ITPB1/415-723/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-723/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania codziennie naliczanych odsetek od depozytów terminowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania codziennie naliczanych odsetek od depozytów terminowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Bank planuje codzienne naliczać i kapitalizować odsetki od lokat terminowych i wówczas kwoty tych odsetek będą bardzo niskie. W sytuacji, gdy odsetki nie przekroczą kwoty 2,49 zł dziennie - Bank zamierza nie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mechanizm codziennego naliczania i kapitalizacji odsetek - nie przekraczających 2,49 zł dziennie - naliczanych od terminowej lokaty oszczędnościowej, pozwalający poprzez zasadę zaokrągleń na uniknięcie podatku zryczałtowanego od dochodów kapitałowych jest zgodny z przepisami prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od dochodów kapitałowych to rodzaj zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Regulowany jest na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku lokat bankowych podatek - na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - jest pobierany w wysokości 19% od uzyskanych zysków (odsetek). Natomiast zasady zaokrąglania zobowiązań podatkowych regulują przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa i stosownie do art. 30 § 1 tej ustawy, podstawy opodatkowania, kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Jeśli zatem należne odsetki z lokaty są mniejsze niż 2,50 zł, to podatek liczony jest od kwoty 2 zł Wówczas podatek jest mniejszy niż 50 gr i po zaokrągleniu, wynosił będzie 0 zł. Przy ustaleniu odpowiedniej kwoty lokaty, oprocentowania oraz odpowiedniej częstotliwości kapitalizacji odsetek można uniknąć płacenia ww. podatku. Takie postępowanie nie jest sprzeczne z przepisami prawa podatkowego, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych samodzielnie nie reguluje zasad zaokrąglania zobowiązań podatkowych i zastosowanie mają w tym zakresie przepisy Ordynacji podatkowej (ich stosowanie do podatku od dochodów kapitałowych nie jest wyłączone).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko faktycznie wypłacona osobie fizycznej gotówka, ale również kwoty, które wpłynęły na rachunek podatkowy podatnika (zostały na tym rachunku odnotowane). Natomiast zwrot "postawione do dyspozycji" oznacza, iż są to pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji podatnika.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 2 stanowi: za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Wysokość odsetek od lokat terminowych oraz sposób ich naliczania i kapitalizacji określają ogólne warunki umowne określonego banku. Zatem to bank decyduje, w jakiej wysokości i z jaką częstotliwością będzie naliczał, kapitalizował i wykazywał na koncie klienta odsetki od lokat terminowych.

Mając na uwadze treść ww. przepisów stwierdzić należy, że w sytuacji gdy z ogólnych warunków umownych Banku będzie wynikał obowiązek dziennego naliczania i kapitalizacji odsetek od lokaty terminowej i odsetki te będą wykazywane na koncie klienta, wówczas naliczone odsetki - zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym - będą stanowiły przychód otrzymany przez podatnika (osobę która posiada bankową lokatę terminową), a zatem w momencie ich dopisania do rachunku Bank ma obowiązek naliczania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wysokość i sposób odprowadzania tego podatku regulują następujące przepisy.

Przepis art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od uzyskanych dochodów (przychodów), tj. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Natomiast w myśl art. 30a ust. 6 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Z art. 41 ust. 4 tej ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast art. 42 ust. 1 tej ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Powyższe przepisy nakładają na banki obowiązek naliczania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. od odsetek od lokat terminowych dopisanych do rachunku podatnika i terminowego odprowadzania tego podatku na konto właściwego urzędu skarbowego. Jednakże wskazać należy, że do sposobu zaokrąglania podstawy opodatkowania oraz sposobu zaokrąglania należnego podatku mają zastosowanie odpowiednie przepisy Ordynacji podatkowej. Z treści art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, iż podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Z ww. przepisu wynika, że w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania - w omawianej sytuacji odsetki naliczone przez Bank od lokaty terminowej - jest niższa niż 2,50 zł to wówczas zryczałtowany podatek dochodowy naliczany będzie od kwoty 2 zł, albowiem dokonując zaokrąglenia podstawy opodatkowania końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się. Wówczas 19% zryczałtowany podatek dochodowy od postawy opodatkowania wynosił będzie 0,38 zł, a po dokonaniu jego zaokrąglenia - przy uwzględnieniu zasad wynikających z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej - będzie wynosił 0 zł.

Reasumując powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy odsetki od terminowych lokaty bankowej nie przekroczą 2 zł 49 gr, wówczas Bank nie będzie miał obowiązku odprowadzania od tych odsetek 19% zryczałtowanego podatku dochodowego. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje natomiast fakt, iż odsetki od lokat terminowych naliczane będą codziennie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl