ITPB1/415-544c/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-544c/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania dochodu z tytułu umorzenia udziałów w spółce komandytowo-akcyjnej przeprowadzonego bez wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania dochodu z tytułu umorzenia udziałów w spółce komandytowo-akcyjnej przeprowadzonego bez wynagrodzenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada udziały spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółki Kapitałowe) i akcje w spółkach komandytowo-akcyjnych (dalej: "SKA", dalej razem: "Spółki").

W związku z planowanym rozwojem działalności planuje skorzystać z nowoczesnych form prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania majątkiem i inwestowania.

W konsekwencji planuje objęcie udziałów spółki cypryjskiej typu company limited by shares, będącej cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej: "Spółka Cypryjska"). Forma prawna Spółki Cypryjskiej będzie odpowiadać polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka Cypryjska obejmie następnie za gotówkę emisję certyfikatów inwestycyjnych w nowo założonym funduszu inwestycyjnym zamkniętym (w szczególności może to być fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych), działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) (dalej "FIZ").

W ramach dokapitalizowania Spółek, FIZ może następnie dokonać podwyższenia ich kapitałów zakładowych poprzez objęcie nowych udziałów i akcji w Spółkach. Udziały i akcje zostaną objęte po ich wartości nominalnej, która może być niższa od ich wartości rynkowej.

Rozważany jest również wariant, w którym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółek przez FIZ będzie towarzyszyło obniżenie kapitału zakładowego Spółek przez umorzenie bez wynagrodzenia udziałów i akcji Podatnika w Spółkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3).

Czy w przedstawionym stanie faktycznym umorzenie akcji Wnioskodawcy w SKA bez wynagrodzenia, w trybie przewidzianym w art. 359, w związku z art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h., spowoduje po jego stronie powstanie dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

Spółki komandytowo-akcyjne są jednak na podstawie art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych spółkami osobowymi, wskutek czego powyższe przepisy nie mają do umorzenia ich akcji zastosowania.

Przepisem, który mógłby mieć zastosowanie jest art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy PIT, wskazujący, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby faktycznie nie zostały otrzymane przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W zakresie definicji papierów wartościowych przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyłają do przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami art. 3 pkt 1 lit. a tej ustawy, akcje są zaliczane do papierów wartościowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy akcje dotyczą spółki akcyjnej, czy też spółki komandytowo-akcyjnej.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje jednak, iż dla powstania przychodu z kapitałów pieniężnych musi wystąpić przychód należny. Podatnik, którego akcje umarzane są w trybie, który nie przewiduje wypłaty wynagrodzenia, nie ma jednak tytułu prawnego do uzyskania wypłaty wynagrodzenia. W sytuacji, gdy umorzenie akcji przeprowadzane jest bez wynagrodzenia, przychód należny nie powstaje. Nie można więc uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym mogłoby dojść do powstania przychodu na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, a w konsekwencji powstania u Wnioskodawcy dochodu do opodatkowania.

Stanowisko, zgodnie z którym w przypadku nieodpłatnego umorzenia akcji w spółkach komandytowo-akcyjnych po stronie podatnika będącego osobą fizyczną nie dochodzi do powstania dochodu, znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych. Zgodził się z nim m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2010 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1023/09/MW i Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2010 r., sygn. akt ITPB1/415-981b/09/TK.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym umorzenie przez Wnioskodawcę udziałów w Spółkach komandytowo-akcyjnych bez wynagrodzenia, w trybie przewidzianym w art. 359, w związku z art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, nie spowoduje powstania u Podatnika dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl