ITPB1/415-536/09/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-536/09/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 18 marca 2009 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, sklasyfikowaną wg symbolu PKD 49.39.Z - "Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany", polegającą na prowadzeniu usług transportowych, transportem powierzonym przez usługodawców.

Usługi te dotyczą przewozu osób autobusem i innymi środkami transportu. W momencie zgłoszenia w urzędzie skarbowym formy opodatkowania i sposobu opodatkowania (zryczałtowany podatek dochodowy), uzyskał Pan ustną informację, że ten rodzaj usług opodatkowany jest wg stawki 17%. W związku z powyższym opłaca Pan podatek wg tej stawki.

Analizując ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz załącznik nr 2 do tej ustawy, doszedł Pan do wniosku, że działalność gospodarcza którą prowadzi powinna być opodatkowana wg stawki 8,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej winien być opodatkowany stawką 17%, czy też 8,5%.

Pana zdaniem, z analizy powyższej ustawy wynika, że działalność gospodarcza, którą wykonuje winna być opodatkowana wg stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych polegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Definicja ustawowa działalności gospodarczej zamieszczona została w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Natomiast zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Dla stwierdzenia, że podatnik nie wykonuje pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy konieczne jest wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek określonych w art. 5b ust. 1 pkt 1 do 3.

Zatem niespełnienie chociażby jednej z nich powoduje, że wykonywanie czynności należy uznać za działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi przewozu osób autobusami oraz innymi środkami transportu powierzonymi mu przez usługodawców.

Przychód uzyskany z tego tytułu, jeśli spełnione są kryteria wynikające z cytowanego uprzednio przepisu art. 5a ust. 1 pkt 6 oraz przepisu art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile czynności te nie podlegają wyłączeniu z tej formy opodatkowania.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera wykaz stawek ryczałtu dla określonych rodzajów przychodów.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów z tytułu świadczenia usług pozyskiwania personelu (PKWiU 74.50.2), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do niniejszej ustawy. Natomiast załącznik nr 2, do którego odsyła art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. ustawy, zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W punkcie 18 tego załącznika wymieniona została grupa 74.5 - usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem usług pozyskiwania personelu 74.50.2.

Wobec powyższego opodatkowanie ryczałtem według stawki 17% dotyczy grupowania 74.50.2, do którego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) zalicza się:

74.50.2 Usługi udostępniania pracowników,

74.50.21 Usługi udostępniania pracowników biurowych,

74.50.21-00.00 Usługi udostępniania pracowników biurowych,

74.50.22 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych,

74.50.22-00.00 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych,

74.50.23 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych,

74.50.23-00.00 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych,

74.50.24 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego,

74.50.24-00.00 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego,

74.50.25 Usługi udostępniania pracowników pozostałych,

74.50.25-00.00 Usługi udostępniania pracowników pozostałych.

Zatem usługi mieszczące się w ww. grupowaniach podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg. stawki 17%. W tym zakresie mieszczą się zgodnie z powyższą klasyfikacją usługi polegające na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczone przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy na rzecz jednego podmiotu. Dotyczy to takich sytuacji, gdy efektem działalności jest tylko praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów związanych z jej wykonaniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi przewozu osób pojazdami powierzonymi przez usługodawców, a więc nie na rzecz jednego podmiotu. Usługi sklasyfikowane zostały według PKD jako "Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany".

Analizując stan faktyczny stwierdzić należy, że działalność przez Pana wykonywana nie mieści się w zakresie usług wyłączonych z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wskazanych w poz. 18 załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych. Nie stanowi również wykonywania pracy na rzecz jednego podmiotu bez ponoszenia kosztów i ryzyka, co oznacza, iż nie należy uzyskanych przychodów kwalifikować do kategorii objętej dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

W szczególności przepis ten nie zawiera zastrzeżenia, że podatnik nie może wykonywać działalności gospodarczej powierzonym mu sprzętem, w tym przypadku środkiem transportu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej - wykonuje Pan usługi transportowe na rzecz usługobiorców środkami transportowymi przez nich mu powierzonymi, to uznać należy, że wykonuje Pan usługi, które są opodatkowane 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego (badanie rzeczywistej treści zawartej przez Wnioskodawcę umowy i faktycznych okoliczności świadczonych usług) stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży przy tym obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodził on będzie korzystne dla siebie skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl