ITPB1/415-630/12/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-630/12/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do właściwego źródła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do właściwego źródła.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 1 kwietnia 2010 r. zawarto umowę zlecenia, pomiędzy Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości zwaną Zleceniodawcą, a Wnioskodawcą zwanym Zleceniobiorcą. Zgodnie z ww. umową Zleceniobiorca zobowiązał się do wykonywania na rzecz Zleceniodawcy usług i czynności z zakresu prac specjalisty ds. pozyskiwania funduszy unijnych w ramach Projektu realizowanego przez Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej " (...)". Określony w Umowie zakres usług i czynności Zleceniobiorcy obejmuje (§ 1):

* poszukiwanie źródeł finansowania działalności i rozwoju klastra,

* pozyskiwanie środków UE na rozwój klastra,

* informowanie przedsiębiorstw wchodzących w skład klastra o dostępnych funduszach unijnych,

* świadczenie usług informacyjno-konsultacyjnych z zakresu funduszy unijnych na rzecz członków klastra,

* wykonywanie zadań powierzonych przez Zespół Zarządzający Projektem i Dyrektora Biura Klastra.

Umowa w § 3 stwierdza, że Zleceniobiorca jest zobowiązany stosować się do wskazówek Zleceniodawcy, co do sposobu wykonania zlecenia. Określa, że Zleceniobiorca będzie wykonywał zlecone mu czynności osobiście i samodzielnie. Zleceniodawca zapewnia Zleceniobiorcy materiały i środki niezbędne do wykonania zlecenia. Zleceniobiorca nie może wykorzystywać powierzonych materiałów, czy dokumentów we własnym interesie, a w szczególności w celu prowadzenia działalności zarobkowej, czy innej (§ 4). Zleceniobiorca nie może bez zgody Zleceniodawcy wyrażonej na piśmie wynosić poza siedzibę Zleceniodawcy lub Biuro Klastra dokumentów, czy materiałów związanych z realizacją Umowy (§ 5).

Jednocześnie od 1 grudnia 2005 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie przedsięwzięć środkami unijnymi, dokonanie analizy ekonomicznej i finansowej, rozliczanie projektów unijnych dla przedsiębiorstw indywidualnych lub osób fizycznych.

Mając na uwadze kwestie: stron zawarcia Umowy, podległości przed Zespołem Zarządzającym Projektem i Dyrektorowi Biura Klastra, zakresu czynności dotyczący świadczenia usług na rzecz grupy przedsiębiorców, z którymi Izba ma podpisane umowy o pomocy de minimis (zobowiązuje się w nich świadczyć usługi na rzecz tych przedsiębiorców), przychód z tytułu wykonywania Zlecenia zakwalifikowano jako osiągany osobiście, a nie wchodzący w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. W związku z tym Zleceniobiorca rozlicza się ze Zleceniodawcą na podstawie rachunku a nie faktury.

W złożonym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że umowa zlecenia z Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości została zawarta i jest realizowana osobiście przez Wnioskodawcę poza pozarolniczą działalnością gospodarczą. Odpowiedzialność za wykonywanie przez Wnioskodawcę określonych w umowie czynności wobec osób trzecich ponosi Zlecający, który zapewnia również środki niezbędne do realizacji zlecenia. Żadne koszty związane z realizacją umowy zlecenia z Izbą Rzemiosła nie są zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Przychody z tytułu wykonywania umowy zlecenia zakwalifikowano do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wykładni art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca ma prawo zaliczyć przychody z tytułu umowy zlecenia do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma prawo zakwalifikować przychody z tytułu umowy zlecenia zawartej osobiście, jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, ponieważ przychody te pochodzą z działalności wykonywanej osobiście (a nie pozarolniczej działalności gospodarczej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 2 i 3 tego przepisu:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 lit. a powoływanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zauważyć należy, iż wskazany powyżej przepis art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy ma zatem okoliczność, czy umowa zlecenia zawarta została w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Istotna jest więc treść umowy zlecenia, a zgodnie z zasadą swobody umów strony mogą dowolnie ułożyć stosunek cywilnoprawny. Przepisy podatkowe nie wprowadzają ograniczenia, zakazu wykonywania w ramach działalności wykonywanej osobiście tych samych czynności, które są przedmiotem działalności gospodarczej.

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z zawartej umowy zlecenia ustawodawca pozostawił stronie stosunku cywilnoprawnego.

Tym samym, jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalności gospodarczą, zawiera umowę zlecenia (o dzieło) w celu świadczenia określonych usług na rzecz innego podmiotu prawa, której zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej a z treści umowy nie wynika, aby była ona zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas przychody z tytułu takiej umowy mogą być kwalifikowane jako pochodzące ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z działalności wykonywanej osobiście.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej o dofinansowanie przedsięwzięć środkami unijnymi, dokonywaniu analizy ekonomicznej i finansowej, rozliczaniu projektów unijnych dla przedsiębiorstw indywidualnych lub osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca zawarł umowę zlecenia z Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, zgodnie z którą zobowiązał się do wykonywania na rzecz Zleceniodawcy usług i czynności z zakresu prac specjalisty ds. pozyskiwania funduszy unijnych w ramach Projektu realizowanego przez Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że umowa zlecenia z Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości została zawarta i jest realizowana osobiście przez Wnioskodawcę poza pozarolniczą działalnością gospodarczą. Odpowiedzialność za wykonywanie przez Wnioskodawcę określonych w umowie czynności wobec osób trzecich ponosi Zlecający, który zapewnia również środki niezbędne do realizacji zlecenia. Żadne koszty związane z realizacją umowy zlecenia z Izbą Rzemiosła nie są zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia zawarte z Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości - skoro jak stwierdzono we wniosku nie były zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - mogą być kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż wydając niniejszą interpretację tutejszy organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, że Wnioskodawca zawarł - poza działalnością gospodarczą - umowę zlecenia. Interpretacja dotyczy wyłącznie wykładni przepisów prawa podatkowego. Nie było jej przedmiotem rozstrzygnięcie co do dopuszczalności zawarcia umowy zlecenia na gruncie przepisów innych niż podatkowe ani też ocena charakteru umowy, o której mowa we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl