ITPB1/415-623/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-623/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w neutralnej podatkowo spółce mającej siedzibę i prowadzącej działalność gospodarczą na terytorium Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w neutralnej podatkowo spółce mającej siedzibę i prowadzącej działalność gospodarczą na terytorium Wielkiej Brytanii.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. nr ITPB1/415-623/14/AD wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.).

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski.

Wnioskodawca zamierza założyć spółkę osobową, nieposiadającą osobowości prawnej (limited liability partnership) mającą siedzibę rejestrową w Wielkiej Brytanii. Spółka osobowa będzie wpisana do brytyjskiego rejestru spółek oraz będzie działać pod prawem brytyjskim, a jej forma prawna będzie odpowiadać formie prawnej polskiej spółki komandytowej. Kapitał zakładowy LLP nie będzie podzielony na udziały.

Wnioskodawca będzie wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności (Limited Partner). Funkcja Wnioskodawcy będzie odpowiadać funkcji komandytariusza w spółce komandytowej uregulowanej w Kodeksie spółek handlowych. Wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności (General Partner) będzie spółka typu limited by shares (limited liability company) odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą i zarządem w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca będzie uprawniony do partycypowania w zysku LLP w udziale przewidzianym umową spółki LLP. W imieniu LLP działać będzie General Partner, czyli spółka LLC. Spółka LLC (jako spółka kapitałowa) będzie działać poprzez swoje organy, a więc poprzez dyrektorów spółki LLC (odpowiednika zarządu w polskich spółkach kapitałowych).

Zgodnie z brytyjskim prawem podatkowym, LLP z uwagi na fakt transparentności podatkowej, nie będzie w tym państwie podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii będą jej wspólnicy - LLC oraz osoba fizyczna.

LLP będzie otrzymywać określone przychody z tytułu bieżącej działalności biznesowej, tj. świadczenia usług doradczych na rzecz podmiotów z grupy. Nie jest wykluczone również, że LLP będzie prowadziła ponadto także inną działalność dopuszczalną na podstawie wewnętrznych przepisów prawa brytyjskiego.

LLP będzie posiadać w Wielkiej Brytanii biuro oraz siedzibę rejestrową, LLP będzie prowadzić księgowość na terytorium Wielkiej Brytanii i będzie podlegać przepisom brytyjskiego prawa bilansowego. Spółka LLP zostanie zarejestrowana jako podatnik czynny podatku od towarów i usług w Wielkiej Brytanii z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazuje, że będzie posiadał ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Wielkiej Brytanii z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka LLP będzie prowadziła na terytorium Wielkiej Brytanii działalność gospodarczą, która będzie polegała m.in. na świadczeniu usług IT. Spółka LLP będzie posiadała charakter stałej placówki działalności gospodarczej (będzie posiadała tam m.in. biuro), przez którą będzie prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawca będzie prowadził całkowicie lub częściowo działalność przedsiębiorstwa stałej placówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy uczestnictwo Wnioskodawcy w spółce LLP, jako Limited Partner oraz prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności w Wielkiej Brytanii poprzez LLP, spowoduje powstanie zakładu Wnioskodawcy na terytorium Wielkiej Brytanii, w rozumieniu art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 5 Konwencji zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych.

2. Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na postawione pytanie nr 1, dochody Wnioskodawcy przypisane do jego zakładu w Wielkiej Brytanii, uzyskane z tytułu działalności Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii będą opodatkowane w Wielkiej Brytanii na podstawie art. 7 ust. 1 Konwencji i jednocześnie do przedmiotowych dochodów Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie metoda eliminacji podwójnego opodatkowania opisana w art. 22 ust. 2 lit. a Konwencji, a więc metodą zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie działalności w Wielkiej Brytanii poprzez LLP konstytuuje zakład Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Konwencji pojęcie zakładu oznacza stałą placówkę, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Określenie zakład obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro <...>

Aby uznać, że dana działalność będzie prowadzona poprzez zakład, musi ona być stałą placówką oraz prowadzić całkowicie lub częściowo działalność przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższych regulacji oraz jak wskazują reguły interpretacyjne wypracowane na gruncie Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, a w szczególności w Komentarzu do Konwencji Modelowej, dla powstania zakładu konieczne jest posiadanie placówki rozumianej jako pomieszczenie lub chociażby postawiona do dyspozycji powierzchnia użytkowa, charakteryzującej się cechą stałości w aspekcie geograficznym, jak i czasowym, w oparciu o którą przedsiębiorca prowadzić będzie działalność gospodarczą (w tym przy pomocy zależnego od siebie personelu).

W ocenie Wnioskodawcy, przesłanki te będą spełnione w przypadku jego uczestnictwa w LLP. Po pierwsze, posiadanie biura przez LLP należy uznać za stałą placówkę (biuro będzie miejscem wykazującym cechy stałości w sensie geograficznym, jak również czasowym). Nie ma również wątpliwości, że za pośrednictwem takiej spółki jest prowadzona działalność przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, co wynika wprost z regulacji Konwencji. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 lit. g Konwencji, za przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa uważa się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie (tzw. rezydenta podatkowego). Z kolei, za rezydenta podatkowego - zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji - uważa się osobę, która podlega w danym państwie opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu, miejsce faktycznego sprawowania zarządu, siedzibę prawną lub z uwagi na inne kryterium o podobnym charakterze.

Z powyższego wynika, że LLP - jako podmiot transparentny podatkowo - nie może prowadzić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 3 Konwencji. Przedsiębiorstwo może być bowiem prowadzone jedynie przez rezydenta podatkowego, którym w omawianym przypadku jest Wnioskodawca. Jest ono prowadzone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem brytyjskiej spółki osobowej (LLP), która tym samym stanowi brytyjski zakład Wnioskodawcy.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie również w Komentarzu do Konwencji Modelowej - w punkcie 19.1 uwag do art. 5 ust. 3 Konwencji Modelowej wskazano, że w przypadku spółek osobowych przejrzystych (transparentnych) pod wzglądem podatkowym kryterium dwunastu miesięcy ma zastosowanie do własnej działalności spółki osobowej. Jeżeli okres dwunastu miesięcy na miejscu budowy zostanie przekroczony przez wspólników i pracowników spółki osobowej, to przedsiębiorstwo prowadzone przez spółkę osobową jest traktowane jako posiadające zakład. Każdy więc wspólnik będzie traktowany jako posiadający zakład w zakresie opodatkowania jego części zysków osiągniętych przez spółkę osobową, bez względu na okres spędzony przez niego samego na miejscu budowy (Komentarz do Konwencji w wersji z lipca 2005 r., Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2006).

Z przytoczonego fragmentu wynika, że prowadzenie działalności za granicą w formie transparentnej podatkowo spółki osobowej prowadzi do powstania zagranicznego zakładu w rozumieniu międzynarodowego prawa podatkowego (tekst jedn.: umowo unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym ww. Konwencji).

W przypadku Wnioskodawcy, LLP (spółka osobowa), której będzie wspólnikiem, posiadać będzie swoją siedzibę rejestrową oraz biuro na terytorium Wielkiej Brytanii. W związku z tym LLP będzie posiadać w Wielkiej Brytanii stałą placówkę, co oznacza, że Wnioskodawca będzie posiadał na terytorium Wielkiej Brytanii zakład w rozumieniu art. 5 Konwencji. Ponadto, spółka LLP będzie prowadziła księgi zgodnie z brytyjskim prawem bilansowym oraz będzie podlegać brytyjskiemu prawu handlowemu. Poza tym, jej działalność będzie prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, a jej pracami zarządzać będzie spółka LLC (General Partner) z siedzibą i zarządem na terytorium Wielkiej Brytanii.

Drugim warunkiem, jaki musi być spełniony dla uznania podmiotu za zakład w świetle Konwencji jest prowadzenie działalności przedsiębiorstwa w zakresie całkowitym lub częściowym. Takie sformułowanie - całkowite lub częściowe prowadzenie działalności przedsiębiorstwa - wskazuje, że zakres prowadzonej działalności nie odgrywa znaczącej roli w kontekście kwalifikacji danego podmiotu jako zakładu. Bezwzględnym warunkiem jest, aby działalność była prowadzona w ramach zakładu. Warunek ten jest w tej sytuacji spełniony. Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą jako wspólnik spółki, która będzie spółką operacyjną uzyskującą dochody z tytułu odpłatnego świadczenia usług. LLP jest spółką transparentną podatkowo, czyli nie jest podatnikiem brytyjskiego podatku dochodowego od osób prawnych i/lub fizycznych. Oznacza to, że dochód przypadający na Wnioskodawcę z tytułu uczestniczenia w spółce (jako Limited Partner) będzie dochodem tego wspólnika, który z tego tytułu będzie zobowiązany do rozliczenia podatku dochodowego. W świetle powyższego należy uznać, że spółka jest spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe potwierdzają autorzy Komentarza do Modelu Konwencji OECD pod red. B. Brzezińskiego (B. Brzeziński i inni, Model Konwencji OECD, Komentarz, Warszawa 2008, s. 467) uznają, że artykuł 7 MK OECD nie zawiera regulacji bezpośrednio dotyczących spółek osobowych w tym zakresie w literaturze odsyła się do prawa wewnętrznego interpretowanego z uwzględnieniem kontekstu umowy (I. J. J. Burgers, Commentary to Art. 7 OECD Model, www.ip.online. ibfd.org, pkt 4.1.6). Jeżeli - zgodnie z prawem wewnętrznym - spółka osobowa jest transparentną, a więc dochody nie są opodatkowywane na poziomie spółki, a wyłącznie na poziomie wspólników, udział wspólnika w przedsiębiorstwie spółki jest uważany za przedsiębiorstwo wspólnika w znaczeniu art. 7 MK OECD. Autorzy Komentarza dalej uznają, że w związku z transparentnością spółek osobowych, udział w spółce osobowej stanowi formę prowadzenia działalności gospodarczej jej wspólników.

W konsekwencji, jeśli zostaną spełnione pozostałe przesłanki uznania za stały zakład (posiadanie placówki oraz stałość prowadzenia działalności), spółka osobowa może funkcjonować jako stały zakład dla każdego z jej wspólników (Ibidem, s. 734). Skoro zatem analizowana spółka ma swoją siedzibę, należy ją uznać za zakład Wnioskodawcy w rozumieniu art. 5 Konwencji.

Według Wnioskodawcy, odnosząc powyższe uwagi do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku należy zauważyć, że uczestnictwo osoby fizycznej - polskiego rezydenta podatkowego w LLP z siedzibą w Wielkiej Brytanii będzie stanowić brytyjski zakład tej osoby w rozumieniu art. 5 ust. 1 Konwencji. Nie ma przy tym znaczenia forma partycypacji w takiej spółce (jeżeli prawo regulujące jej ustrój przewiduje możliwość różnicowania praw i obowiązków poszczególnych wspólników), czy brak prowadzenia przez wspólnika aktywnej działalności gospodarczej na terytorium państwa siedziby spółki osobowej.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie przez Niego działalności za pośrednictwem LLP z siedzibą rejestrową w Wielkiej Brytanii oznacza, że stanowi ona zakład Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce ich uzyskania. Oznacza to, że Wnioskodawca co do zasady, będzie podlegać na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązkowi podatkowemu również z tytułu dochodów z uczestnictwa w spółce LLP z siedzibą rejestrową w Wielkiej Brytanii. Zgodnie natomiast z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy dotyczące nieograniczonego oraz ograniczonego obowiązku podatkowego - art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania 1, w ocenie Wnioskodawcy jego działalność skutkować będzie powstaniem zakładu w rozumieniu art. 5 Konwencji. W konsekwencji zyski osiągane w Wielkiej Brytanii stanowić będą zyski zakładu opodatkowane zgodnie z art. 7 Konwencji.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle treści art. 22 ust. 2 lit. a Konwencji jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10,11,12 lub 13 mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Zjednoczonym Królestwie. Biorąc pod uwagę, że na dochód LLP nie będą składały się dywidendy (art. 10 Konwencji), odsetki (art. 11 Konwencji), należności licencyjne (art. 12) oraz zyski o których mowa w art. 13, do unikania podwójnego opodatkowania zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 2 lit. a).

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jego dochody przypisane do zakładu Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii, uzyskane z tytułu działalności Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii będą opodatkowane w Wielkiej Brytanii na podstawie art. 7 ust. 1 Konwencji i jednocześnie do przedmiotowych dochodów Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie metoda eliminacji podwójnego opodatkowania opisana w art. 22 ust. 2 lit. a Konwencji, a więc metoda zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie natomiast do art. 4a ww. ustawy, przepisy dotyczące nieograniczonego oraz ograniczonego obowiązku podatkowego - art. 3 ust. 1 i 1a, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W myśl art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie - oznacza to:

a.

stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b.

plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

c.

osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

* chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest wspólnikiem niebędącej podatnikiem podatku dochodowego spółki typu LLP z siedzibą na terytorium Wielkiej Brytanii kwestie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu udziału w takiej spółce należy rozpatrywać z uwzględnieniem Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 250, poz. 1840).

Wskazać należy, że pomocnym w interpretacji tej umowy może być tekst Modelowej Konwencji OECD, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zawieranych przez Polskę, jaki i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są wprawdzie źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. umowy zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.

Warunek określony w art. 7 ust. 1 ww. umowy należy interpretować zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD), przyjmując, że przedsiębiorstwo jednego Państwa nie może być opodatkowane w drugim Państwie, chyba że prowadzi ono w tym drugim Państwie działalność handlową lub przemysłową za pośrednictwem położonego w tym Państwie zakładu.

Zgodnie z Komentarzem do Konwencji Modelowej OECD (pkt 4 Komentarza do art. 3 ust. 1) fakt, czy działalność jest prowadzona w ramach przedsiębiorstwa powinien być interpretowany na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego poszczególnych Państw. Termin "przedsiębiorstwo" należy przy tym rozumieć nie w znaczeniu podmiotowym, ale jako prowadzenie działalności handlowej lub przemysłowej przez rezydenta państwa będącego stroną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, w rozumieniu niniejszej umowy określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

W myśl art. 5 ust. 2 ww. umowy określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a.

siedzibę zarządu,

b.

filię,

c.

biuro,

d.

fabrykę,

e.

warsztat,

f.

kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza założyć spółkę osobową, nieposiadającą osobowości prawnej (limited liability partnership) mającą siedzibę rejestrową w Wielkiej Brytanii. Spółka osobowa będzie wpisana do brytyjskiego rejestru spółek oraz będzie działać pod prawem brytyjskim, a jej forma prawna będzie odpowiadać formie prawnej polskiej spółki komandytowej. Zgodnie z brytyjskim prawem podatkowym, spółka ta nie ma (podobnie jak polskie spółki osobowe) podmiotowości podatkowej, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Jest ona transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty działalności spółki są alokowane proporcjonalnie na jej wspólników i są opodatkowane na poziomie tych wspólników (w tym na poziomie Wnioskodawcy). Wnioskodawca będzie posiadał ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Wielkiej Brytanii z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka LLP będzie prowadziła na terytorium Wielkiej Brytanii działalność gospodarczą, która będzie polegała m.in. na świadczeniu usług IT. Spółka LLP będzie posiadała charakter stałej placówki działalności gospodarczej (będzie posiadała tam m.in. biuro), przez którą będzie prowadzić działalność gospodarczą. Wnioskodawca będzie prowadził całkowicie lub częściowo działalność przedsiębiorstwa stałej placówki.

W opisanym zdarzeniu przyszłym uzasadnionym jest przyjęcie, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą za pośrednictwem położonego w Wielkiej Brytanii zakładu w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych.

Wobec tego dochód uzyskany z tytułu udziału w brytyjskiej spółce niebędacej osobą prawną może być opodatkowany na terytorium Wielkiej Brytanii. Z uwagi jednak na miejsce zamieszkania Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia przychodów. Tym samym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.

W konsekwencji, w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania w Polsce, należy zastosować art. 22 ust. 1 lit. a Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych.

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b) niniejszego ustępu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w myśl postanowień konwencji polsko-brytyjskiej, dochód Wnioskodawcy osiągnięty za pośrednictwem spółki (brytyjskiego zakładu Wnioskodawcy w rozumieniu konwencji), będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedstawione stanowisko oparte zostało na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, że rezydencję podatkową Wnioskodawca ma w Polsce, natomiast działalność gospodarczą na terytorium Wielkiej Brytanii prowadzi w formie transparentnej spółki osobowej mającej siedzibę (biuro) w Wielkiej Brytanii i stanowiącej stałą placówkę, przez którą prowadzona jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl