ITPB1/415-899/13/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-899/13/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym 26 września 2013 r. i 30 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczył usługi w postaci wykonywania reklam na pojazdach, w szczególności na: autobusach, tramwajach, samochodach osobowych, samochodach dostawczych.

Wykonanie reklamy będzie polegało na naklejeniu na pojeździe liter wyciętych z folii samoprzylepnej lub zadrukowanej folii samoprzylepnej z dostarczonych przez nabywcę usługi materiałów. Folia samoprzylepna będzie naklejana na karoserię pojazdów (blachę lub tworzywo sztuczne) oraz na szyby pojazdu. Wnioskodawca powyższe usługi będzie wykonywał osobiście.

Samo wykonywanie reklam będzie ograniczało się co do zasady do naklejania na pojazdach:

1.

liter wyciętych z folii samoprzylepnej, lub

2.

zadrukowanej folii samoprzylepnej

* z materiałów dostarczonych przez nabywcę usługi.

Wnioskodawca podaje, że przed przystąpieniem do naklejania folii na pojazdach musi przygotować powierzchnię reklamową do nałożenia reklamy. Jeżeli "podstawiony" do oklejania pojazd został świeżo umyty, przygotowanie powierzchni ogranicza się do jej osuszenia. Jeżeli pojazd jest brudny - należy go oczyścić lub odtłuścić.

Wnioskodawca zobowiązany będzie naklejać folię zgodnie z dostarczonym projektem reklamy i reklamę wykonać w taki sposób, aby była z nim zgodna. W szczególności musi dokładnie dopasować poszczególne elementy folii. Po lub w trakcie naklejania elementu, Wnioskodawca będzie dokonywał tzw. "obrobienia", tj. przycięcia zbędnych elementów folii, dopasowania jej do przetłoczeń, dogrzania jej w miejscach zardzewiałych lub narażonych na uszkodzenia, itp.

Według Wnioskodawcy wszystkie powyższe czynności zawierają się w pojęciu "wykonania reklamy" i są charakterystyczne nie tylko dla wykonywania reklam na pojazdach, ale również dla wykonywania reklam na innych podłożach, np. na tablicach reklamowych. Blachę, płytę PCV lub inne podłoże należy także wyczyścić lub odtłuścić.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wykonywanie opisanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej objęte jest zakresem działalności opisanych jako "usługowe wytwarzanie szyldów" wymienione w pkt 68 Załącznika nr 4 oraz pkt 68 Części I Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

2. Czy z tytułu wykonywania ww. działalności usługowej Wnioskodawca będzie mógł płacić podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność usługowa, jaką zamierza rozpocząć, zawiera się w pojęciu "usługowego wytwarzania szyldów" wymienionym w pkt 68 Załącznika nr 4 oraz pkt 68 Części I Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Wykonywanie reklam na pojazdach będzie polegało na naklejeniu dostarczonej przez odbiorcę usługi folii samoprzylepnej (wyciętej lub zadrukowanej) na podłoże, którym w tym wypadku będą pojazdy. Folia samoprzylepna będzie naklejana na karoserię pojazdu (blachę lub tworzywo sztuczne) oraz szyby pojazdu. Zgodnie zaś z charakterystyką działalności w postaci usługowego wytwarzania szyldów zawartą w Załączniku nr 4 do ustawy przedmiotem takiej działalności może być m.in. wytwarzanie reklam (...) na różnych podkładach (blacha, szkło, drewno sztuczne, płótno i inne).

W ocenie Wnioskodawcy z powyższego wynika, że planowana działalność Wnioskodawcy, w rozumieniu ustawy objęta będzie zakresem działalności w postaci usługowego wytwarzania szyldów.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż planowana działalność w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne objęta będzie zakresem działalności w postaci usługowego wytwarzania szyldów - Wnioskodawca będzie mógł płacić podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1ww. ustawy użyte w ustawie określenie - działalność usługowa - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Natomiast działalność wytwórcza - to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Świadczenie usług w zakresie usługowego wytwarzania szyldów wymienione zostało w części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa - pod lp. 68 Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej stanowiącej Załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres działalności - usługowe wytwarzanie szyldów - uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu nie przekraczającym 2 pracowników, szczegółowo określono w poz. 68 Załącznika nr 4 do ustawy, który zawiera charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej. Usługowe wytwarzanie szyldów obejmuje wytwarzanie szyldów, tablic, wywieszek, reklam, znaków firmowych, godeł i szablonów na różnych podkładach (blacha, szkło, drewno sztuczne, płótno i inne), w tym również techniką złocenia i srebrzenia.

Jak wynika z pkt 3 Objaśnień do I części Tabeli (Załącznika nr 3 do ww. ustawy), przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

a.

przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

b.

przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

* jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie art. 29 ust. 1 tej ustawy stanowi, że wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności lub może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników.

Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników, o czym stanowi art. 30 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie naklejał na pojazdach - w szczególności na autobusach, tramwajach, samochodach osobowych, samochodach dostawczych - litery wycięte z folii samoprzylepnej lub zadrukowanej folii samoprzylepnej z materiałów dostarczonych przez nabywcę usługi. Folia samoprzylepna będzie naklejana na karoserię pojazdów (blachę lub tworzywo sztuczne) oraz na szyby pojazdu. Wnioskodawca powyższe usługi będzie wykonywał osobiście. Wnioskodawca podaje, że przed przystąpieniem do naklejania folii na pojazdach należy przygotować powierzchnię reklamową do nałożenia reklamy. Jeżeli "podstawiony" do oklejania pojazd został świeżo umyty, przygotowanie powierzchni ogranicza się do jej osuszenia. Jeżeli pojazd jest brudny - należy go oczyścić lub odtłuścić. Blacha, płyta PCV lub inne podłoże, na którym będzie naklejona reklama, również wymaga wyczyszczenia lub odtłuszczenia. Wnioskodawca zobowiązany będzie naklejać folię zgodnie z dostarczonym projektem reklamy i reklamę wykonać w taki sposób, aby była z nim zgodna. W szczególności musi dokładnie dopasować poszczególne elementy folii. Po lub w trakcie naklejania elementu Wnioskodawca dokona tzw. "obrobienia", tj. przycięcia zbędnych elementów folii, dopasowania jej do przetłoczeń, dogrzania jej w miejscach zardzewiałych lub narażonych na uszkodzenia, itp.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zwrócić należy uwagę, że zakres podmiotowy karty podatkowej nie pokrywa się z zakresem podmiotowym podatku dochodowego od osób fizycznych. Choć są to zamienne formy opodatkowania to jednak karta podatkowa nie ma - w przeciwieństwie do podatku dochodowego od osób fizycznych - zastosowania powszechnego. Jest to konstrukcja, której zastosowanie ogranicza się do podmiotów i warunków wyraźnie wskazanych przez ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik podatku w formie karty podatkowej ma określone obowiązki wobec naczelnika urzędu, których musi bezwzględnie dotrzymywać, jeżeli chce korzystać z tej formy opodatkowania swej działalności gospodarczej. Stawka karty podatkowej jest bowiem wyszacowana dla małych przedsięwzięć, nie mających charakteru produkcyjnego. Założeniem jest zatem, aby uprawnienie to przysługiwało podatnikom prowadzącym działalność usługową lub wytwórczo-usługową w takim tylko zakresie, w jakim jest to uzasadnione charakterem danego rodzaju rzemiosła. Podkreślenia wymaga, że opodatkowanie w formie karty podatkowej dotyczy tylko i wyłącznie przychodów z tych rodzajów działalności, które zostały wymienione w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i scharakteryzowane w Załącznika nr 4 do tej ustawy. Zatem wyliczenie to ma charakter wyczerpujący. Tylko te przychody (z tych rodzajów działalności), które zostały wymienione w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej.

Z przeanalizowanych regulacji prawnych - dotyczących możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej - wynika, że zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowani m.in. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usługowego wytwarzania szyldów (poz. 68 załącznika 3 i 4). Ustawodawca wyraźnie wskazał, że opodatkowanie działalności polegającej na usługowym wytwarzaniu szyldów w formie karty podatkowej jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy działalność ta będzie polegała na wytwarzaniu m.in. reklam na różnych podkładach (blacha, szkło, drewno sztuczne, płótno i inne).

Z wniosku wynika natomiast, że działalność Wnioskodawcy ograniczała się będzie do "naklejania" a nie "wytworzenia" reklamy. Zgodnie z definicją słownikową pod pojęciem "naklejać" rozumie się "przymocować coś za pomocą kleju", natomiast pod pojęciem "wytworzyć" rozumie się "zrobić, wyprodukować coś", "wywołać coś, np. jakiś stan lub jakąś atmosferę" (http://sjp.pwn.pl/szukaj/naklejać http://sjp.pwn.pl/slownik/2541169/wytworzyć). Również z cytowanego art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że działalność wytwórcza - to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Na podstawie dokonanej powyżej analizy pojęć "naklejać" i "wytwarzać" można zatem wywieść, że samo naklejenie liter wyciętych z folii samoprzylepnej lub zadrukowanej folii samoprzylepnej na przygotowanej powierzchni mogłoby stanowić jeden z elementów wytwarzania reklam. Ponieważ Wnioskodawca ogranicza się tylko do tej czynności, nie można uznać, że wytwarza on reklamy (szyldy). Wnioskodawca nie będzie sam robił czy produkował reklam (szyldów). Jak bowiem podaje we wniosku - samo wykonywanie reklam ograniczać się będzie do precyzyjnego naklejania na pojazdach liter wyciętych z folii samoprzylepnej lub zadrukowanej folii samoprzylepnej z materiałów dostarczonych przez nabywcę usługi, zgodnie z dostarczonym projektem reklamy. Przed naklejeniem reklamy zadaniem Wnioskodawcy będzie przygotowanie powierzchni pod reklamę, które będzie polegało na jej oczyszczeniu, odtłuszczeniu i osuszeniu. Po lub w trakcie naklejania elementu Wnioskodawca zobowiązany będzie również do przycięcia zbędnych elementy folii, dopasowania jej do przetłoczek oraz dogrzania jej w miejscach zardzewiałych lub narażonych na uszkodzenia, itp.

Wobec powyższego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykonywanie opisanej przez niego działalności usługowej - polegającej na naklejaniu na pojazdach liter wyciętych z folii samoprzylepnej lub zadrukowanej folii samoprzylepnej z materiałów dostarczonych przez nabywcę usługi - objęte jest zakresem działalności opisanej jako usługowe wytwarzanie szyldów wymienione w pkt 68 Załącznika nr 4 oraz pkt 68 Części I Załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznacza to, że z tytułu wykonywanej działalności Wnioskodawca nie będzie mógł opłacać zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl