ITPB1/415-329/08/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-329/08/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia pracowników bezpośrednio związanych z realizacją projektu "Śpiewać, tańczyć każdy może trochę lepiej trochę gorzej" w ramach Programu English Teaching, finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2008 r. - data wpływu) w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia pracowników bezpośrednio związanych z realizacją projektu "Śpiewać, tańczyć każdy może trochę lepiej trochę gorzej" w ramach Programu English Teaching, finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 marca 2008 r. Szkoła otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pt. "Śpiewać, tańczyć każdy może trochę lepiej trochę gorzej" w ramach Programu "English Teaching", finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Udzielona dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Zespół Szkół jest pierwszym beneficjentem pomocy rozdzielanej przez uprawnioną do tego organizację (Fundację Rozwoju "N."), tzn. jest podmiotem, który jako pierwszy otrzymał środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy.

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie wymaga zatrudnienia osób prowadzących warsztaty w ramach umowy o dzieło, bądź umowy zlecenia. Istotne jest to, że zatrudnione osoby bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, a zakres prac służących jego realizacji będzie szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami umowach zlecenia, bądź umowach o dzieło.

Pismem z dnia 3 września 2008 r. Nr ITPB1/415 - 329/08/AT Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.

W uzupełnieniu wskazano, iż otrzymana dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, co Wnioskodawca stwierdza na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Departament Programów Rozwoju Instytucjonalnego.

Szkoła jest pierwszym beneficjentem pomocy, zatem zatrudnia osoby do realizacji zaplanowanych działań. Osoby objęte dofinansowaniem, okres realizacji zadania oraz wykonywane czynności zostały dokładnie wskazane i zatwierdzone we wniosku "Śpiewać, tańczyć każdy może trochę lepiej, trochę gorzej.

Wynagrodzenia osób zaangażowanych w realizację projektu będą bezpośrednio finansowane z otrzymanej dotacji. Dotacja nie stanowi zwrotu wydatków wcześniej poniesionych przez szkołę w ramach projektu. Środki finansowe na wynagrodzenia stanowią wydatki kwalifikowane w ramach realizowanego projektu. Zatrudnieni realizują cel programu m.in. poprzez organizację warsztatów językowych dla młodzieży w różnorodnej formie, promocję i upowszechnianie wskazanych we wniosku rezultatów, koordynację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody pracowników bezpośrednio związanych z realizacją projektu pt. "Śpiewać, tańczyć każdy może trochę lepiej trochę gorzej" zatrudnionych przez Podatnika na umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie pracowników bezpośrednio związanych z realizacją ww. projektu, którzy są zatrudnieni na umowę zlecenie, czy umowę o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dotacja otrzymana przez Szkołę pochodziła ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Wskazane środki rozdzielane są przez Fundację Rozwoju "N.".

Szkoła jako pierwszy beneficjent pomocy zatrudnia osoby do realizacji zaplanowanych działań (np. w ramach umowy zlecenia, czy umowy o dzieło), ponieważ nie sama nazwa instytucji wykonuje pracę tylko wyznaczone do tego osoby.

W ocenie Wnioskodawcy na instytucję nie można nałożyć podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż w świetle ww. przepisu ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy uzyskał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, iż w 2006 r. był współrealizatorem projektu pt. "Młodzieżowe studio projektowe XY", w ramach którego dotacja również pochodziła ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i ww. zakresie uzyskał interpretację organu podatkowego, który uznał stanowisko Szkoły za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 omawianej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu "English Teaching", finansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Wnioskodawca wskazał, iż udzielona dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, co stwierdza na podstawie zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium podmiotu zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dalszej kolejności należy więc rozważyć czy spełniona została druga z wymienionych uprzednio przesłanek zastosowania omawianego zwolnienia. Zwolnienie adresowane jest wyłącznie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, co wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę uczestniczącą w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu zadań w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych. Kryterium określone w tym przepisie mogą zatem spełniać dochody osób fizycznych otrzymywane z tytułu umowy zlecenia zawartej z beneficjentem pomocy zagranicznej (podmiotem powołanym do realizacji programu w stosownych dokumentach programowych) pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest pierwszym beneficjentem pomocy rozdzielanej przez Fundację Rozwoju "N.".

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie wymaga zatrudnienia osób prowadzących warsztaty w ramach umowy o dzieło, bądź umowy zlecenia. Osoby te bezpośrednio realizują cel programu, natomiast zakres prac służących jego realizacji będzie szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami umowach zlecenia, bądź umowach o dzieło.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej we wniosku zostaje spełniona również przesłanka określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy i dochody wypłacane przez Wnioskodawcę osobom prowadzącym warsztaty w ramach realizacji programu English Teaching korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i złożone oświadczenie o posiadaniu dokumentów warunkujących wskazane zwolnienie, w szczególności zaś potwierdzających pochodzenie decyzji ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - działając w imieniu Ministra Finansów, wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest wobec tego obowiązany, ani uprawniony do zebrania i zbadania materiału dowodowego w sprawie - związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl