor/właściciel towaru występuje do X z roszczeniem o zapłatę za uszkodzony towar. Koszty ponoszone z tego tytułu na rzecz kontrahenta, traktowane jako odszkodowanie z tytułu wad wykonanych usług, nie są uznane przez X za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na okoliczność ww. szkód w przeładunku X ma zawartą umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Z polisy OC X otrzymuje odszkodowanie stanowiące równowartość poniesionych na rzecz kontrahenta kosztów z tytułu szkody. Otrzymana kwota odszkodowania podlega zaliczeniu do przychodów jako otrzymane pieniądze na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane odszkodowanie z ubezpieczenia OC, stanowiące równowartość wydatków poniesionych przez X z tytułu szkody i niezliczonych do kosztów uzyskania przychodów, podlega zaliczeniu do przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też nie stanowi przychodu do opodatkowania zgodnie a art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy.

Spółka wskazuje, że stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zalicza się do przychodów zwróconych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Zatem jej zdaniem odszkodowanie otrzymane od ubezpieczyciela, stanowiące równowartość wydatków poniesionych na rzecz kontrahenta tytułem odszkodowania za wady wykonanych usług i nie zaliczonych przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów, nie stanowi przychodu do opodatkowania zgodnie z art. 12 usta 4 pkt 6a ustawy. Art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zalicza do przychodów otrzymane pieniądze. Jednak w sytuacji, gdy otrzymane odszkodowanie od ubezpieczyciela stanowi zwrot uprzednio poniesionych wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zastosowanie powinien mieć jako przepis szczególny art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy. Poza tym Spółka podnosi, że opodatkowanie kwot otrzymanych od ubezpieczyciela jest bezzasadne, gdyż wpływ odszkodowania nie wiąże się dla niej z faktycznym przysporzeniem, stanowi tylko zwrot wcześniej poniesionych wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Tym samym Spółka nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot wypłaconych kontrahentom z tytułu odszkodowań za wady wykonanych usług.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 4 pkt 6a powołanej ustawy do przychodów nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka uznając roszczenia jej kontrahentów ponosi z tego tytułu określone wydatki, które następnie są rekompensowane przez ubezpieczyciela poprzez przyznawane Spółce odszkodowanie z polisy OC.

W związku z tym, iż wypłacane przez Spółkę odszkodowania są wydatkami, które w związku z cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania jej przychodów, to tym samym otrzymane przez Spółkę z tytułu tych wydatków odszkodowanie z polisy OC, w części stanowiącej ich równowartość wypełnia dyspozycję art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy i nie zalicza się do przychodów podatkowych Spółki.

Reasumując należy wskazać, iż stanowisko Spółki zawarte we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul.Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl