ITPB1/415-849/09/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-849/09/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości skorygowania zeznań rocznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości skorygowania zeznań rocznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z uzyskaną interpretacją indywidualną z dnia 29 października 2009 r. dotyczącą kwestii opodatkowania dopłat z Agencji Rynku Rolnego realizowanych ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa, nie jest Pani pewna, za jaki okres może dokonać korekty przychodów i kosztów. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 1 stycznia 2007 r. opodatkowuje Pani całość dopłat, a z powyższej interpretacji indywidualnej wynika, że ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych pochodzące z dopłat krajowych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy) i dopłat z Funduszy Unijnych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy). W uzupełnieniu do wniosku nadmieniła Pani, że zdarzenia gospodarcze od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2007 r. ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, rozliczając podatek wg skali podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy korektę przychodów dotyczących dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych pochodzących z dopłat krajowych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy) i dopłat z Funduszy Unijnych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy), korzystających ze zwolnienia od podatku dochodowego, może Pani dokonać od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 1 stycznia 2007 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, może ona dokonać korekty przychodów dotyczących powyższych dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych pochodzących z dopłat krajowych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy) i dopłat z Funduszy Unijnych (na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy) od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 1 stycznia 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Należy jednocześnie zauważyć, iż ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) nie zawiera odrębnych przepisów, które ograniczałyby uprawnienie podatnika do składania korekt deklaracji (zeznań).

Takie ograniczenie zostało natomiast wyrażone w art. 81b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 81b § 2 ww. ustawy, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji.

Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Zobowiązanie podatkowe, na podstawie art. 70 § 1 cyt. ustawy, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych oznacza, że po upływie określonego czasu, zobowiązanie podatkowe, chociaż niezapłacone, wygasa z mocy prawa łącznie z odsetkami za zwłokę i organ podatkowy nie może skutecznie domagać się od podatnika jego zapłaty, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Termin początkowy i termin końcowy przedawnienia zobowiązania podatkowego wyznaczają termin wymagalności, czyli płatności tego zobowiązania.

Podatnik może więc skutecznie zmienić (skorygować) wysokość zobowiązania podatkowego w ramach jego samoobliczenia, o ile to zobowiązanie nie uległo przedawnieniu.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 1 stycznia 2007 r. ustalała Pani podstawę opodatkowania, a w konsekwencji zobowiązanie podatkowe, zaliczając do przychodu z działalności gospodarczej całość dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2009 r. określono natomiast, że dopłaty pochodzące z dopłat krajowych i z Funduszy Unijnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c i art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli zatem składane przez Panią zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) od 2007 r. oraz właściwe dokumentacje księgowe zawierały nieprawidłowe dane mające wpływ na wysokość należnego od Pani zobowiązania podatkowego, to przysługuje Pani prawo do ich skorygowania.

Nadmienić jednocześnie należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Jeżeli zatem przy ustalaniu wysokości zobowiązania podatkowego za okres od 1 stycznia 2007 r. przyjęto nieprawidłową wysokość kosztów uzyskania przychodów, to również tę wartość należy skorygować - ustalić koszty we właściwej wysokości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl