ITPB1/415-519/10/AK - Koszty opracowania i rozliczenia wniosku o dotację unijną na zakup drukarki fleksograficznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-519/10/AK Koszty opracowania i rozliczenia wniosku o dotację unijną na zakup drukarki fleksograficznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z 24 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sporządzeniem wniosku o dotację.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, otrzymał dotację unijną na zakup drukarki fleksograficznej. Sporządzenie wniosku zlecone zostało firmie zewnętrznej. Firma ta wystawiła fakturę za opracowanie dokumentacji. Oprócz faktury za opracowanie wniosku firma wystawiła także kolejne faktury za obsługę w ramach rozliczenia projektu w trakcie realizacji inwestycji i jego końcowego rozliczenia. Powyższe wydatki były pokryte ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na opracowanie i rozliczenie wniosku o dotację unijną.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z opracowaniem i rozliczeniem wniosku o dotację unijną stanowią koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

1.

Musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,

2.

Nie może być wymieniony w art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3.

Musi być należycie udokumentowany.

Ustawa dzieli koszty na bezpośrednie i koszty pośrednie. Wydatki związane z opracowaniem i rozliczeniem wniosku o dotację unijną stanowią koszty pośrednie.

Wobec powyższego koszty poniesione w związku z zawartą umową doradztwa o pozyskanie środków unijnych i rozliczenia projektu stanowić będą koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z przedstawionego stanu faktycznego wnika, iż koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację Wnioskodawca sfinansował z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji. W związku z tym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie wyżej cytowany przepis.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wydatki jakie Wnioskodawca poniesie na sporządzenie wniosku o dotację na zakup drukarki fleksograficznej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, zarówno z tytułu opracowania dokumentacji jak i obsługi w ramach rozliczenia projektu w trakcie realizacji inwestycji i jego końcowego rozliczenia stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako koszt związany z prowadzeniem tej działalności (jej funkcjonowaniem), bez względu na to, czy Wnioskodawca otrzyma dotację.

Przedmiotowy wydatek nie jest bowiem wymieniony w tzw. negatywnym katalogu kosztów ujętym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania działalności gospodarczej, których ponoszenie związane jest z prowadzeniem tej działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.

W świetle postanowień art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 5d ww. ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, o których mowa w art. 22 ust. 6 ww. ustawy (tj. prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów) uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Reasumując, wydatki z tytułu przygotowania przez podmiot zewnętrzny wniosku o dotację na zakup drukarki fleksograficznej stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, potrącalny w dacie poniesienia (w rozumieniu art. 22 ust. 5d lub 6b ww. ustawy, w zależności od tego czy Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów czy księgi rachunkowe).

Zwraca się jednakże uwagę na konieczność właściwego udokumentowania ww. wydatku, które nie może się sprowadzać wyłącznie do posiadania samej faktury, którą ww. wydatek został stwierdzony. To na podatniku spoczywa bowiem ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma (lub mogło mieć) wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl