ITPB1/415-497b/08/MR - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-497b/08/MR Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył w Urzędzie Pracy wniosek o dofinansowanie realizacji projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki pod nazwą "Bliżej pracy, bliżej społeczeństwa-aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych z Województwa", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia 19 maja 2008 r., zaś w dniu 2 czerwca 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkowo dotację rozwojową na realizację projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Projekt stworzy osobom niepełnosprawnym szansę na integrację społeczną i aktywizację zawodową, poprawę umiejętności funkcjonowania społecznego, zwiększenie zdolności komunikacyjnych, poprawę kwalifikacji zawodowych i zdobycie nowych umiejętności. W ramach projektu w utworzonym Centrum Dialogu Społecznego 45 osób bezrobotnych - niepełnosprawnych korzysta z usług doradcy zawodowego, psychologa i prawnika. Doradca zawodowy i prawnik są zatrudnieni na umowy zlecenia. Porady i konsultacje indywidualne prowadzone są w Centrum i za pośrednictwem Internetu. Uczestnicy szkolenia będą mogli ocenić swoje postępy i przeanalizować przyczyny niepowodzeń, będą też przygotowani do rozmów z pracodawcami. Dla uczestników projektu zorganizowane zostaną warsztaty psychologiczne w formie wyjazdowej. Wynajęty zostanie ośrodek zapewniający uczestnikom zakwaterowanie i wyżywienie. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną zajęcia grupowe i indywidualne. Efektem warsztatów będzie opracowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Działania. Zadanie będą realizować trenerzy terapeuci, doradcy zawodowi i animator. Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały szkoleniowe. Indywidualny Plan Działania będzie realizowany w trzech etapach. W I etapie osoby niepełnosprawne przez 8 tygodni będą uczestniczyć w spotkaniach Grup Rozwoju Osobistego. Raz w tygodniu odbywać się będą spotkania dla każdej z piętnasto-osobowych grup. Zajęcia prowadzone przez trenera - terapeutę pozwolą na dalsze doświadczenie siebie jako uczestnika procesu grupowego. Dzięki zajęciom uwidocznią się i skorygują braki w umiejętnościach budowania kontaktów i więzi międzyludzkich. W II etapie realizacji Indywidualnego Planu Działania uczestnicy będą zdobywać nowe umiejętności uczestnicząc w szkoleniach zawodowych. Będą mieli do wyboru następujące szkolenia: księgowość komputerowa, nowoczesny sprzedawca-bukieciarz, wizaż i stylizacja paznokci, hafciarstwo z rzeźbiarstwem, obsługa kas fiskalnych i komputera. W III etapie zajęcia Klubu Pracy odbywać się będą raz w tygodniu, wyposażą uczestników w umiejętności umożliwiające sprawne poruszanie się na rynku pracy takie jak: pisanie CV, autoprezentacja, techniki poszukiwania pracy. Zajęcia będzie prowadził doradca zawodowy i prawnik. Uczestnicy warsztatów szkoleniowych nie ponoszą z tego tytułu odpłatności. Koszty projektu w 100% pokryte są dotacją. Wnioskodawca wskazał także, iż od 1 maja 2008 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek naliczony odliczany jest proporcją uzgodnioną z naczelnikiem urzędu skarbowego w wysokości 50%. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Powyżej wskazane usługi zakwalifikowane zostały przez Wnioskodawcę jako mieszczące się w grupowaniu usług w zakresie kształcenia PKWiU ex 80 jako zwolnione od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie odliczył naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów sfinansowanych dotacją, którą to zaliczył do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 29 października 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż do umowy o dofinansowanie projektu złożone zostało, jako załącznik, oświadczenie o niekwalifikalności podatku od towarów i usług, gdyż był przekonany o możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki w projekcie ujęte są w wartości netto - bez podatku od towarów i usług. W umowie o dofinansowanie projektu określone są tylko zasady dofinansowania. Wnioskodawca zajmuje się organizacją szkolenia i pozyskiwaniem środków finansowych na jego przeprowadzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja rozwojowa jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych...

2.

Czy dotacja ta podlega opodatkowaniu VAT...

3.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów dotyczących wydatków sfinansowanych dotacją...

4.

Czy VAT nieodliczony od zakupów dotyczących dotacji jest kosztem uzyskania przychodów...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych tj. na pytanie Nr 4. Wniosek w zakresie pytania pierwszego oraz w zakresie podatku od towarów i usług (pyt. Nr 2 i 3) zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy naliczony podatek od towarów i usług podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów gdyż nie przysługuje mu odliczenie i podatek ten nie jest kosztem kwalifikowanym Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania czwartego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zdefiniowaną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w zamkniętym katalogu kosztów negatywnych, związane z funkcjonowaniem firmy, które bezpośrednio lub pośrednio związane są z przychodem osiąganym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższego przepisu wynika również, że kwalifikacji, czy dany wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, dokonuje podatnik, który ten koszt poniósł.

Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Z kolei, jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

*

jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

*

w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług

-

jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Generalna zasada nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt podatkowy wynika z konstrukcji prawnej tego podatku, który z założenia jest neutralny dla przedsiębiorców. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (osobie prawnej, jednostce organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej oraz osobie fizycznej, wykonującej samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ponosi wydatki związane z organizacją szkolenia wg realizowanego projektu. Wydatki te sfinansowane są w 100% otrzymaną przez Wnioskodawcę dotacją rozwojową. Jednocześnie Wnioskodawcy - na mocy przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług - nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi dotacją.

Powyższe zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 20 listopada 2008 r. Nr ITPP1/443-803b/08/DM.

W interpretacji tej wskazano, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, że z uwagi na to, iż ponoszone wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone regulacje w odniesieniu do stanu faktycznego wynikającego z wniosku stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług lub nabył towary (usługi) w celu świadczenia usług zwolnionych oraz nie przysługuje mu obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, a naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, będzie on uprawniony - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do uznania za koszt uzyskania przychodów kwoty naliczonego od towarów i usług podatku związanego z wydatkami spełniającymi co prawda przesłanki art. 22 ust. 1 tj., poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów jednakże podlegającymi wyłączeniu na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy.

W świetle powyższego, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki na realizację Projektu w kwocie netto, natomiast podatek od towarów i usług naliczony w kwocie, w której nie przysługuje Wnioskodawcy jego odliczenie stanowił będzie koszt uzyskania przychodu jeżeli wypełnia ogólną przesłankę celowości wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy oraz został prawidłowo udokumentowany.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl