ITPB1/415-75/10/DP - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży działki rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-75/10/DP Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży działki rolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 29 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działki rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działki rolnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 19 grudnia 2008 r. Wnioskodawca otrzymał, na mocy umowy darowizny sporządzonej w formie aktu notarialnego, od matki do majątku osobistego nieruchomość rolną zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym, stanowiącą działkę gruntu nr 210/3, o obszarze 0,82 ha. Z wypisu i wyrysu z rejestru gruntów wynika, że przedmiotowa działka posiadała w dniu darowizny symbole użytku: RIVa, B-RIVa, RV. Następnie w dniu 9 czerwca 2009 r. Wnioskodawca w formie aktu notarialnego zawarł majątkową umowę małżeńską, na mocy której wraz z żoną rozszerzył wspólność ustawową małżeńską na majątek nabyty przez każdego z małżonków przed zawarciem związku małżeńskiego oraz na majątek nabyty w czasie trwania związku małżeńskiego z jakiegokolwiek tytułu.

Urząd Gminy w zaświadczeniu z dnia 3 listopada 2009 r. poświadczył, że Wnioskodawca wraz z żoną figurują w podatkowej bazie danych jako właściciele gruntów rolnych o łącznej powierzchni 0,8169 ha fizycznych (0,5766 ha przeliczeniowych), natomiast urząd miejski zaświadczył w dniu 5 listopada 2009 r., iż Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami gospodarstwa rodzinnego w skład, którego wchodzą grunty rolne o pow. 2,38 ha użytków rolnych prowadzonego przez nich osobiście od dnia 1 czerwca 1979 r. Oświadczenie ww. treści zostało także złożone i poświadczone przez burmistrza gminy w dniu 5 listopada 2009 r. Wnioskodawca opłaca podatek rolny od ww. nieruchomości.

Przedmiotowe zaświadczenia i poświadczenia zostały przedłożone u notariusza w dniu 6 listopada 2009 r., gdzie Wnioskodawca wraz z małżonką zawarli w formie aktu notarialnego warunkową umowę sprzedaży niezabudowanej działki gruntu nr 210/14 o obszarze 0,3001 ha powstałej z podziału geodezyjnego działki gruntu nr 210/3, a zatem działki, którą Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od matki. Z podziału geodezyjnego ww. działki powstały bowiem działki o numerach 210/11, 210/13 oraz 210/14 o łącznym obszarze 0,8169 ha. Dodatkowo Wnioskodawca zobowiązał się - pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych nie skorzysta z prawa pierwokupu - że przez działkę sąsiednią, tj. nr 210/11 o obszarze 0,2165 ha, na rzecz każdoczesnego właściciela działki nr 210/14 ustanowią z żoną służebność gruntową polegającą na prawie poprowadzenia mediów oraz na prawie przejazdu i przechodu. Sprzedający do aktu notarialnego przedłożyli zaświadczenie wydane przez burmistrza gminy z dnia 5 listopada 2009 r., poświadczające, że oni są właścicielami gospodarstwa rodzinnego, w skład którego wchodzą grunty rolne o pow. 2,38 ha użytków rolnych, prowadzonego przez nich osobiście i oświadczyli, że zbywana przez nich działka gruntu nr 210/14 wchodzi w skład tego gospodarstwa rolnego. Wszyscy stawający oświadczyli, że przedmiotowa działka gruntu nr 210/14, w związku ze sprzedażą, nie utraciła charakteru rolnego, a kupujący dodatkowo oświadczyli, że przedmiotową działkę nabywają z przeznaczeniem na cele rolne - § 11 aktu notarialnego. Z treści wypisu z rejestru gruntów z wyrysu z mapy ewidencyjnej przedłożonego do sporządzenia ww. aktu notarialnego wynika, iż działka gruntu nr 210/11 ma obszar 0,2165 ha, w tym o symbolu użytku "RIVa" - 0,0895 ha, o symbolu użytku "B-IVa" - 0,1119 ha i o symbolu użytku "RV" - 0,0151 ha; działka ta zabudowana jest budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem produkcyjnym, usługowym i gospodarczym dla rolnictwa. Natomiast z ww. wyrysu wynika, iż działka gruntu nr 210/14 o obszarze 0,3001 ha, w tym o symbolu użytku "RIVa" - 0,1861 ha, i o symbolu użytku "RV" - 0,1140 ha, jest niezabudowana.

W związku z faktem, że Agencja Nieruchomości Rolnych oświadczyła, iż nie skorzysta z prawa pierwokupu, w dniu 28 grudnia 2009 r. strony ww. warunkowej umowy sprzedaży niezabudowanej działki gruntu nr 210/14 zawarli w formie aktu notarialnego w wykonaniu ww. warunkowej umowy, umowę przeniesienia własności działki nr 210/14 oraz ustanowienia służebności gruntowej na działce nr 210/11. Do umowy przedłożono powyżej opisane wypisy z rejestru gruntów wraz z wyrysami z mapy ewidencyjnej co do działek 210/11 i 210/14. Sprzedający ponownie do aktu notarialnego przedłożyli zaświadczenie wydane przez burmistrza miasta z dnia 5 listopada 2009 r., poświadczające, że są oni właścicielami gospodarstwa rodzinnego, w skład którego wchodzą grunty rolne o pow. 2,38 ha użytków rolnych, prowadzonego przez nich osobiście i oświadczyli, że zbywana przez nich działka gruntu nr 210/14 wchodzi w skład tego gospodarstwa rolnego. Dodatkowo też, stawające strony oświadczyły, że przedmiotowa działka gruntu nr 210/14 w związku ze sprzedażą nie utraciła charakteru rolnego, a nabywcy oświadczyli, że przedmiotową działkę gruntu nabywają z przeznaczeniem na cele rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaż gruntu rolnego należącego do rodzinnego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i jego małżonki wspólnie przez nich prowadzonego od 1979 r., gdy nabycie tego gruntu nastąpiło w dniu 19 grudnia 2008 r. w drodze darowizny, a zbycie części tego gruntu, po jego geodezyjnym podziale, nastąpiło w dniu 28 grudnia 2009 r., przy czym w wyniku tej sprzedaży grunt ten nie zmienił swojego przeznaczenia i nadal będzie wykorzystywany na cele rolne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym uzyskany ze sprzedaży niezabudowanej działki gruntu nr 210/14 o pow. 0,3001 ha, przychód powinien być zwolniony z opodatkowania.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Od zasady opodatkowania przychodów z tego źródła ustawodawca przewidział wyjątki. Jeden z nich został uregulowany w art. 21 ust. 1 pkt 28 omawianej ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Z tego unormowania wynika, że dla zaistnienia zwolnienia, przewidzianego w tym przepisie muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś przesłanka ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego lub leśnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obie z ww. przesłanek zostały spełnione z uwagi na to, że:

1.

Zbywana nieruchomość wchodziła w skład gospodarstwa rolnego, które było prowadzone przez Wnioskodawcę wraz z żoną od 1979 r., a łączny areał tego gospodarstwa wynosił po akcie darowizny na rzecz Wnioskodawcy i zawarciu majątkowej umowy małżeńskiej - 3,2 ha.

Należy podkreślić, że zwolnienie uregulowane tym przepisem dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego, jednakże na mocy art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie definiowania pojęcia gospodarstwa, odsyła do przepisów ustawy o podatku rolnym. Przepisy ustawy o podatku rolnym, definiują w art. 1 ust. 2 pojęcie gospodarstwa rolnego jako obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. Należy więc podkreślić, że pojęcie "gospodarstwa rolnego" skonstruowane zostało poprzez określenie ewidencyjnego charakteru gruntów oraz faktu posiadania gruntów odpowiadających wymienionej tam normie obszarowej (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 lipca 2008 r., I SA/Wr 522/08). Uszczegółowiając zaś, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków oraz zał. nr 6 do tego rozporządzenia. Jak wynika z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Należy także dodać, iż pojęcie gospodarstwa rolnego na gruncie ustawy o podatku rolnym rożni się zasadniczo od definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 55 Kodeksu cywilnego. Jedynym elementem decydującym o istnieniu gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym są grunty o określonej powierzchni. Grunty te w przeciwieństwie do definicji z Kodeksu cywilnego nie muszą stanowić zorganizowanej całości. Oznacza to, że za gospodarstwo należy uznać grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha nawet wówczas, gdy nie istnieje między nimi żadna więź ekonomiczna (funkcjonalna) (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Ol 481/08). Takie zaś pojmowanie gospodarstwa rolnego powoduje, że np. trzy działki gruntu o pow. 0,5 ha (razem 1,5 ha) położone nawet w znacznie oddalonych od siebie województwach, będą stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a i w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za sprawą art. 2 ust. 4 tejże ustawy. Oznacza to także, że możliwe jest uznanie za część gospodarstwa rolnego również udziału we współwłasności gruntów rolnych, skoro bowiem w ustawie o podatku rolnym jest mowa o gruntach stanowiących własność danej osoby, to należy przez to rozumieć także grunty stanowiące jej współwłasność (wyrok NSA z dnia 13 grudnia 1993 r., sygn. akt III SA 445/93 oraz wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2001 r., I SA/Kr 2090/99). Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty stanowiące własność danej osoby oraz grunty stanowiące jej współwłasność w zakresie pozostającym w jej posiadaniu jako tworzące jedno gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (wyrok NSA z dnia 27 października 1992 r., sygn. akt SA/Kr 1122/92). Ponadto, zgodnie z utartym w tym zakresie orzecznictwem sądowym, za wystarczające do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów.

Powyższe prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca wraz z żoną zarówno w momencie nabycia przedmiotowej zabudowanej nieruchomości (działka nr 210/3 o pow. 0,82 ha), która weszła w skład prowadzonego przez nich od 1979 r. rodzinnego gospodarstwa rolnego o pow. 2,38 ha, jak i w momencie sprzedaży niezabudowanej działki nr 210/14 o pow. 0,3001 ha dokonanej po jej geodezyjnym wyodrębnieniu z działki nr 210/3, posiadał status podmiotu prowadzącego gospodarstwo rolne, a zbywana działka stanowiła część prowadzonego przez niego wspólnie z żoną gospodarstwa rolnego, przy czym działka ta była zakwalifikowana jako użytek rolny.

2.

Zbywany grunt nie utracił wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Należy wskazać, iż zasadniczy wpływ na ocenę, czy dany grunt utracił w wyniku sprzedaży charakter rolny decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje, więc przez wyłączenie zbytego gruntu z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu użytkowania gruntu. Ustawodawca w tym wypadku nie wymaga bowiem, aby zbywana nieruchomość nie straciła statusu gospodarstwa rolnego, a jedynie, aby nie utraciła charakteru rolnego. Należy zatem przyjąć, że grunt taki, bez względu na powierzchnię, nadal powinien być sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony i zakrzewiony na użytek rolny oraz nie powinna być na nim prowadzona działalność inna niż rolnicza (art. 1 ustawy o podatku rolnym).

Dokonując wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, trzeba mieć również na względzie ratio legis tego unormowania. Ustawodawca zwalniając od podatku przychody uzyskane ze zbycia gruntów rolnych lub leśnych dążył do ochrony areału użytków rolnych. Stąd też preferencje podatkowe dla podatników tylko takich, którzy sprzedają nieruchomości podmiotom zamierzającym użytkować grunty rolniczo. W wyroku z dnia 9 czerwca 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, sygn. akt I SA/Po 1531/08, również wskazał, iż przy ocenie zasadności zastosowania zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu nie można abstrahować od aspektów formalnych, związanych w szczególności z oświadczeniem nabywcy, zawartym w akcie notarialnym o zamiarze użytkowania nabytego gruntu. Kwestia natomiast pobrania, czy też nie przez notariusza podatku od czynności cywilnoprawnych, czy też brak obowiązywania dla tego terenu planu zagospodarowania przestrzennego, nie może świadczyć o utracie przez nieruchomość rolnego charakteru, przy jednoczesnym oświadczeniu kupujących o nabyciu działki z przeznaczeniem na cele rolne, podobnie jak i ustanowienie na działce sąsiedniej służebności przejazdu i przechodu oraz służebności polegającej na prawie poprowadzenia mediów, co w ocenie Wnioskodawcy może natomiast świadczyć właśnie o chęci zagospodarowania działki na cele rolne.

Zdaniem Wnioskodawcy, popartym w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych, ocena czy doszło do zmiany charakteru gruntu powinna być dokonana w granicach jednej transakcji; przyjęcie dnia sprzedaży, jako decydującego dla oceny wystąpienia przesłanki negatywnej, wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przesądza także o tym, że badając jej wystąpienie należy uwzględnić wszystkie okoliczności dotyczące przeznaczenia gruntu, znane na dzień dokonania transakcji. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno podatnika, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych i leśnych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1495/07, niepubl.).

Mając na uwadze wszystkie powyższe rozważania, w ocenie Wnioskodawcy zasadnym jest przyjęcie, iż z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że nabyte w 2008 r. w drodze darowizny przez Wnioskodawcę grunty były gruntami rolnymi, a sprzedana ich część w 2009 r. przez Wnioskodawcę i jego żonę została zbyta jako część gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę wraz żoną; w wyniku sprzedaży zaś, grunty te nie zmieniły swojego przeznaczenia i nadal będą wykorzystywane jako grunty rolne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (...).

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Jak wynika z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

*

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

*

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

*

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Zasadniczy wpływ na ocenę, czy sprzedany grunt ma charakter rolny (wchodzi w skład gospodarstwa rolnego) ma więc jego sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków.

Natomiast o fakcie, czy dany grunt utracił w wyniku sprzedaży charakter rolny decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tego gruntu z produkcji rolnej, polegającej na faktycznym przekształceniu sposobu jej użytkowania.

Dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntów nie nastąpiła w "związku z tą sprzedażą". Zatem ustawodawca nie zawęża zmiany charakteru gruntów czasowo jedynie do momentu sprzedaży. Przepis ten nie zawiera bowiem sformułowania "na skutek sprzedaży", czy też "w wyniku sprzedaży". Ponieważ ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych używa określenia "w związku" i nie definiuje, co należy rozumieć przez to pojęcie, to niewątpliwie chodzi mu o językowe, potoczne rozumienie tego pojęcia. Oznacza to, że chodzi o każdy związek, w następstwie, którego grunty tracą swój charakter rolny, byle tylko można było go powiązać ze sprzedażą. Może to być związek uprzedni, rozumiany jako przygotowawczy do sprzedaży, bezpośrednio związany ze sprzedażą, czy też będący skutkiem sprzedaży. Zatem utrata charakteru rolnego musi być powiązana ze sprzedażą, choć ten związek nie może być tak rozumiany, że z chwilą dokonania czynności powinna nastąpić zmiana charakteru gruntu. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu, znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie, formalnoprawne związane z charakterem gruntu wskazanym w ewidencji gruntów i budynków. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno podatnika, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, czy też w związku z zawartą umową, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych.

W konsekwencji z punktu widzenia możliwości zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego zmiana przeznaczenia gruntów przez nabywcę - niezależnie od tego, kiedy zostanie ona dokonana (czy bezpośrednio po sprzedaży, czy po upływie określonego czasu), każdorazowo powinna podlegać ocenie w kontekście ww. okoliczności oraz jej związku z samą transakcją sprzedaży.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży natomiast w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Należy również podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 19 grudnia 2008 r. Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny od matki do swojego majątku osobistego, nieruchomość rolną zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym, stanowiącą działkę gruntu nr 210/3, o obszarze 0,82 ha. Następnie w dniu 9 czerwca 2009 r. Wnioskodawca w formie aktu notarialnego zawarł majątkową umowę małżeńską na mocy, której wraz z żoną rozszerzył wspólność ustawową małżeńską na majątek nabyty przez każdego z małżonków przed zawarciem związku małżeńskiego oraz na majątek nabyty w czasie trwania związku małżeńskiego z jakiegokolwiek tytułu. W wyniku podziału geodezyjnego działki nr 210/3, powstały działki o numerach 210/11, 210/13 oraz 210/14. W dniu 28 grudnia 2009 r. dokonano sprzedaży niezabudowanej działki gruntu nr 210/14 wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Ponadto stawające strony oświadczyły, że przedmiotowa działka gruntu o numerze 210/14 w związku ze sprzedażą nie utraciła charakteru rolnego, a nabywcy oświadczyli, że przedmiotową działkę gruntu nabywają z przeznaczeniem na cele rolne.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny uznać należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, która w związku z tą sprzedażą nie utraci charakteru rolnego, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Pana przesłanek zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym przez Pana opisie stanu faktycznego, w którym wskazano, że sprzedana nieruchomość rolna stanowiła część gospodarstwa rolnego i nie utraciła w wyniku sprzedaży charakteru rolnego. W przypadku, gdyby przytoczony we wniosku opis różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością Pana i Małżonki, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również Małżonki, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia Sądu Administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy.

Pana Małżonka, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Podkreślić przy tym należy, iż niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla małżonka Wnioskodawcy. Małżonek Wnioskodawcy może uzyskać interpretację dotyczącą ewentualnych obowiązków podatkowych, związanych z przejęciem - dla potrzeb prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - składnika majątkowego stanowiącego współwłasność ustawową małżonków, po złożeniu odrębnego wniosku w tym zakresie

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl