ITPB1/415-483/11/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-483/11/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany tytułów uczestnictwa między subfunduszami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany tytułów uczestnictwa między subfunduszami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2007 r. dokonał Pan zakupu akumulacyjnych tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych F. - fundusz inwestycyjny o zmiennym kapitale (SICAV), podlegający nadzorowi luksemburskich organów nadzoru finansowego, z siedzibą w Luksemburgu, zarejestrowany zgodnie z ustawodawstwem Wielkiego Księstwa Luksemburskiego. Fundusz prowadzi działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zborowego inwestowania w papiery wartościowe. Prospekt informacyjny zawiera informację, że Spółka ma strukturę "parasola" składającego się z szeregu subfunduszy ("Fundusze") o różnych celach inwestycyjnych, reprezentowanych przez jedną lub więcej klas tytułów uczestnictwa opisanych w uproszczonym prospekcie informacyjnym. Każdy klient ma prawo dokonywać dowolnej ilości zamian w ramach danej klasy aktywów. Inwestycję rozpoczął Pan od jednego z funduszy akcyjnych. Następnie w trakcie trwania inwestycji (inwestycja trwa do tej pory) dokonywał Pan zamiany jednych tytułów uczestnictwa na inne tytuły uczestnictwa w ramach tego samego funduszu, mając na celu uzyskanie lepszej zyskowności. Zamiana danego subfunduszu inwestycyjnego na inny subfundusz inwestycyjny w ramach tego samego funduszu następowała przez zmiany rejestrów. Swoją inwestycję w fundusze planuje Pan umorzyć za kilka lat. W 2010 r. złożył Pan do funduszu formularz dotyczący wymiany informacji skutkujący tym, że:

1.

zrezygnował Pan z płacenia podatku u źródła i wybrał opodatkowanie zgodnie z prawem polskim kierując się ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

wyraził zgodę na udostępnienie luksemburskim organom podatkowym swoich danych osobowych i aktualnych numerów rachunków dotyczących udziałów w funduszach,

3.

zlecił informowanie o przyszłych rachunkach dotyczących udziałów w funduszach podlegających zapisom Dyrektywy oszczędnościowej nr 2003/48/EC w zakresie opodatkowania dochodu z oszczędności w formie płatności odsetek z 3 czerwca 2003 Rady Unii Europejskiej,

4.

wyraził zgodę na przekazywanie informacji luksemburskiemu Ministerstwu Finansów o kwocie odsetek uzyskanych zgodnie z postanowieniami ustawy oraz wszelkich innych danych osobowych wymaganych zgodnie z przepisami prawa luksemburskiego,

5.

przyjął do wiadomości, że luksemburskie organy podatkowe przekażą powyższe informacje właściwym organom podatkowym w kraju Pana miejsca zamieszkania oraz że przekazywanie takie odbywać się będzie co najmniej raz w roku, najpóźniej do 30 czerwca po zakończeniu roku kalendarzowego. Z wyżej podanych powodów rozlicza Pan przychody z kapitałów pieniężnych zgodnie z prawem polskim po zakończeniu inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zamiany jednego subfunduszu na drugi w ramach tego samego funduszu, która nie wiązała się z postawieniem środków do Pana dyspozycji (przekazaniem ich na Pana rachunek bankowy), jest Pan zobowiązany do rozpoznania przychodu i kosztów z tego tytułu i rozliczenia dochodu/straty w PIT-38, czy też rozpoznania przychodu i kosztów powinien Pan dokonać po zakończeniu inwestycji, czyli po fizycznym umorzeniu jednostek uczestnictwa i otrzymaniu środków na Pana rachunek bankowy, ustalając dochód z tej kilkuletniej inwestycji.

Uważa Pan, że rozpoznania przychodu i kosztów powinien dokonać po zakończeniu inwestycji, czyli po fizycznym umorzeniu jednostek uczestnictwa i otrzymaniu środków na Pana rachunek bankowy, ustalając dochód z tej kilkuletniej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 pkt 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.).

Na potwierdzenie własnego stanowiska wskazuje Pan na interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2009 r. sygn. IPPB2/415-550/09-3/MS oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1577/07, zgodnie z którymi zamiana tytułów uczestnictwa jednego z subfunduszy na inny subfundusz należący do tego samego funduszu mającego siedzibę w państwie członkowskim UE jest neutralna podatkowo, t.j. nie dochodzi w związku z tą operacją do rozpoznania przychodów ani kosztów.

Biorąc pod uwagę aktualny stan prawny uważa Pan, że po umorzeniu tytułów uczestnictwa i otrzymaniu ich na Pana rachunek bankowy powinienem rozpoznać przychody i koszty z tytułu tej wieloletniej inwestycji i w terminie przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych rozliczyć je w deklaracji PIT-38, a nie w momencie dokonania kolejnych zamian jednego subfunduszu na inny subfundusz w danym roku podatkowym w okresie inwestycji. W Pana ocenie, zamiana subfunduszy w czasie trwania inwestycji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.) określa zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez fundusze zagraniczne i spółki zarządzające, o czym stanowi art. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 9 ww. ustawy przez fundusz zagraniczny rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż ustawa o funduszach inwestycyjnych, miała na celu zharmonizowanie prawa polskiego z prawem wspólnotowym, w szczególności dyrektywy 2001/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 stycznia 2002 r. zmieniającej dyrektywę Rady nr 85/611 o koordynacji ustaw, aktów normatywnych, niższego rzędu i przepisów administracyjnych dotyczących podmiotów zbiorowych inwestycji w zbywalne papiery wartościowe, mającą na celu regulowanie działalności spółek zarządzających i wprowadzenie uproszczonych prospektów oraz dyrektywy 2001/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 stycznia 2002 r. zmieniającej dyrektywę Rady nr 85/611 o koordynacji ustaw, aktów normatywnych, niższego rzędu i przepisów administracyjnych dotyczących podmiotów zbiorowych inwestycji w zbywalne papiery wartościowe w odniesieniu do inwestycji dotyczących podmiotów zbiorowego inwestowania, zwanej "dyrektywą UCTIS".

Fundusz inwestycyjny zarejestrowany i działający w jednym z krajów Unii Europejskiej po spełnieniu wymogów zawartych w ww. dyrektywach może prowadzić swoją działalność na terenie wszystkich krajów członkowskich Wspólnot Europejskich.

W myśl art. 162 ust. 1 pkt 5 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w przypadku funduszy inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, prowadzących subfundusze, możliwe jest zamienianie przez uczestnika danego funduszu jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innych subfunduszy danego funduszu, na zasadach określonych w statucie tego funduszu.

Zamiana ta polega na jednoczesnym umorzeniu jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami i nabyciu, za środki pieniężne uzyskane z tego umorzenia, jednostek uczestnictwa innego subfunduszu tego funduszu inwestycyjnego (art. 162 ust. 3 ustawy).

Przechodząc na grunt prawa podatkowego zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przez fundusze kapitałowe rozumie się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jednocześnie za przychody z kapitałów pieniężnych - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy - uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z poźn.zm.).

Ponadto art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie art. 9 ust. 2 ww. ustawy określa, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e. Zastrzeżenie powyższe stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 38 zdanie po średniku nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

A zatem pobór podatku od dochodu związanego z osiągnięciem zysku z tytułu inwestycji w jednostki uczestnictwa, powstaje wtedy, gdy uczestnikowi zostaje wypłacony dochód.

Zgodnie z treścią wniosku zakupił Pan tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych F. - fundusz inwestycyjny o zmiennym kapitale (SICAV), podlegający nadzorowi luksemburskich organów nadzoru finansowego, z siedzibą w Luksemburgu, zarejestrowany zgodnie z ustawodawstwem Wielkiego Księstwa Luksemburskiego. Fundusz prowadzi działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zborowego inwestowania w papiery wartościowe. Prospekt informacyjny zawiera informację, że Spółka ma strukturę "parasola" składającego się z szeregu subfunduszy o różnych celach inwestycyjnych, reprezentowanych przez jedną lub więcej klas tytułów uczestnictwa opisanych w uproszczonym prospekcie informacyjnym. Każdy klient ma prawo dokonywać dowolnej ilości zamian w ramach danej klasy aktywów. Inwestycję rozpoczął Pan od jednego z funduszy akcyjnych. Następnie w trakcie trwania inwestycji (inwestycja trwa do tej pory) dokonywał Pan zamiany jednych tytułów uczestnictwa na inne tytuły uczestnictwa w ramach tego samego funduszu, mając na celu uzyskanie lepszej zyskowności. Zamiana danego subfunduszu inwestycyjnego na inny subfundusz inwestycyjny w ramach tego samego funduszu następowała przez zmiany rejestrów.

Mając na uwadze treść wyżej cytowanych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, bowiem dla celów podatku dochodowego zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu inwestycyjnego jest traktowana, jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu.

Mając powyższe na uwadze, w przypadku uzyskania dochodów po zakończeniu inwestycji będzie Pan zobowiązany samodzielnie rozliczyć i zapłacić 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Rozliczenia tego dokonuje w terminie do dnia 30 kwietnia następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1 ustawy), na stosownym formularzu.

Jednocześnie należy wyraźnie zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl