ITPB1/415-567/12/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-567/12/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu dzierżawy gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu dzierżawy gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc właścicielem kilku działek niezabudowanych, nieprowadzącym działalności gospodarczej, zamierza wydzierżawić je podmiotowi gospodarczemu w celu wydobycia kruszywa (żwiru). W związku z powyższym w przyszłej umowie dzierżawy ustalono następujące warunki wynagradzania:

a.

czynsz za rok 2012 w wysokości...... zł netto, płatny 30 dni od dnia uzyskania koncesji przez Dzierżawcę na wydobycie kruszywa naturalnego na działkach opisanych w § 1,

b.

czynsz w wysokości... zł netto za każdą wydobytą przez Dzierżawcę tonę kruszywa naturalnego z działek opisanych w § 1 plus... zł netto,

c.

na poczet czynszu określonego w § 3 ust. 1 lit. b umowy Dzierżawca dokonana wpłaty zaliczki na rzecz Wydzierżawiającego na wskazany przez niego rachunek bankowy, w dwóch równych kwotach. Kwota zaliczki zostanie ustalona przez obydwie strony umowy w oparciu o cenę czynszu za każdą tonę kruszywa, o której mowa w § 3 ust. 1 lit. c oraz ilość kruszywa wskazaną na podstawie uzyskanej przez Dzierżawcę koncesji na wydobycie kruszywa naturalnego na działkach opisanych w § 1,

d.

pierwsza wartość zaliczki stanowiąca 50% zostanie wpłacona w ciągu 30 dni od dnia uzyskania koncesji przez Dzierżawcę na wydobycie kruszywa naturalnego na działkach opisanych w § 1, pozostała wartość zaliczki zostanie wypłacona Wydzierżawiającemu do dnia 31 stycznia roku następnego po roku, w którym Dzierżawca uzyskał koncesję, o której powyżej,

e.

wpłacone zaliczki przez Dzierżawcę na rzecz Wydzierżawiającego nie podlegają zwrotowi i zostaną zaliczone przez Wydzierżawiającego na poczet czynszu dzierżawnego w trakcie trwania niniejszej umowy;

f.

w przypadku przedwczesnego złamania warunków umowy, jej rozwiązania lub odstąpienia od niej przez Dzierżawcę, wartość wpłaconych zaliczek nie podlega zwrotowi, tym samym Dzierżawca zrzeka się ich dochodzenia na drodze sądowej lub w ramach innego postępowania od Wydzierżawiającego. Nie rozliczona w ten sposób kwota zaliczki na poczet czynszu dzierżawnego, stanowić będzie odszkodowanie na rzecz Wydzierżawiającego za przedterminowe rozwiązanie niniejszej umowy,

g.

Dzierżawca zobowiązuje się do wpłaty na rachunek wskazany przez Wydzierżawiającego kwoty w wysokości zł netto w terminie, o którym mowa w § 3 ust. 1 lit. a umowy, tytułem podatku związanego z odrolnieniem 1 ha ziemi w okresie trwania niniejszej umowy.

2.

Podstawę wyliczenia należnej wysokości czynszu dzierżawnego, o której mowa w § 3 ust. 1 lit. b stanowić będzie zestawienie wydobycia kruszywa sporządzone przez Dzierżawcę za każdy kwartał.

3.

Dzierżawca zobowiązuje się do wydobycia ilości ton kruszywa, która nie będzie przekraczała ilości wskazanych w uzyskanej przez niego koncesji. W przypadku przekroczenia ilości, o których powyżej Dzierżawca zapłaci na rzecz Wydzierżawiającego karę w wysokości..... zł netto za każdą tonę kruszywa ponad ilość wskazaną w koncesji.

4.

Wszelkie kwoty wskazane w § 3 umowy pozostają kwotami netto, które to zostaną powiększone o należny podatek VAT.

5.

Oprócz czynszu dzierżawnego Dzierżawca zobowiązuje się opłacać podatki i wszelkie świadczenia na rzecz Skarbu Państwa i Gminy oraz inne należności związane z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotu dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie przedstawionego stanu faktycznego sprawy Wnioskodawca będzie posiadał prawo do opodatkowania podatkiem zryczałtowanym w wysokości 8,5% dochodów osiąganych z dzierżawy gruntów, a obowiązek podatkowy z tym związany, będzie powstawał za każdym razem przy dokonanej wpłacie od Dzierżawcy oraz nie będzie on zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1a wyżej cytowanej ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym uznać należy, że dochody osiągane w sposób opisany w stanie faktycznym sprawy podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem. Natomiast myśl art. 6 ust. 1a ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Powyższy zapis w opinii Wnioskodawcy oznacza, iż wynikające z zawartej umowy dzierżawy należności rodzić będą obowiązek podatkowy z chwilą ich fizycznej zapłaty, bądź pozostawienia ich Wnioskodawcy do dyspozycji w roku podatkowym. Oznacza to również, że w przypadku przekroczenia terminu płatności poszczególnych kwot określonych w warunkach umowy decydującym pozostanie data faktycznego uzyskania środków finansowych przez Wnioskodawcę (wydzierżawiającego). Zwrócić również należy uwagę, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, przychody tego rodzaju będą opodatkowane stawką 8,5%. W celu wyboru powyższej formy opodatkowania, podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego oświadczenia najpóźniej do dnia 20 następnego miesiąca, następującego po miesiącu, w którym uzyskał przychód podlegający opodatkowaniu (art. 9 ust. 4 ustawy). W zakresie obowiązków związanych z wyborem powyższej formy opodatkowania, podatnik prowadzić musi ewidencje, o których mowa w treści art. 15 ust. 1 ustawy. Niemniej jednak ustawodawca zwalnia podatników z obowiązku prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 6 ust. 1a, jeżeli ich wysokość wynika z umowy zawartej w formie pisemnej. W przedstawionym stanie faktycznym sprawy, w opinii Wnioskodawcy nie będzie on zobligowany do prowadzenia wyżej wymienionej ewidencji przychodów. Przede wszystkim z uwagi na fakt, że wszystkie kwoty zostały bezpośrednio określone w przyszłej umowie. Wątpliwości na gruncie zapisów umownych budzić jedynie mogą daty osiągnięcia powyższych przychodów. Biorąc jednak literalne brzmienie zapisów ustawy pod uwagę, nie posiada to większego znaczenia w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nieprowadzący działalności gospodarczej wskazał, że zamierza zawrzeć umowę na dzierżawę niezabudowanych działek gruntu, na którym dzierżawca będzie wydobywał kopaliny.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego przychody uzyskiwane z tytułu dzierżawy przedmiotowych działek gruntów w celu wydobywania kopalin mogą stanowić źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 6 tejże ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, w tym: osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z treści art. 6 ust. 1b ww. ustawy wynika, że przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a tej ustawy, dla przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (z najmu, dzierżawy), przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4).

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy ustaw: o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychód z tytułu dzierżawy niezabudowanych działek gruntów rolnych na cele wydobywania kopalin, jeżeli dzierżawa nie jest przedmiotem działalności gospodarczej, stanowi przychód ze źródła przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji Wnioskodawcy w roku kalendarzowym pieniędzy i wartości pieniężnych. Zatem dopóki faktycznie przychód nie zostanie otrzymany albo też pozostawiony do dyspozycji Wnioskodawcy, nie powstanie u Niego przychód do opodatkowania - chociażby przychód ten był już należny. Określenie momentu płatności czynszu, nie ma zatem wpływu na moment powstania przychodu. Niezależnie bowiem od terminu płatności przychód do opodatkowania powstanie dopiero z chwilą otrzymania przez wynajmującego (wydzierżawiającego) kwoty pieniędzy.

Konsekwencją ustalenia, że przychód o którym mowa we wniosku stanowi przychód ze źródła przychodów - najem, dzierżawa, jest możliwość opodatkowania tego przychodu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy.

Podkreślenia wymaga, że przedmiotowy przychód z tytułu dzierżawy niezabudowanych działek gruntu może podlegać opodatkowaniu stawką 8,5%, o ile z zachowaniem terminu ustawowego zostanie złożone stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a.

Obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy podatników osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, jeżeli ich wysokość wynika z umowy zawartej w formie pisemnej (ust. 3).

Zatem, jeśli wysokość przychodu wynikać będzie z umowy zawartej w formie pisemnej, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów.

Podkreślić należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była jedynie ocena możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów z tytułu dzierżawy niezabudowanych działek gruntu oraz ustalenie stawki tego podatku. Organ podatkowy nie oceniał natomiast warunków przyszłej umowy dzierżawy, ani jej prawidłowości na gruncie odrębnych przepisów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl