ITPB1/415-743a/10/PSZ - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-743a/10/PSZ Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu dotacji otrzymanej na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu dotacji otrzymanej na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 24 września r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia oraz sprzedaży detalicznej pozostałych nowych wyrobów, prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach. W dniu 25 marca 2010 r. otrzymał Pan z Powiatowego Urzędu Pracy refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego w wysokości 19.460 zł. Za otrzymane środki zakupił Pan komputer, drukarkę, biurko oraz inne wyposażenie wzorcowni w hurtowni jako przygotowanie nowego stanowiska pracy dla nowozatrudnionej osoby bezrobotnej skierowanej przez Urząd Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane środki pieniężne stanowią przychód opodatkowany oraz czy wydatki z tych środków mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie dotyczącym powstania przychodu z tytułu dotacji otrzymanej na wyposażenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej, natomiast w zakresie dotyczącym kosztów uzyskania przychodów wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy nie stanowią dochodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Do źródeł przychodów osób fizycznych zalicza się, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są między innymi - zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy - dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Wobec tak brzmiącego przepisu należy uznać, że otrzymana przez Pana dotacja w części przeznaczonej na zakup środków trwałych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast refundacja otrzymana jako zwrot kosztów zakupu wyposażenia (przeznaczona na wydatki inne niż zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) w całości stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy tym, refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych.

Oceniając więc stanowisko Pana, tutejszy organ uznał je za nieprawidłowe, bowiem pozbawione podstaw prawnych jest stwierdzenie, iż wszystkie środki pieniężne otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy nie stanowią dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Wbrew Pana twierdzeniu, otrzymana refundacja jedynie w części przeznaczonej na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Refundacja otrzymana jako zwrot kosztów zakupu wyposażenia podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl