ITPB1/415-907/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-907/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 oraz art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym, pismem z dnia 25 listopada 2010 r. znak ITPB1/415-907/10-2/DP na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h tej ustawy, wezwano Pana do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan uczestnikiem projektu "Równi w biznesie" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, realizowanego w okresie 1 stycznia 2010 r. - 31 grudnia 2011 r. Po uzyskaniu pozytywnej oceny biznesplanu zarejestrował Pan z dniem 1 września 2010 r. działalność gospodarczą. Pod koniec września 2010 r. podpisał umowę na otrzymanie jednorazowego wsparcia finansowego w wysokości 28.200 zł. Pieniądze te przeznaczył na zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, wyposażenia oraz materiałów biurowych. Wydatki zostały poniesione w kwotach brutto. Podstawą dokonywania wydatków i rozliczenia dotacji jest harmonogram rzeczowo - finansowy, załączony do biznesplanu. Podpisał Pan także umowę na dotację pomostową na okres 6 miesięcy w wysokości 1.110 zł miesięcznie na pokrycie bieżących wydatków takich jak: obowiązkowe składki społeczne i zdrowotne, czynsz, biuro rachunkowe, energia. Od początku działalności jest Pan czynnym podatnikiem VAT - zamierza w pierwszych miesiącach działalności wystąpić o zwrot podatku VAT (wynikający z nadwyżki VAT naliczonego z faktur zakupu sfinansowanych dotacją w kwotach brutto), ponieważ kwoty podatku naliczonego z pewnością będą wyższe niż podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwoty opisanej powyżej dotacji w wysokości 28.200 zł jak i dotacja pomostowa (wypłacana przez 6 miesięcy) są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wydatki na wyposażenie oraz pozostałe wydatki (nie stanowiące wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do których zastosowanie ma art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56.

3.

Czy zwrot podatku VAT w kolejnych miesiącach po rozpoczęciu działalności, wynikający z nadwyżki podatku naliczonego (z faktur zakupu zapłaconych ze środków dotacji) nad należnym nie będzie stanowić przychodów do opodatkowania na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

Czy wydatki sfinansowane dotacją pomostową w kwotach brutto (poza składką zdrowotną) będą kosztami uzyskania przychodów.

5.

Czy sfinansowana z dotacji pomostowej składka zdrowotna będzie mogła być odliczona od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy:

* w zakresie pytania pierwszego - kwoty dotacji rozwojowej i pomostowej nie będą stanowić przychodu do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w zakresie pytania drugiego - koszty sfinansowane dotacją rozwojową nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w zakresie pytania trzeciego - zwrot podatku VAT wynikający z faktur zakupu sfinansowanych dotacją, nie będzie stanowić przychodu do opodatkowania, jako że kwota tego podatku nie była uprzednio zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w zakresie pytania czwartego - wydatki sfinansowane dotacją pomostową nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w zakresie pytania piątego - zapłacona składka zdrowotna będzie mogła być odliczona od podatku, mimo że będzie sfinansowana dotacją przedmiotową, gdyż nie znajduje się w kategorii wyłączeń określonych w art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, t.j.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej - o czym wprost stanowi przepis art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż skorzystał Pan ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wsparcia pomostowego w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres 6 miesięcy. W ramach otrzymanej dotacji inwestycyjnej zakupił Pan środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie oraz materiały biurowe. Natomiast wsparcie pomostowe przeznaczył Pan na opłacenie składek ZUS, czynszu, kosztów obsługi prawnej oraz energii. Zarówno wsparcie finansowe jak i pomostowe udzielone zostały Panu w kwotach brutto.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze przedstawione uprzednio przepisy stwierdzić należy, że środki otrzymane przez Pana w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki oraz wsparcie pomostowe stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód (dochód) ten korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług stanowi także przychód zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast otrzymane dofinansowanie, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, co do zasady nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy). W myśl bowiem tego przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W tym zatem zakresie, kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług, o którą podatnik obniży podatek należny, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przychód ten, a w istocie dochód uzyskany z tego tytułu podlega zwolnieniu z podatku na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 7 ww. ustawy, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się zwolnionych od wpłat należności z tytułu podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów.

Na podstawie tego przepisu przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej nie stanowią m.in. zwracane podatnikowi kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż w ww. zakresie nie znajduje zastosowania przepis art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten - w zakresie podatku od towarów i usług - ma bowiem zastosowanie w sytuacji, gdy pierwotnie podatek naliczony został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, a następnie w wyniku korekty, dokonanej zgodnie z przepisami z zakresu podatku od towarów i usług, podatnik otrzyma zwrot kwoty (części kwoty) tego podatku. Taka sytuacja w przedmiotowej sprawie nie miała miejsca.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych środkami otrzymanymi w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w tym otrzymanym wsparciem pomostowym) należy mieć na uwadze następujące przepisy.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

* nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

* nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

* ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym nie mogą być również odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie natomiast z dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Tym samym wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy nie mogą również stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazać również należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Natomiast w kwestii możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej z kwoty przyznanej dotacji, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki zdrowotne które opłacone zostaną przez Pana z przedmiotowej dotacji, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy bądź od którego zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej (dotacja). Wskazać jednak należy, że zgodnie z art. 27b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wyżej przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż:

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na pokrycie wydatków, z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl postanowień art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. Natomiast kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług od ww. wydatków - będzie stanowić przychód, który korzysta z zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne, dokonywane od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej ich części wartości, która została sfinansowana dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy. Kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług od ww. wydatków - będzie stanowić przychód, który korzysta z zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczny,

* zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jednocześnie w sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajduje zastosowania przepis art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* składki zdrowotne które opłacone zostaną z przedmiotowej dotacji, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy bądź od którego zaniechano poboru podatku na podstawie Ordynacji podatkowej (dotacja).

Nieprawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku polega zatem na błędnym stwierdzeniu, że kwoty dotacji rozwojowej i pomostowej nie będą stanowić przychodu do opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wskazano powyżej otrzymane wsparcie finansowe w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychodem, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłącznie kwota dotacji odpowiadająca wartości odliczonego (w deklaracji VAT-7) podatku od towarów i usług od ww. wydatków. Za nieprawidłowe uznać należy również zajęte przez Pana stanowisko w kwestii zastosowania w niniejszym przypadku dyspozycji zawartej w art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawidłowo natomiast stwierdzono we wniosku, że otrzymana dotacja oraz wsparcie pomostowe przeznaczone na cele inne niż nabycie środków trwałych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a sfinansowane nimi wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Prawidłowo również wskazano, iż zapłacona składka zdrowotna sfinansowana otrzymaną dotacją będzie mogła być odliczona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/7, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl