ITPB1/415-674/11/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-674/11/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku uzyskanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku uzyskanych dotacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem opodatkowanym podatkiem liniowym wg stawki 19%, zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

1.

Pełniła rolę partnera projektu, na podstawie umowy partnerskiej wspólnie z inną firmą, która to, na gruncie umowy partnerskiej, pełniła rolę partnera wiodącego (Beneficjenta, Lidera) i na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL) zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy, realizowała od 1 sierpnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. projekt "Profesjonalista rozliczeń VAT". Projekt odpowiada 3 typowi operacji w poddziałaniu 8.1.1 POKL.

2.

Pełniła rolę partnera projektu, na podstawie umowy partnerskiej wspólnie z Gminą oraz wskazaną powyżej firmą, która to, na gruncie umowy partnerskiej, pełniła rolę partnera wiodącego (Beneficjenta, Lidera) i na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania 5.2.1 POKL zawartej z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, realizowała od 1 kwietnia 2009 r. do 30 czerwca 2010 r., projekt "Podniesienie jakości pracy urzędów gmin i starostw części województwa poprzez wzrost kwalifikacji urzędników". Projekt odpowiada 4 typowi operacji w poddziałaniu 5.2.1 POKL.

3.

Pełniła rolę partnera projektu, na podstawie umowy partnerskiej wspólnie z wskazaną powyżej firmą, która to, na gruncie umowy partnerskiej, pełniła rolę partnera wiodącego (Beneficjenta, Lidera) i na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania 8.1.1 POKL zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy, realizowała od 3 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r., projekt "Efektywna księgowość receptą na kryzys". Projekt odpowiada 1 typowi operacji w poddziałaniu 8.1.1 POKL.

4.

Pełniła rolę partnera projektu, na podstawie umowy partnerskiej wspólnie z wskazaną na wstępie firmą, która to, na gruncie umowy partnerskiej, pełniła rolę partnera wiodącego (Beneficjenta, Lidera) i na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania 8.1.1 POKL zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy realizuje od 1 lipca 2010 r. do 30 kwietnia 2012 r. projekt "VAT bez tajemnic". Projekt odpowiada 1 typowi operacji w poddziałaniu 8.1.1 POKL.

Projekty polegają na realizacji szkoleń skierowanych do:

a.

pracowników przedsiębiorstw dobrowolnie zgłaszających chęć podnoszenia kwalifikacji zawodowych - w przypadku projektu, o którym mowa w pkt 1;

b.

przedsiębiorców i ich pracowników chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, przy czym uczestnictwo w szkoleniu objęte jest regułami pomocy publicznej - w przypadku projektów, o których mowa w pkt 2-4.

Źródłami finansowania projektów są:

a.

w przypadku projektu, o którym mowa w pkt 1 - dotacja rozwojowa,

b.

w przypadku projektu, o którym mowa w pkt 2: dotacja rozwojowa, płatność ze środków europejskich, dotacja celowa z budżetu państwa, kwoty wkładu własnego wnoszonego przez jednostki samorządu terytorialnego w formie niepieniężnej (wynagrodzeń), z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni - będące przedmiotem interpretacji;

c.

w przypadku projektu, o którym mowa w pkt 3: dotacja rozwojowa, płatność ze środków europejskich, dotacja celowa z budżetu państwa, kwoty wkładu prywatnego wnoszonego przez przedsiębiorców będących Beneficjentami Pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 nr 59, poz. 404 z późn. zm.) w formie niepieniężnej (wynagrodzeń), o ile takie wystąpiły, z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni - będące przedmiotem interpretacji; kwoty wkładu prywatnego wnoszonego przez Beneficjentów Pomocy, o ile takie wystąpiły, z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni - będące przedmiotem interpretacji; części pieniężnej wkładu prywatnego wnoszonego przez Beneficjentów Pomocy w formie mieszanej (pieniężnej i niepieniężnej), o ile takie wystąpiły, z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni - będące przedmiotem interpretacji.

d.

w przypadku projektu, o którym mowa w pkt 4: płatność ze środków europejskich, dotacja celowa z budżetu państwa, kwoty wkładu prywatnego wnoszonego przez przedsiębiorców będących Beneficjentami Pomocy w rozumieniu o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w formie niepieniężnej (wynagrodzeń), o ile takie wystąpiły, z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni - będące przedmiotem interpretacji; kwoty wkładu prywatnego wnoszonego przez Beneficjentów pomocy w rozumieniu ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w formie pieniężnej, o ile takie wystąpiły, z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów szkolenia bez wpływu na przychody Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni w projektach, o których mowa w pkt 1 - 4 zgodnie z umowami partnerskimi i wnioskami o dofinansowanie realizacji projektu otrzymywała od partnera wiodącego (Beneficjenta) na podstawie not księgowych środki na pokrycie:

a.

wynagrodzenia dla siebie z tytułu pełnienia funkcji Zastępcy Kierownika projektu;

b.

części kosztów związanych z utrzymaniem biura projektu (czynsz).

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że środki, które otrzymywał beneficjent projektu (partner wiodący), były przekazywane w transzach na podstawie wniosków o płatność, przy czym każda transza składa się z dwóch płatności: płatność z Ministerstwa Finansów - 85% transzy (środki europejskie) i płatność z Samorządu Województwa - 15% transzy (współfinansowanie krajowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osiągane przez Wnioskodawczynię ww. przychody są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody będące przedmiotem interpretacji są zwolnione z opodatkowania.

Zgodnie z art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w celu wspólnej realizacji projektów, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, (projekt partnerski), na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów (ust. 1).

Projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym umową partnerską (ust. 2).

W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu (ust. 3).

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że "partner" to równorzędny wobec lidera - beneficjenta podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, etc.

Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Partner na równi z liderem projektu (czyli beneficjentem wg ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) odpowiada za prawidłową realizację projektu, posiada te same prawa i obowiązki, i w ten sam sposób powinien być traktowany (także w odniesieniu do otrzymywanych przez niego środków przeznaczonych na sfinansowanie zadań realizowanych w związku z projektem).

W opinii Ministerstwa Finansów, środki przekazywane na realizację projektów realizowanych w ramach partnerstwa, zarówno beneficjentowi jak i partnerowi, powinny być traktowane - na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (...) zasadniczo obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. - jako dotacje rozwojowe, mimo że najpierw były przekazywane na konto beneficjenta (lidera projektu). Taki przepływ środków wynikał z zakresu zadań określonych dla partnerów w umowach partnerskich, a nie ze zróżnicowania rangi podmiotów realizujących projektu.

Z kolei, z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż środki dotacji rozwojowej, otrzymane (...) przez beneficjenta i następnie przekazane partnerowi projektu realizującego projekt partnerski na podstawie art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są zwolnione z opodatkowania również po stronie partnera.

Powyższe pochodzi z wykładni autentycznej wydanej przez Ministra Finansów pismem z dnia 17 grudnia 2010 r.

W opinii Wnioskodawczyni, mając na uwadze, iż partner projektu jest traktowany na równi z beneficjentem w kontekście obowiązków wynikających z realizacji projektu, co wynika z ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także fakt, iż w opinii Ministra Finansów na płaszczyźnie podatkowej, należy partnera projektu traktować na równi z beneficjentem, co wynika z przytoczonej powyżej wykładni, słusznym jest stanowisko, iż również po zmianie ustawy o finansach publicznych usuwającej dotację rozwojową, ze źródeł finansowania projektów i wprowadzającej w to miejsce dotację celową z budżetu państwa oraz płatność ze środków europejskich, że dochody Wnioskodawczyni w opisanym powyżej stanie faktycznym są zwolnione z opodatkowania.

Uzupełniając wniosek Wnioskodawczyni dodała, że w jej opinii, wskazane we wniosku źródła finansowania projektów partnerskich wyczerpują przesłanki do uznania ich za zwolnione z opodatkowania po stronie Beneficjenta projektu, na co ten Beneficjent posiada potwierdzenie w postaci stosownej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego. W kwestii zwolnienia z opodatkowania środków otrzymywanych od Beneficjenta (partnera wiodącego) przez partnera projektu, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż środki te są również zwolnione z opodatkowania, albowiem Partner projektu otrzymuje je na podstawie umowy partnerskiej zawartej zgodnie z treścią art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, przez co środki te kwalifikowane są również jako płatności na rzecz Beneficjenta zgodnie z art. 188 ust. 5 ustawy o finansach publicznych. Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Jak wskazano, Wnioskodawczyni pełniła rolę partnera w projektach realizowanych wraz z Liderem (Beneficjentem) projektu w ramach umów partnerstwa. Projekty te były i są nadal realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałania 5.2.1 i 8.1.1. Wnioskodawczyni otrzymała od partnera wiodącego (Beneficjenta) projektów środki finansowe na realizację ww. projektów.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pt.: "Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL". Jak wynika z powołanych regulacji partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Ponieważ okres realizacji projektów o których mowa we wniosku dotyczy okresu od 2008 do 2011 r., w sprawie należy uwzględnić stan prawny obowiązujący w tych latach.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W 2008 i 2009 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również-w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż na gruncie ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stawały się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, były wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w 2008 i 2009 r. wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy zauważyć, iż ww. ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. została zastąpiona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Nowa ustawa wprowadza szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

W myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136 i 137, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z cyt. już powyżej art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym otrzymane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem partnera wiodącego (Beneficjenta, Lidera) środki pieniężne na realizację projektów wykonywanych wspólnie przez lidera i partnera w ramach umowy o partnerstwie, wolne są od podatku dochodowego na podstawie: art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (środki otrzymane zgodnie z ustawą o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.), art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (środki otrzymane zgodnie z ustawą o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl