ITPB1/415-354/08/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-354/08/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 marca 2001 r. Z dniem 15 kwietnia 2008 r. rozszerzył działalność gospodarczą o wytwarzanie energii elektrycznej. Aby rozpocząć wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych należy wykonać szereg działań poprzedzających inwestycję. tj.:

1.

ETAP

* dostawa ciągu serii pomiarów z Cyfrowego Atlasu Wietrzności Polski,

* w oparciu o ww. atlas znalezienie odpowiedniej lokalizacji,

* wykonanie wizji lokalnej terenu celem ustalenia przydatności pod przyszłą inwestycję,

* wystąpienie o wszelkie niezbędne zgody i zezwolenia do realizacji inwestycji oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

* opracowanie wniosków i dokumentacji w celu uzyskania opinii z zakładu energetycznego o możliwości przyłącza turbiny wiatrowej do istniejącej sieci i sprawdzenie czy powyższe przyłącze będzie możliwe z punktu ekonomicznego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł umowę z profesjonalną firmą zajmującą się tego rodzaju działalnością. Na podstawie umowy Wnioskodawca uzyskał niezbędne informacje i prawa autorskie do wszelkiej dokumentacji. Za powyższą usługę otrzymał fakturą VAT na kwotę netto 30. 000 zł.

2.

ETAP

* audit wiatrowy - dający pełną odpowiedź czy wstępnie wybrana lokalizacja jest odpowiednia, jeśli wynik będzie pozytywny, dobór odpowiedniego typu turbiny wiatrowej.

Przybliżony czas ww. działań to okres około 2 lat.

3.

ETAP - działania polegające na wykonaniu projektów: przyłączy, budowlanych oraz uzyskaniu pozwoleń budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione w pierwszym i drugim etapie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, czy należy traktować je jako inwestycję.

Wnioskodawca uważa, że wydatki z pierwszego i drugiego etapu może uznać za koszty uzyskania przychodu i bezpośrednio zaliczyć do kosztów (jednorazowo) natomiast wydatki począwszy od trzeciego etapu należy uznać za inwestycyjne i po zakończeniu inwestycji amortyzować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:

* wydatek został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty),

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła tych przychodów,

* został właściwie udokumentowany.

Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać związek tego wydatku nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością.

W treści wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego opisano szereg działań mających na celu uruchomienie elektrowni wiatrowej i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Zdaniem organu podatkowego przeprowadzane prace wymienione jako wykonane w pierwszym i drugim etapie mają związek z inwestycją realizowaną przez Wnioskodawcę, ponieważ stanowią one część prac z całego zadania inwestycyjnego. Prace związane z działaniami poprzedzającymi inwestycję, jaką będzie budowa elektrowni wiatrowej są bowiem konieczne dla prawidłowego funkcjonowania budowanego obiektu i tym samym warunkują osiąganie przychodów z prowadzonej w tym zakresie działalności.

Wydatki inwestycyjne stanowią koszt uzyskania przychodów głównie w sposób pośredni, tj. przez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (tzw. odpisy amortyzacyjne). Zgodnie z art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

* budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

* maszyny, urządzenia i środki transportu,

* inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Artykuł 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, natomiast że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. Z kolei za koszt wytworzenia uważa się, w myśl art. 22g ust. 4 ww. ustawy wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że w momencie podjęcia pierwszych czynności związanych z uruchomieniem elektrowni wiatrowej wszelkie wydatki poniesione na ten cel są kosztami związanymi z tą inwestycją. Nakład inwestycyjny oznacza bowiem wszystkie koszty podjęte dla realizacji inwestycji, w tym działania wstępne, przygotowujące prace rzeczowe.

Wydatki poniesione w szczególności na: dostawę ciągu serii pomiarów z Cyfrowego Atlasu Wietrzności Polski, znalezienie odpowiedniej lokalizacji w oparciu o ww. atlas, wykonanie wizji lokalnej terenu celem ustalenia przydatności pod przyszłą inwestycję, wystąpienie o wszelkie niezbędne zgody i zezwolenia do realizacji inwestycji oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, opracowanie wniosków i dokumentacji w celu uzyskania opinii z zakładu energetycznego o możliwości przyłącza turbiny wiatrowej do istniejącej sieci i sprawdzenie czy przyłączenie będzie możliwe z punktu ekonomicznego, audit wiatrowy - dający pełną odpowiedź czy wstępnie wybrana lokalizacja jest odpowiednia, jeśli wynik będzie pozytywny dobór odpowiedniego typu turbiny wiatrowej, działania polegające na wykonaniu projektów: przyłączy, budowlanych oraz uzyskaniu pozwoleń budowlanych są nierozerwalnie związane z inwestycją główną, jaką będzie budowa elektrowni wiatrowej, zatem niewątpliwie są wydatkami inwestycyjnymi.

Opisane wydatki nie mogą zatem obciążać bezpośrednio kosztów działalności.

Jeżeli inwestycja będzie kontynuowana i będą uzyskiwane przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie elektrowni wiatrowej, to omawiane wydatki będą zwiększały wartość początkową środka trwałego (środków trwałych) i będą mogły stanowić koszt podatkowy w postaci odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego (środków trwałych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl