ITPB1/415-664/08/HD - Opodatkowanie zmniejszenia stawek eksploatacyjnych o wartość nadwyżek bilansowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-664/08/HD Opodatkowanie zmniejszenia stawek eksploatacyjnych o wartość nadwyżek bilansowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zmniejszenia stawek eksploatacyjnych o wartość nadwyżek bilansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zmniejszenia stawek eksploatacyjnych o wartość nadwyżek bilansowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W celu ustalenia i rozliczenia wyniku finansowego Spółdzielnia Mieszkaniowa wyodrębnia:

*

koszty i przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które rozliczane są bezwynikowo, w ten sposób, że różnica między kosztami a przychodami gospodarki zasobami mieszkaniowymi zwiększa odpowiednio przychody lub koszty tej gospodarki w roku następnym. Różnica ta nie wpływa na wynik finansowy w postaci zysku lub straty (jest przedmiotem rozliczeń międzyokresowych) i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

*

koszty i przychody pozostałej (gospodarczej) działalności operacyjnej. Wynik na tej działalności (pożytki i inne przychody, np. z dzierżawy dachu lub wynajmu własnych nieruchomości), podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a różnica netto zwiększa przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi w r. następnym (jest przedmiotem rozliczeń międzyokresowych), co w konsekwencji powoduje zmniejszenie stawek eksploatacyjnych dla wszystkich użytkowników danych nieruchomości.

*

koszty i przychody z innych tytułów niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi i pozostała (gospodarcza) działalność operacyjna. Są to koszty i przychody finansowe, pozostałe koszty i przychody operacyjne oraz zyski i straty nadzwyczajne. Wynik z innych tytułów - po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - stanowi nadwyżkę bilansową i w konsekwencji spowoduje zmniejszenie obciążeń członków Spółdzielni w części przypadającej na eksploatację ich lokali (zmniejszenie stawek eksploatacyjnych).

Spółdzielnia Mieszkaniowa planuje:

1.

przeznaczyć nadwyżkę bilansową uzyskaną z pożytków i innych przychodów z nieruchomości wspólnej, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych za rok 2008, na pokrycie wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem w r. 2009 proporcjonalnie do udziału w powierzchni nieruchomości wspólnej. Różnica pomiędzy faktycznymi kosztami, a naliczeniem miesięcznym dla właścicieli lokali wynieść może 0,15 zł do metra kwadratowego;

2.

przeznaczyć nadwyżkę bilansową, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych za rok 2008, na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w roku 2009 w zakresie obciążającym członków spółdzielni. Różnica pomiędzy faktycznymi kosztami, a naliczeniem miesięcznym dla członka spółdzielni liczona miałaby być do powierzchni zajmowanego lokalu i planuje się, że wynosić ona może 0,10 zł miesięcznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla poszczególnych osób, tj. właścicieli lokali i członków Spółdzielni, nadwyżki bilansowe przeznaczone na pokrycie różnicy pomiędzy faktycznymi kosztami, a naliczeniem eksploatacji liczone do metra kwadratowego zajmowanej powierzchni lokalu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też są to kwoty obojętne z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ środki, o których mowa, rozdysponowane są na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości zgodnie z art. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka bilansowa przeznaczona na pokrycie różnicy pomiędzy faktycznymi kosztami, a naliczeniem w opłacie eksploatacyjnej nie stanowią przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskany dochód od działalności gospodarczej powstały z pożytków i innych przychodów z nieruchomości wspólnej oraz z działalności finansowej i pozostałej działalności operacyjnej został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Nadwyżkę bilansową - po zatwierdzeniu sprawozdania przez Walne Zgromadzenie - Spółdzielnia planuje przekazać na cele związane z utrzymaniem nieruchomości, co stanowi jej cele statutowe. Nie przewiduje się ani wypłaty, ani postawienia do dyspozycji osób fizycznych żadnych środków finansowych, a jedynie uwzględnienie w planowanych na rok 2009 w stawkach eksploatacyjnych pokrycia wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości.

Przeznaczenie nadwyżki na działalności gospodarczej, związanej z zasobami mieszkaniowymi oraz nadwyżki bilansowej, na pokrycie różnicy pomiędzy faktycznymi kosztami a zmniejszonym naliczeniem w opłacie eksploatacyjnej - zdaniem Spółdzielni - nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prawidłowo gospodarka zasobami mieszkaniowymi stanowi bowiem cele statutowe Spółdzielni. Uwzględnienie w planowanych na rok 2009 stawkach eksploatacyjnych, oznacza zmniejszenie tych stawek proporcjonalnie o uzyskane nadwyżki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa nadwyżki bilansowe, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych za rok 2008, uzyskane z: pożytków i innych przychodów z nieruchomości wspólnej oraz pozostałej działalności operacyjnej Spółdzielni - zamierza odpowiednio przeznaczyć na: pokrycie wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem w r. 2009 proporcjonalnie do udziału w powierzchni nieruchomości wspólnej oraz pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w r. 2009 w zakresie obciążającym członków spółdzielni. Spółdzielnia nie przewiduje wypłaty, ani postawienia do dyspozycji osób fizycznych żadnych środków finansowych, a jedynie uwzględnienie w planowanych na rok 2009 w stawkach eksploatacyjnych pokrycia wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości. Prawidłowa gospodarka zasobami mieszkaniowymi stanowi cele statutowe Spółdzielni, a uwzględnienie w planowanych na rok 2009 stawkach eksploatacyjnych, oznacza zmniejszenie tych stawek proporcjonalnie o uzyskane nadwyżki.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone przepisy, jak i przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nadwyżki bilansowe przeznaczone na pokrycie różnicy pomiędzy faktycznymi kosztami, a naliczeniem eksploatacji liczone do metra kwadratowego zajmowanej powierzchni lokalu nie będą stanowiły dla poszczególnych osób, tj. właścicieli lokali i członków Spółdzielni, przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie powodują one bowiem powstania po stronie właścicieli lokali i członków Spółdzielni przysporzenia majątkowego. Nie można uznać, iż osoby te uzyskują świadczenia nieodpłatne, gdyż w omawianej sytuacji dochodzi jedynie do zmniejszenia stawek eksploatacyjnych i osoby te nie otrzymują żadnych środków finansowych, jak również nie przysługuje im żadne świadczenie ze strony Spółdzielni.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nadwyżki bilansowe - przeznaczone na pokrycie różnicy pomiędzy faktycznymi kosztami a zmniejszonym naliczeniem w opłacie eksploatacyjnej - nie stanowią dla właścicieli lokali i członków Spółdzielni przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl