ITPB1/415-851/13/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-851/13/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (posiada stałe miejsce zamieszkania i ośrodek interesów życiowych w Polsce. Podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce). Jednocześnie, w dacie niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie posiada w żadnym innym państwie poza Polską stałego miejsca zamieszkania ani ośrodka interesów życiowych.

Wnioskodawca będzie pełnił funkcję dyrektora w organie nadzorczo-zarządzającym (ang. board of dtrectors; dalej: rada zarządzająca) spółki kapitałowej (dalej: Spółka), posiadającej osobowość prawną, której siedziba i zarząd będą znajdować się na terytorium Republiki Malty.

Spółka będzie maltańskim rezydentem podatkowym i będzie podlegać tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów i majątku, których stroną jest Malta.

Działając zgodnie z aktem powołania i w ramach powierzonych funkcji z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej Spółki, Wnioskodawca będzie pełnił obowiązki, w zakresie których może mieścić się w szczególności:

* uczestnictwo w zarządzaniu i kontroli w Spółce,

* wkład w formułowanie polityki Spółki oraz jej strategicznych decyzji,

* przyjmowanie odpowiedzialności za realizację przez Spółkę obowiązków podatkowych, regulacyjnych, itp.,

* działanie w najlepszym interesie Spółki oraz przyczynianie się do jej wzrostu ekonomicznego, w tym również reprezentowanie Spółki lub/i działanie w jej imieniu, rozwój oraz wdrażanie strategii biznesowej Spółki,

* monitorowanie rozwoju Spółki pod kątem terminowości oraz efektywności wykonywania zadań oraz wdrażania jej celów, polityk oraz strategii, odpowiedzialność za realizację celów Spółki, włączając w to osobisty nadzór (w tym udział) w realizacji zobowiązań kontraktowych Spółki wobec jej kontrahentów,

* formułowanie i weryfikacja raportów dotyczących działalności biznesowej Spółki.

Wnioskodawca nie będzie pozostawał ze Spółką w stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło lub podobnym.

Pełnione przez Wnioskodawcę funkcje będą miały swoją podstawę prawną w statucie Spółki i uchwale wspólników (akcie powołania).

W ślad za dokumentacją prawną, także rzeczywisty charakter i sposób wykonywania wymienionych czynności wskazywać będą jednoznacznie, iż nie będą one wykonywane w roli pracownika, czy też zewnętrznego doradcy/konsultanta.

Z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki wynagrodzenie.

W związku ze stwierdzonymi brakami w opisie zdarzenia przyszłego wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku (złożenia wyjaśnień) poprzez wskazanie:

1. Czy zakres pełnionych przez Wnioskodawcę obowiązków w ramach funkcji dyrektora spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie mieści się w art. 16 umowy sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256 z późn. zm.); inaczej mówiąc, należy jednoznacznie wskazać, czy Wnioskodawca będzie otrzymywał wyłącznie wynagrodzenie z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki.

2. Czy z tytułu pełnienia dyrektora spółki kapitałowej z siedzibą na Malcie Wnioskodawca będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu na Malcie.

Z udzielonych odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca zakłada, że zakres pełnionych przez niego obowiązków w ramach funkcji dyrektora w Spółce kapitałowej z siedzibą na Malcie będzie mieścił się w art. 16 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Ponadto, aktywność Wnioskodawcy na terenie Malty i związany z nią przychód może - według Wnioskodawcy - rodzić obowiązek opodatkowania podatkiem do chodowym na Malcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 16 i art. 23 ust. 1 lit. a umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód (wynagrodzenie), który Wnioskodawca uzyska z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce na Malcie będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce na Malcie będzie zwolnione od opodatkowania w Polsce przy zastosowaniu art. 16 i art. 23 ust. 1 lit. a umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wynagrodzenie to powinno być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Według Wnioskodawcy do całości wynagrodzenia będzie miał zastosowanie art. 16 tej umowy.

Obliczenie ewentualnego podatku w Polsce powinno nastąpić według metody wskazanej w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. zwolnienie z progresją), w związku z art. 23 ust. 1 pkt d umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a tym samym dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce na Malcie powinien być uwzględniony przy obliczaniu efektywnej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych od ewentualnego pozostałego dochodu Wnioskodawcy, podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Przepis ten ustanawia tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Z kolei w myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

* posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych), lub

* przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy, w myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W omawianym przypadku Wnioskodawca - będący polskim rezydentem podatkowym - będzie uzyskiwał dochody, do których zastosowanie powinny znaleźć przepisy polsko-maltańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak wynika bowiem z art. 1 oraz art. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach w zakresie podatków od dochodu i od majątku, które pobiera się na rzecz Umawiającego się Państwa (tekst jedn.: Polski lub Malty), bez względu na sposób poboru tego podatku.

Ponieważ zagadnienie będące przedmiotem niniejszego wniosku dotyczy osoby fizycznej, będącej polskim rezydentem podatkowym, oraz zasad opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzenia otrzymywanego przez polskiego rezydenta z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce maltańskiej, rozstrzygnięcie zasad opodatkowania tych wypłat powinno być dokonane w oparciu o treść art. 16 umowy.

Z treści powyższego artykułu wynika, że wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w tym przypadku w Polsce) otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki lub innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (w tym przypadku na Malcie), mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie (tekst jedn.: na Malcie). Oznacza to, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przyznaje tym samym Malcie pierwotne prawo opodatkowania takich dochodów.

W tym kontekście Wnioskodawca podkreśla, że uprawnienia i obowiązki związane z funkcjonowaniem Spółki pod rządami prawa maltańskiego spoczywają na dyrektorach. Swoje obowiązki pełnią oni w myśl postanowień maltańskiego prawa spółek w ramach organu zarządczego tworząc radę dyrektorów (ang. board of directors). Ponieważ organ ten jest zobowiązany i ponosi pełną odpowiedzialność za zarządzanie Spółką, powinien on zostać uznany za organ wymieniony w art. 16 umowy (tekst jedn.: rada zarządzająca lub podobny organ).

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres regulacji art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obejmuje zatem przychody w postaci wynagrodzeń dyrektorów uzyskiwanych z tytułu sprawowania stanowiska w radzie dyrektorów w związku z pełnieniem funkcji zarządczych w spółkach.

W opinii Wnioskodawcy nie ulega zatem wątpliwości, iż w stosunku do wynagrodzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Spółki, w tym w szczególności z tytułu wykonywania czynności wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, znaleźć powinien zastosowanie wyłącznie przywołany powyżej art. 16 umowy. Wnioskodawca podkreśla, że zakres jego obowiązków jako dyrektora spółki maltańskiej - określony precyzyjnie w opisie zdarzenia przyszłego - obejmuje wyłącznie czynności o charakterze typowo nadzorczo-zarządczym (z samej swojej natury wpisujące się w standardowy zakres obowiązków członka rady dyrektorów na Malcie). Tymczasem, jak podkreśla przykładowo Klaus VogeI w komentarzu do Konwencji Modelowej OECD (Klaus Vogel on double taxation conventions. A commentary to the OECD, UN and US Model Conventions for the avoidance of double taxation of income and capital, str. 957), zakresem zastosowania art. 16 umowy objęte jest właśnie wynagrodzenie z tytułu nadzoru nad zarządzaniem spółką.

W rezultacie, wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności otrzymywane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski (w tym Wnioskodawcę), otrzymywane tytułem członkostwa w organie zarządczym (jako dyrektor Spółki mającej siedzibę na Malcie) mogą być opodatkowane na Malcie, przy czym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania w Polsce nie ma znaczenia jak Malta opodatkowuje te dochody.

Zgodnie z metodą unikania podwójnego opodatkowania, przewidzianą w analizowanej sytuacji, tj. gdy zapis umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi, że dochody mogą być opodatkowane w państwie źródła, obowiązkiem państwa rezydencji jest ich zwolnienie z opodatkowania. Stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygnatura IPPB2/415-84/13-4/AS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 marca 2013 r., sygnatura IPTPB2/415-891/12-2/Akr;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lutego 2013 r., sygnatura IBPBII/1/415-945/12/AŻ;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2013 r., sygnatura IPPB2/415-945/12-2/LS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 grudnia 2012 r., sygnatura IPPB2/415-932/12-2/LS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r., sygnatura IPPB2/415-946/12-2/MS1;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2012 r., sygnatura IPPB2/415-822/12-2/AK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 marca 2012 r., sygnatura IPPB2/415-73/12-4/MS1;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012 r., sygnatura IPPB2/415-275/12-2/LS.

Jak wskazano powyżej, obliczenie ewentualnego podatku w Polsce powinno nastąpić według metody wskazanej w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. zwolnienie z progresją), w związku z art. 23 ust. 1 pkt d umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a tym samym dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce na Malcie powinien być uwzględniony przy obliczaniu efektywnej stawki podatku dochodowego od osób fizycznych od ewentualnego pozostałego dochodu Wnioskodawcy, podlegającego opodatkowaniu w Polsce:

* do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1,

* ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

* ustaloną zgodnie z punktem powyższym stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 16 Umowy sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256 z późn. zm.), wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Odnosząc się do użytego w art. 16 Umowy określenia przedmiotu opodatkowania należy wskazać, że przez wynagrodzenia i inne podobne należności otrzymywane z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki należy rozumieć wyłącznie należności wynikające z pełnienia funkcji zarządczych i nadzorczych w spółce, a nie innych funkcji pełnionych dodatkowo przez osoby będące członkami zarządu, rady nadzorczej lub innego podobnego organu spółki (np. funkcji doradcy, konsultanta). Chodzi zatem o należności z tytułu czynności charakterystycznych dla wykonywania obowiązków dyrektora w spółce, dla zarządzania spółką i nadzoru nad zarządzaniem spółką. Wskazać również należy, że z Komentarza do art. 16 Modelowej Konwencji (Klaus Vogel on Double Taxation Conventions, Third Editio, str. 957-958) wynika, że artykuł ten obejmuje wyłącznie wynagrodzenie wypłacone w zamian za nadzór nad zarządzaniem spółką.

Ponadto, użyty w wyżej powołanym przepisie art. 16 Umowy zwrot "mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie" określa, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji.

Jednocześnie z postanowień o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych w art. 23 ust. 1 Umowy wynika, że w przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

a.

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany na Malcie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b;

b.

jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 lub 13 mogą być opodatkowane na Malcie, Polska zezwoli, z zastrzeżeniem postanowień punktu c, na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Malcie. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane na Malcie;

c.

odliczenie przyznane na zasadach określonych w punkcie b spółce mającej siedzibę w Polsce, otrzymującej dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę na Malcie nie może, dla celów obliczenia podatku polskiego od takich dywidend, przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto;

d.

jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej Umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.

Wobec tego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być opodatkowany na Malcie, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę podatkową, która byłaby zastosowana w razie, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce. Wnioskodawca będzie pełnił funkcję dyrektora w organie nadzorczo-zarządzającym spółki kapitałowej, posiadającej osobowość prawną, której siedziba i zarząd będą znajdować się na terenie Republiki Malty. Spółka będzie maltańskim rezydentem podatkowym i będzie podlegać tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów i majątku, których stroną jest Malta. Działając zgodnie z aktem powołania i w ramach powierzonych funkcji z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej Spółki Wnioskodawca będzie pełnił obowiązki, w zakresie których może mieścić się w szczególności: uczestnictwo w zarządzaniu i kontroli w Spółce, wkład w formułowanie polityki Spółki oraz jej strategicznych decyzji, przyjmowanie odpowiedzialności za realizację przez Spółkę obowiązków podatkowych, regulacyjnych, itp., działanie w najlepszym interesie Spółki oraz przyczynianie się do jej wzrostu ekonomicznego, w tym również reprezentowanie Spółki lub/i działanie w jej imieniu, rozwój oraz wdrażanie strategii biznesowej Spółki, monitorowanie rozwoju Spółki pod kątem terminowości oraz efektywności wykonywania zadań oraz wdrażania jej celów, polityk oraz strategii, odpowiedzialność za realizację celów Spółki, włączając w to osobisty nadzór (w tym udział) w realizacji zobowiązań kontraktowych Spółki wobec jej kontrahentów, formułowanie i weryfikacja raportów dotyczących działalności biznesowej Spółki. Wnioskodawca nie będzie pozostawał ze Spółką w stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło lub podobnym. Pełnione przez Wnioskodawcę funkcje będą miały swoją podstawę prawną w statucie Spółki i uchwale wspólników (akcie powołania).W ślad za dokumentacją prawną, także rzeczywisty charakter i sposób wykonywania wymienionych czynności wskazywać będą jednoznacznie, iż nie będą one wykonywane w roli pracownika, czy też zewnętrznego doradcy/konsultanta. Z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki wynagrodzenie. Zakres pełnionych przez Wnioskodawcę obowiązków w ramach funkcji dyrektora w Spółce kapitałowej z siedzibą na Malcie będzie mieścił się w art. 16 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Ponadto, aktywność Wnioskodawcy na terenie Malty i związany z nią przychód może rodzić obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym na Malcie.

Mając na uwadze powołany wyżej stan prawny oraz opierając się na treści wniosku-w szczególności przy założeniu, że zakres pełnionych przez Wnioskodawcę obowiązków w ramach funkcji dyrektora w Spółce kapitałowej z siedzibą na Malcie będzie mieścił się w art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przychód Wnioskodawcy będzie rodził obowiązek opodatkowania podatkiem do chodowym na Malcie - stwierdzić należy, że wynagrodzenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) - stosownie do treści art. 16 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - będą podlegały opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i na Malcie. Jednocześnie jednak - zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a ww. Umowy - ww. dochody będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

W sytuacji natomiast osiągnięcia dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, będą one opodatkowane w sposób określony w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnione z opodatkowania dochody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą na Malcie należy wówczas uwzględnić do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawca powinien obliczyć podatek należny od ww. dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą na Malcie - będą opodatkowane na Malcie i zwolnione od opodatkowania w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Organ nie prowadzi postępowania, które pozwoliłoby na ustalenie, czy faktycznie uzyskane kwoty stanowią wynagrodzenie wyłącznie wynikające z pełnienia funkcji dyrektora (członkowstwa w radzie zarządczej spółki). W tym względzie oparto się na treści wniosku.

W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl