ITPB1/415-692/10/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-692/10/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w przypadku uzyskania w ramach działalności gospodarczej przychodu z usług wynajmu lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w przypadku uzyskania w ramach działalności gospodarczej przychodu z usług wynajmu lokalu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani emerytką prowadzącą działalność gospodarczą (solarium, gimnastyka dla pań) w lokalu wynajmowanym od innej firmy. Odprowadza Pani podatek w wysokości 8,5% (ryczałt). Lokal, w którym prowadzona jest działalność ma wolne pomieszczenie. Uzyskała Pani pisemną zgodę od właściciela lokalu na podnajęcie niewykorzystanych pomieszczeń innej osobie na usługi kosmetyczne. Firma, która wynajmuje Pani lokal odprowadza stosowny podatek od wynajmu. Ma Pani wątpliwości, czy należy odprowadzać podatek od podnajmu, skoro jest on już płacony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Pani również jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od wynajmu. Czy może Pani pozostać przy podatku zryczałtowanym 8,5%.

Uważa Pani, że powinna pozostać przy takim podatku jak dotychczas, skoro właściciel lokalu odprowadza już podatek od wynajmu wielu swoich nieruchomości. Pani zamiarem jest jedynie chęć zmniejszenia czynszu (dzielenie go z inną osobą prowadzącą działalność).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie stosuje się zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 264 z zm.).

W pozycji 10 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (grupa 70.2 PKWiU) tj. usługi wynajmowania lub wydzierżawiania na własny rachunek nieruchomości o charakterze mieszkalnym i niemieszkalnym.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykluczają więc możliwość korzystania z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli podatnik osiąga w ramach tej działalności w całości lub w części przychody z najmu nieruchomości na własny rachunek.

Ze złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie gimnastyki dla Pań oraz solarium, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem w wysokości 8,5% oraz podnajmuje osobie trzeciej, za zgodą właściciela, wolne pomieszczenie w wynajmowanym lokalu.

W świetle powyższego na gruncie przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, iż podnajem wolnego pomieszczenia, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, wyklucza w ogóle możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych zarówno z działalności usługowej jak i najmu.

W przedmiotowej sprawie pozostaje bez znaczenia fakt, iż firma która wynajmuje Pani lokal odprowadza stosowny podatek od wynajmu, bowiem nie jest ona stroną umowy. Zauważyć należy, iż przed wynajęciem wolnego pomieszczenia uzyskała Pani zgodę najemcy na podnajem. Wyjaśnienia przy tym wymaga, że podnajem polega na oddaniu przedmiotu najmu (w całości lub części) innemu podmiotowi w dalszy najem. Zawarła więc Pani odrębną umowę (jest stroną) w zakresie najmu nieruchomości, a zatem wykonuje czynności które wyłączają Panią z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Końcowo wskazać należy, iż w związku z wyłączeniem z opodatkowania w formie ryczałtu ww. usług oraz najmu z dniem w którym osiągnęła Pani przychód z podnajmu lokalu uzyskiwane przychody podlegają opodatkowaniu w formie zasad ogólnych, tym samym jest Pani zobowiązana do odprowadzania podatku dochodowego na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl