ITPB1/415-409a/07/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-409a/07/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007 r. (data wpływu 23 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z tytułu dofinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z tytułu dofinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności jest m.in. kształcenie ustawiczne dorosłych (PKD 80.42.B) i organizacja szkoleń. Podatnik rozlicza działalność na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wg 19% stawki liniowej. W dniu 7 grudnia 2006 r. Wnioskodawca podpisał umowę, na mocy której uzyskał dofinansowanie w formie dotacji do organizowanego szkolenia "Partnerstwo publiczno-prawne". Są to środki z unijnego funduszu operacyjnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz funduszu strukturalnego Europejski Fundusz Społeczny (EFS). Do rozliczeń związanych z tą dotacją założono odrębne konto bankowe. W ramach projektu opracowano pełny wykaz wydatków i kosztów związanych z organizacją szkolenia. Wydatki te zostały przeanalizowane i zatwierdzone przez instytucję wdrażającą projekt, przy czym nie występują wydatki na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. "Wypłacone" dotacje księgowane są jako przychód z działalności gospodarczej, a koszty (w tym: zakup materiałów, zakup usług, wynagrodzenia, koszty dojazdów) księgowane są jako koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Podstawą tego księgowania są m.in. faktury VAT, rachunki z tytułu umów zleceń, listy płac bądź rozliczenia delegacji. Koszty zatwierdzone przez instytucję wdrażającą koszty to tzw. koszty kwalifikowane. Wśród kosztów kwalifikowanych występuje pozycja "wynagrodzenie managera projektu". Podatnik osobiście wykonuje obowiązki managera. Jest to jedyna pozycja kosztowa, która "nie ma pokrycia" w postaci dokumentu księgowego. Instytucja wdrażająca projekt wymaga od podatnika, żeby wszystkie koszty kwalifikowane miały pokrycie w postaci dokumentu księgowego, stąd Wnioskodawca wystawia co miesiąc wewnętrzną notę księgową na wynagrodzenie managera projektu, a kwota tego wynagrodzenia stanowi przychód z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowe jest wystawianie przez Podatnika wewnętrznej noty księgowej na wynagrodzenie managera projektu i jej księgowanie jako przychodu z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest wystawianie wewnętrznej noty księgowej na wynagrodzenie managera projektu i jej księgowanie jako przychodu z działalności gospodarczej.

Niniejsza interpretacja dotyczy kwestii księgowania przychodu z tytułu otrzymanej dotacji.

Kwestia dokumentowania kosztów kwalifikowanych zostanie rozpatrzona odrębnym postanowieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyraża się w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodami z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że środki finansowe przyznane Panu przez Samorząd Województwa na realizację projektu, w tym wynagrodzenie managera projektu stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględnić w ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Przepis art. 24a ust. 7 ww. ustawy zawiera delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do określenia w drodze rozporządzenia, sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem, a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi. Rozporządzeniem tym jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zatem, otrzymany przychód z tytułu opisanego we wniosku dofinansowania, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlega obowiązkowemu wykazaniu przez Podatnika w podatkowej księdze przychodu i rozchodów, niezależnie od sposobu rozliczania się Projektodawcy (ostatecznego odbiorcy) z Instytucją Wdrażającą i rodzaju wystawianych w tym celu dokumentów rozliczeniowych (np. wewnętrzna nota księgowa) między tymi podmiotami.

Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do przychodu należy zaliczyć "koszt kwalifikowany".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl