ITPB1/415-445/07/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-445/07/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskiwanych przez zespół niepublicznych szkół ponadpodstawowych z najmu części budynku, a wydatkowanych na cele szkół - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskiwanych przez zespół niepublicznych szkół ponadpodstawowych z najmu części budynku, a wydatkowanych na cele szkół.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan zespół niepublicznych szkół ponadpodstawowych (liceum i gimnazjum). Siedzibą szkół jest budynek, który w lipcu bieżącego roku został przez Pana kupiony i wprowadzony do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. Część budynku, niewykorzystana na potrzeby działalności oświatowej, jest wynajmowana, a cały dochód uzyskany z najmu zostaje przeznaczony na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody uzyskane z najmu części budynku wydatkowane na cele szkół w roku podatkowym lub roku następnym są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Zatem, wszystkie dochody osiągane w działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia zespołu szkół niepublicznych są wolne od podatku dochodowego, w tym również z tytułu najmu niewykorzystanej dla celów oświatowych powierzchni budynku, stanowiącej majątek trwały szkół.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) są podatnikami podatku dochodowego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Zgodnie z art. 21 ust. 7 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Przepisy te, jako dotyczące zwolnienia podatkowego, stanowiącego wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich wykładnia rozszerzająca. Dlatego też, użyte w ww. przepisach określenie "prowadzenie szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty" zastosowane do niepublicznych szkół ponadpodstawowych o uprawnieniach szkół publicznych, stosownie do przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, oznacza:

1.

realizację programów nauczania uwzględniających podstawy programowe wymienione w ust. 1 pkt 4 lit. a),

2.

realizację zajęć edukacyjnych w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,

3.

stosowanie zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem egzaminów wstępnych,

4.

prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych,

5.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, a w przypadku liceum profilowanego - kształcenie w profilach kształcenia ogólnozawodowego, o których mowa w art. 24 ust. 6,

6.

zatrudnianie nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem art. 86.

Poza działalnością w zakresie prowadzenia niepublicznych szkół ponadpodstawowych, mających uprawnienia szkół publicznych w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, osiąga Pan także przychody z prowadzenia innych, niż należące do systemu oświaty rodzajów działalności, to jest z najmu części lokalu. Z żadnego z przepisów ustawy o systemie oświaty, ani też z żadnego z aktów wykonawczych do niej wydanych nie wynika, by dotyczyły one zasady wynajmowania pomieszczeń szkolnych. Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa, odnosi się wyłącznie do dochodu z prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, tj. z dochodu z edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły. W konsekwencji, powołany przez Pana przepis art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie. Oznacza to, iż dochody z prowadzonej przez Pana pozaoświatowej działalności gospodarczej, pomimo ich wydatkowania na cele szkoły, nie podlegają temu zwolnieniu.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Pana stanowisko w kwestii zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskiwanych z najmu części budynku, wydatkowanych na cele szkół są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl