ITPB1/415-547/08/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-547/08/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach działalności gospodarczej prowadzi Pan przedsiębiorstwo opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Obecnie realizuje Pan umowę zawartą z Instytutem o wykonanie hali do sztucznego rozrodu i podchowu materiału zarybieniowego jesiotra bałtyckiego o wartości 372.691 zł 53 gr. Jest ona w całości finansowana z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (instytucja dawcy: Fundacja "E.") z programu konwersji polskiego długu na ochronę środowiska. Umowa została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód otrzymany z tytułu realizacji tej umowy jest wolny od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany dochód z tytułu realizacji powyższej umowy jest wolny od podatku dochodowego, gdyż spełnione są przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy, a Pan jest bezpośrednim realizatorem celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż wielokrotnie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwracano uwagę, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania są objęte dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają wymienione warunki.

Jednym z nich jest zachowanie kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto, zgodnie z treścią ww. przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie oraz gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Analizując tę przesłankę, konieczną do zastosowania zwolnienia należy stwierdzić, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem (na przykład umowy zlecenia), który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że podmioty te realizują cel programu.

Ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio te środki w ramach bezzwrotnej pomocy, natomiast wymaga, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.

Zwolnienie przedmiotowe wynikające z analizowanego przepisu nie dotyczy dochodów podatników, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści złożonego wniosku wynika bowiem, że przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, na podstawie umowy zawartej z Instytutem w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej z Fundacji "E.", realizuje usługę wykonania hali do sztucznego rozrodu i podchowu materiału zarybieniowego jesiotra bałtyckiego. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy otrzymało środki od Instytutu. Z kolei Instytut otrzymał dotację ze środków "E.".

Podstawowym źródłem przychodów "E." są wpływy z ekokonwersji polskiego długu, wynikające z umów Polski ze Stanami Zjednoczonymi, Francją, Szwajcarią, Włochami i Norwegią.

Środki "E." przekazywane są w formie dotacji podmiotom wnioskującym wyłącznie na określone cele ekologiczne. W przypadku Instytutu celem tym jest restytucja utraconego cennego obiektu ichtiofauny - jesiotra bałtyckiego.

Zatem bezpośrednim odbiorcą pomocy jest ww. Instytut, który jest również realizatorem celu ekologicznego związanego z ochroną środowiska.

Natomiast przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wykonujące usługi budowlane dla Instytutu, celu bezpośredniego - związanego z ochroną środowiska - nie realizuje, a więc jedna z przesłanek zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy nie została spełniona.

W związku z powyższym, przychód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu realizacji przedmiotowej umowy nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl