ITPB1/415-362/10/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-362/10/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1980 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług stolarskich, opodatkowaną w formie karty podatkowej. Obecnie zatrudnia trzech pracowników na podstawie umowy o pracę. Obecnie ma zamiar skorzystać z możliwości programu Urzędu Pracy i środków Unii Europejskiej w celu przygotowania zawodowego dwóch osób bezrobotnych. Osoby te nadal pozostawałyby w rejestrze osób bezrobotnych do czasu ukończenia szkolenia i zdania egzaminu w Izbie Rzemieślniczej. Przewidziany okres szkolenia - przyuczania do wykonywania określonej pracy to sześć miesięcy, natomiast nauka zawodu to okres osiemnastu miesięcy. Wynagrodzenie oraz wszelkie koszty związane z utrzymaniem osób szkolących się pokrywane będą przez właściwy Urząd Pracy. W związku z tym, że posiada Pan wymagane kwalifikacje w celu przygotowania zawodowego chciałby skorzystać z oferty Biura Pracy po podpisaniu stosownej umowy.

Osoby te kierowane będą na szkolenie i przyuczanie do zawodu na podstawie przepisów art. 53a-55m ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie przygotowania zawodowego osób dorosłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zorganizowanie stanowisk pracy w celu odbycia przygotowania zawodowego dorosłych spowoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Pana zdaniem, taka forma zatrudnienia nie spowoduje naruszenia przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych (karta podatkowa) - art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. b).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr. 144, poz. 930 z późn. zm.) podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustaleniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, do liczby pracowników nie wlicza się:

* osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu lub przyuczaniu do wykonywania określonej pracy - w okresie nauki zawodu lub przyuczania oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nie egzaminu; na równi z osobami zatrudnionymi w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy traktuje się uczniów szkół średnich oraz studentów, zatrudnionych w okresie wakacji letnich i zimowych (art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. b),

* łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie (art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g).

Zgodnie z przepisem art. 53a ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) przygotowanie zawodowe dorosłych odbywa się w formie:

1.

praktycznej nauki zawodu dorosłych umożliwiającej przystąpienie do egzaminu kwalifikacyjnego na tytuł zawodowy lub egzaminu czeladniczego;

2.

przyuczenia do pracy dorosłych mającego na celu zdobycie wybranych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności, niezbędnych do wykonywania określonych zadań zawodowych, właściwych dla zawodu występującego w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.

Przygotowanie zawodowe dorosłych jest realizowane na podstawie umowy w sprawie realizacji przygotowania zawodowego dorosłych zawieranej między starostą a pracodawcą lub między starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową, wpisaną do rejestru prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy (art. 53a ust. 3 ww. ustawy).

Praktyczna nauka zawodu dorosłych trwa od 12 do 18 miesięcy, a przyuczenie do pracy dorosłych trwa od 3 do 6 miesięcy (art. 53a ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 53b ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia przygotowanie zawodowe dorosłych jest realizowane według programu ukierunkowanego na nabywanie umiejętności praktycznych oraz zdobywanie wiedzy teoretycznej, niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych, przygotowanego przez pracodawcę lub instytucję szkoleniową we współpracy z pracodawcą.

Nabywanie umiejętności praktycznych obejmuje co najmniej 80% czasu odbywania przygotowania zawodowego dorosłych i jest realizowane u pracodawcy (art. 53e ust. 2 ustawy).

Wskazuje Pan, iż zamierza przyjąć dwóch bezrobotnych - pozostających nadal w rejestrze bezrobotnych - w celu przyuczania do wykonywania określonej pracy i nauki zawodu, w ramach programu Urzędu Pracy po zawarciu stosownej umowy.

Program Urzędu Pracy ma umożliwić zdobycie nowego tytułu zawodowego, tytułu czeladnika lub umiejętności zawodowych, bez nawiązywania stosunku pracy. Będzie się ono odbywać na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, tj. Panem. Niemniej przygotowanie do zawodu ma na celu nabycie przez osoby bezrobotne umiejętności praktycznych pozwalających na zdobycie nowego zawodu, zatem - ze względu na charakter i cel wykonywanych czynności - nie można uznać, iż w ramach praktycznej nauki zawodu osoby te będą świadczyły na Pana rzecz usługi jako osoby niezatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Wobec powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące regulacje prawne stwierdzić należy, że skorzystanie przez Pana z programu przygotowania zawodowego dwóch bezrobotnych nie spowoduje utraty prawa do opłacania karty podatkowej, bowiem nie zachodzą negatywne przesłanki z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto przyuczenie do wykonywania określonego zawodu nie więcej niż trzech osób bezrobotnych lub absolwentów zarejestrowanych w urzędzie pracy, nie będzie brane pod uwagę przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustaleniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Należy wskazać, iż powołany w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przepis art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania, bowiem z osobami tymi nie będzie Pan zawierał umów o pracę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2. ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl