ITPB1/415-777/10/AD - Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na towar handlowy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-777/10/AD Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na towar handlowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ewidencjonowania zakupu towarów handlowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ewidencjonowania zakupu towarów handlowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą i rozlicza się na zasadach ogólnych. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. Zakup towarów handlowych wpisuje Pan do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, po uprzednim potwierdzeniu dowodu zakupu datą i swoim podpisem (zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia). W czerwcu 2010 r. otrzymał Pan dwie faktury wraz z towarem, na których data wystawienia jest wcześniejsza niż data dostawy tj.: w dniu 3 czerwca otrzymał Pan towar wraz z fakturą wystawioną w dniu 29 maja 2010 r., a w dniu 21 czerwca 2010 r. wystawioną dnia 30 maja 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Pod jaką datą należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dostawę towaru handlowego z dołączoną do niego fakturą wystawioną wcześniej niż data otrzymania towaru. Czy pod datą wystawienia faktury, czy pod datą faktycznego otrzymania towaru, a może w dniu otrzymania towaru z wpisaniem w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów daty wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury powinny być zaksięgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów niezwłocznie po otrzymaniu towaru tj. w dniu 3 czerwca i analogicznie 21 czerwca. W kolumnie 2 należy wpisać datę faktycznego otrzymania towaru zgodnie z pkt 3 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Uważa Pan, iż jeżeli § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia nakłada na podatnika obowiązek potwierdzenia datą i podpisem faktu otrzymania dowodu zakupu, to też i ta data powinna być wpisana w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zdaniem Pana wpisanie w ww. kolumnę daty wystawienia faktury np.: po zapisie z 20 czerwca 2010 r. daty 30 maja 2010 r. narusza chronologię zapisów i na pewno nie zmienia faktu, że ten koszt będzie potrącony w miesiącu czerwcu, a nie w maju. W Pana ocenie przyjmując literalne brzmienie art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odrzucając nakaz zawarty w art. 24a ust. 1 ww. ustawy prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. należałoby prowadząc zapisy w podatkowej księgi przychodów i rozchodów ręcznie skreślić wszystkie pozycje od dnia 29 maja do dnia 3 czerwca i umieścić fakturę pod datą 29 maja. Po otrzymaniu drugiej faktury w dniu 21 czerwca, czynność powinna być powtórzona, aby została ona wpisana pod datą 30 maja. Wtedy uczyni Pan zadość wymogom zawartym w ww. ustawie, a koszt będzie potrącony w miesiącu maju. Wątpi Pan jednak czy podatkowa księga przychodów i rozchodów z tyloma poprawkami będzie uznana za niewadliwą. Zdaniem Pana problem umieszczenia w kolumnie 2 daty wcześniejszej niż bieżąca dotyczy nie tylko podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów ręcznie ale także tych, którzy używają programów komputerowych. Nie zna Pan żadnego programu do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, który pozwoliłby na wpisanie w ww. kolumnę daty np.: w czerwcu z maja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 6b ww. ustawy, w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Zauważyć przy tym należy, iż definicja momentu poniesienia kosztu zawarta w ww. art. 22 ust. 6b dotyczy wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów niezależnie od przyjętej metody ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.

Na podstawie art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy (...).

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3. ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi m.in. w myśl pkt 1 tego przepisu są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach. Tym samym podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji jest faktura zakupu, a co za tym idzie w przedstawionym stanie faktycznym podstawą wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest w pierwszym rzędzie faktura.

Moment ujęcia zakupu towarów handlowych w księdze przychodów i rozchodów określa natomiast § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, w myśl którego zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Zgodnie z treścią "Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" ujętych w Załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia w kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży). W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Natomiast kolumna 10 - w myśl pkt 10 ww. Objaśnień - jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w czerwcu 2010 r. otrzymał Pan wraz z towarem dwie faktury, na których data wystawienia jest wcześniejsza niż data dostawy towaru i otrzymania faktury.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zapisu dotyczącego otrzymania towarów handlowych należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu otrzymania ww. towarów oraz faktury. Przy czym w kolumnie 2 prowadzonej księgi przychodów i rozchodów jako datę zdarzenia gospodarczego należy wpisać datę wystawienia faktury. Natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "Uwagi" należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

Jednocześnie pamiętać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze.

Tym samym przedstawione przez Pana we wniosku własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - według którego za datę zdarzenia gospodarczego (kol. 2) uznać należy datę otrzymania towaru - uznać należało za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl