ITPB1/415-925/13/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-925/13/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dotacji na prowadzenie przedszkola - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dotacji na prowadzenie przedszkola.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przedszkola niepublicznego. Od 2007 r. przedszkole jest wpisane do rejestru przedszkoli niepublicznych urzędu miasta. Działalność przedszkola jest finansowana wyłącznie z dotacji podmiotowych otrzymanych z urzędu miasta oraz wpłat rodziców dzieci.

Wysokość dotacji przyznawanych z urzędu miasta jest uzależniona od liczby dzieci znajdujących się pod opieką danej placówki oraz ich statusu (odrębne wskaźniki są stosowane do ustalania kwoty dotacji dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju).

W przedszkolu Wnioskodawczyni pełni następujące funkcje oraz wykonuje obowiązki przypisane do każdej z funkcji:

* jako dyrektor administracyjny przedszkola pełni obowiązki związane z rekrutacją kadry pedagogicznej i pracowników pomocniczych, organizacją i nadzorem nad bieżącym funkcjonowaniem przedszkola, podpisywaniem umów z rodzicami, realizacją zadań finansowo-administracyjnych;

* jako metodyk pełni obowiązki związane z wdrażaniem i pisaniem programów innowacyjnych, organizacją szkoleń dla kadry i rodziców w zakresie realizowanych zadań wychowawczych i edukacyjnych przedszkola;

* jako pedagog pełni obowiązki związane z zapewnieniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacją pracy w zespołach pomocy specjalistycznej i pedagogizacją.

Własne wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia ww. funkcji jest w całości pokrywane z dotacji wypłacanej z urzędu miasta i przeznaczonej na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania przedszkola.

Rozliczenie działalności przedszkola następuje w formie ksiąg rachunkowych. Dochód Wnioskodawczyni uzyskany z pozarolniczej działalności gospodarczej jest opodatkowany według stawki 19% (podatek liniowy).

Wnioskodawczyni traktuje całą kwotę otrzymanej dotacji (w tym także przypadające jej wynagrodzenie własne z tytułu pełnienia w przedszkolu wskazanych obowiązków) jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni zasadnie przyjęła, iż stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, cała kwota dotacji otrzymanej z Urzędu Miasta (w tym także przypadające Wnioskodawczyni wynagrodzenie własne z tytułu pełnienia licznych obowiązków w przedszkolu) stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki z dotacji podmiotowej uzyskanej przez nią z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (urzędu miasta) i przeznaczone na pokrycie kosztów bieżącej działalności przedszkola (w tym na wynagrodzenie własne Wnioskodawczyni) stanowią przychód Wnioskodawczyni z pozarolniczej działalności gospodarczej, który w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na mocy przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto, stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzenie przez nią niepublicznego przedszkola jest rodzajem aktywności podjętej w celu zarobkowym, wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły, zatem spełnia przesłanki zakwalifikowania tej działalności jako pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie, przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczą działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przywołanych przepisów wynika, iż co do zasady kwoty dotacji otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stanowią przychód z tej działalności.

Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, zwolnione z opodatkowania są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystarczającym jest łączne spełnienie następujących warunków:

* kwoty otrzymane przez Wnioskodawczynię stanowią dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;

* kwoty te są wypłacane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885), z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Do "odrębnych ustaw" przywołanych w powyższym przepisie zalicza się między innymi ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 1a ustawy o systemie oświaty, niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które zgodnie z art. 71b ust. 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego pod warunkiem, że osoba prowadząca przedszkole, szkołę, ośrodek lub poradnię poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

Wobec powyższego, dotacje przyznawane przedszkolom niepublicznym przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty stanowią dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie ze stanem faktycznym, działalność przedszkola jest finansowana z dotacji podmiotowych otrzymanych z urzędu miasta oraz wpłat rodziców dzieci. Własne wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia w przedszkolu funkcji dyrektora, metodyka i pedagoga jest w całości pokrywane z dotacji wypłacanej przez Urząd Miasta. W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów prawa Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że:

* dotacje wypłacane przez Urząd Miasta stanowią przychód Wnioskodawczyni z pozarolniczej działalności gospodarczej;

* przychód ten jest w całości zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* fakt przeznaczenia przez Wnioskodawczynię części dotacji na wynagrodzenie własne z tytułu pełnienia w przedszkolu funkcji dyrektora, metodyka i pedagoga nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji w tej części lub w całości podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię znajduje potwierdzenie we wszystkich interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych w analogicznych stanach faktycznych, przykładowo:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2013 r. sygn. ILPB1/415-186/13-2/AA stwierdził:

"Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczne przedszkole, którego działalność finansowana jest z dotacji otrzymanych z urzędu gminy oraz wpłat dokonywanych przez rodziców. Wynagrodzenie własne uzależnione od zaangażowania i wyników finansowych przedszkola Wnioskodawczyni pokrywa z dotacji podmiotowej z urzędu gminy.Reasumując mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymana dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 marca 2013 r. sygn. IBPBI/1/415-1603/12/ESZ, IBPB1/1/415-1604/12/ESZ stwierdził:

"Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja z jednostki samorządu terytorialnego, nie stanowi dla Wnioskodawczyni, wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie generuje więc obowiązku odprowadzania od uzyskanego dochodu zaliczek na podatek, ani nie rodzi konieczności wykazywania ww. dochodu w zeznaniu podatkowym."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2012 r. sygn. ITPB1/415-679/12/DP stwierdził:

"Z treści wniosku wynika, iż w prowadzonym niepublicznym przedszkolu Wnioskodawca wykonuje obowiązki związane z: organizacją pracy przedszkola, rekrutacją kadry pedagogicznej i pracowników pomocniczych, prowadzeniem księgowości, koordynacją pracy, zaopatrzeniem, administrowaniem lokalem oraz placem zabaw, pełni także funkcje zarządcze i nadzorcze nad całokształtem funkcjonowania przedszkola. Wynagrodzenie z tego tytułu uzależnione od zaangażowania, wyników finansowych przedszkola oraz od ilości dzieci, Wnioskodawca pokrywa z dotacji podmiotowej z urzędu miasta.Odnosząc powyższe do przedstawionego uprzednio stanu prawnego stwierdzić należy, że wartość pracy Wnioskodawcy nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z tej działalności. Wynagrodzenie za tę pracę nie stanowi też dla Wnioskodawcy odrębnego (powtórnego) przychodu. Otrzymana z urzędu miasta dotacja na prowadzenie przedszkola jest dla Wnioskodawcy przychodem z działalności gospodarczej, jak wykazano, zwolnionym od opodatkowania."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 5 września 2012 r. sygn. IPTPB1/415-333/12-4/KSU stwierdził:

"W związku z powyższym, otrzymane przez Wnioskodawczynię dotacje na prowadzenie niepublicznego przedszkola, o których mowa we wniosku, są dla Wnioskodawczyni przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Ponadto stwierdzić też należy, iż fakt przekazania środków pochodzących z dotacji na własne wynagrodzenie nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub jej części. Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, otrzymana dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cyt. powyżej przepisu. Wynagrodzenie za pracę w niepublicznym przedszkolu nie stanowi dla Wnioskodawczyni odrębnego (powtórnego) źródła przychodów."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. sygn. ILPB1/415-202/12-2/IM stwierdził:

"Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczny punkt przedszkolny, którego działalność finansowana jest z dotacji otrzymanych z gminy. Zainteresowana na rzecz punktu przedszkolnego wykonuje pracę w charakterze dyrektora. Dotacja pokrywa wszystkie koszty funkcjonowania punktu przedszkolnego, w tym wynagrodzenie za pracę Wnioskodawczyni.W związku z powyższym, otrzymane przez Wnioskodawczynię dotacje na prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego, o którym mowa we wniosku, są dla Wnioskodawczyni przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Otrzymana przy tym dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2011 r. sygn. IPTPB1/415-8/11-3/DS stwierdził:

"Tak więc, w myśl powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedmiotowa dotacja przyznana niepublicznemu przedszkolu przez jednostkę samorządu terytorialnego, będąca przychodem z działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej, niepubliczne przedszkola będą otrzymywały z budżetu gminy dotacje w określonej wysokości, w przeliczeniu na każdego ucznia (przedszkolaka). Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawczynię dotacje z budżetu gminy z przeznaczeniem na prowadzenie przedszkola niepublicznego są przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Ponadto, na potwierdzenie słuszności zajmowanego stanowiska, Wnioskodawczyni przywołuje interpretacje:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 czerwca 2013 r. sygn. IPPB1/415-353/13-4/MS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 stycznia 2013 r. sygn. IBPBI/1/415-1301/12/ESZ, IBPBI/1 /415-1302/12/ESZ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r. sygn. IPPB4/415-934/12-2/MP;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 lipca 2012 r. sygn. ITPBl/415-466/12/AK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2012 r. sygn. IPPB2/415-911/12-2/JG;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2011 r. sygn. IPPB1/415-772/11-2/MS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2012 r. sygn. ILPB1/415-365/12-2/AP;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 lutego 2012 r. sygn. IPTPB1/415-317/11-2/KSU;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2011 r. sygn. IPPB1/415-72/11-2/KS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody związane z prowadzeniem przez osoby fizyczne przedszkoli niepublicznych stanowią przychody ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie przedszkola niepublicznego, którego działalność finansowana jest z dotacji otrzymanych z Urzędu Miasta oraz wpłat dokonywanych przez rodziców. W ramach tej działalności pełni funkcje dyrektora administracyjnego przedszkola, metodyka i pedagoga. Własne wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia ww. funkcji jest w całości pokrywane z dotacji wypłacanej z Urzędu Miasta.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznych przedszkoli, o których mowa w ww. ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy, niepubliczne szkoły podstawowe specjalne i gimnazja specjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, otrzymują dotacje z budżetu powiatu. Zgodnie z art. 90 ust. 2a ww. ustawy, dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Stosownie natomiast do art. 90 ust. 3 ww. ustawy, dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.

Zatem dotacje przyznane przedszkolom niepublicznym przez urzędy gminy lub powiatu - na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty, przeznaczone na działalność oświatową, są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym otrzymane z Urzędu Miasta dotacje na prowadzenie przedszkola niepublicznego, o którym mowa we wniosku są dla Wnioskodawczyni przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymana dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają również przychody otrzymane z przedmiotowej dotacji na prowadzenie przedszkola niepublicznego przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów działalności przedszkola, tj. na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Zatem przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że wartość pracy Wnioskodawczyni - pełniącej funkcję dyrektora administracyjnego przedszkola, metodyka i pedagoga - nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z tej działalności.

Pamiętać również należy, iż stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. W konsekwencji wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanej, a zwolnionej od opodatkowania dotacji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl