ITPB1/415-327/12/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-327/12/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca aktualnie zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej, która polega na sprzedaży ryb w sklepie rybnym. Wnioskodawca jest opodatkowany w formie karty podatkowej. Obecnie planuje wznowić działalność polegającą również na sprzedaży ryb za pośrednictwem Internetu lub za pośrednictwem Internetu i w sklepie rybnym.

Przy sprzedaży internetowej generowane są koszty przesyłek kurierskich, które w formie karty podatkowej nie są rozliczane. Kupujący dokonując zapłaty za zakupiony towar w formie przelewu na konto w kwocie np. 150 zł, płaci de facto 130 zł, a pozostałe 20 zł są to koszty przesyłki niezbędne do otrzymania zakupionych towarów.

Prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż ryb za pośrednictwem Internetu będzie miała charakter detaliczny, a sprzedawane towary będą artykułami spożywczymi przeznaczonymi do konsumpcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż ryb za pośrednictwem Internetu może być opodatkowana w formie karty podatkowej.

2.

Jak (kiedy) należy ewidencjonować sprzedaż w przypadku gdy kupujący dokonuje wpłaty (przedpłaty) na konto.

3.

Jak (kiedy) należy ewidencjonować sprzedaż w przypadku, gdy kupujący dokona zapłaty za towar przy odbiorze przesyłki od kuriera (za pobraniem).

4.

Czy w przypadku otrzymania od kupującego przykładowej kwoty 150 zł można, w formie opodatkowania jaką jest karta podatkowa, zaewidencjonować kwotę pomniejszoną o koszty przesyłki kurierskiej np. 130 zł, czy też należy zaewidencjonować kwotę 150 zł, bez pomniejszania o koszty przesyłki.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż za pośrednictwem Internetu w formie opodatkowania - karty podatkowej jest możliwa, gdyż odbywa się na podobnych zasadach jak w sklepie (lokalu), tyle że kupujący dokonuje zapłaty na konto firmowe, bądź płaci za pobraniem (przy odbiorze przesyłki od kuriera). Dodatkowa różnica polega na tym, że kupujący nie będzie posiadał fizycznie towaru w momencie zakupu tak jak w sklepie (lokalu), ale otrzyma go w ciągu kilku dni od daty zakupu. Z dostępnych Wnioskodawcy zasobów prawnych, którymi się posiłkował, nie uzyskał informacji, aby sprzedaż za pośrednictwem Internetu była niemożliwa w formie opodatkowania jaką jest karta podatkowa.

W przypadku zaewidencjonowania sprzedaży, gdy kupujący dokonuje zapłaty za towar na konto firmowe, bądź płaci przy odbiorze przesyłki kurierskiej (za pobraniem), Wnioskodawca wskazuje na art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma jednak pewności, czy takie same zasady obowiązują w formie opodatkowania - karty podatkowej. Z ustawy o VAT wynika, ze sprzedaż należy ewidencjonować w momencie otrzymania przedpłaty (w dniu zaksięgowania wpłaty na koncie firmowym) lub zapłaty (gdy otrzyma zapłatę za przesyłkę wysłaną uprzednio za pobraniem).

W zakresie możliwości zaewidencjonowania kwoty otrzymanej od kupującego przez Internet, pomniejszonej o koszt przesyłki kurierskiej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewidencjonowanie otrzymanej kwoty po pomniejszeniu o koszt przesyłki kurierskiej jest słuszne, gdyż otrzymana kwota na przesyłkę nie stanowi przychodu z tytułu sprzedaży. Jest to kwota, którą kupujący jest zmuszony dodatkowo ponieść, aby otrzymać zakupiony towar. Sprzedający otrzymuje wspomnianą kwotę, dlatego że jest nadawcą przesyłki kurierskiej i to on dokonuje rozliczenia z kurierem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli.

Zgodnie treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży będzie sprzedaż żywności (ryb) w stanie nieprzetworzonym, to sprzedaż ta będzie stanowić działalność usługową w zakresie handlu.

Stosownie zaś do treści art. 25 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Załącznik nr 3 Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w części II - Usługi w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami w poz. 1 wymienia m.in. usługi handlu detalicznego żywnością, podlegające opodatkowaniu w formie karty podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą za pośrednictwem Internetu w zakresie detalicznego handlu rybami, będącymi artykułami spożywczymi przeznaczonymi do konsumpcji i opodatkować ją w formie karty podatkowej.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż pozarolnicza działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić, polegająca na świadczeniu usług handlu detalicznego żywnością (sprzedaży ryb), może być opodatkowana w formie karty podatkowej (przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z cytowanej ustawy).

Jednocześnie należy wyraźnie zastrzec, że zgodnie z cytowanym art. 25 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej nie może ona być prowadzona poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc się do ewidencjonowania sprzedaży wskazać należy, że podatek dochodowy w formie karty podatkowej ustalany jest odrębnie na każdy rok podatkowy w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Podatnicy korzystający z tej formy opodatkowania są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

Obliczanie podatku dochodowego jest w przypadku podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej dokonywane w sposób uproszczony, bez ustalania podstawy opodatkowania zgodnie z jej podstawową konstrukcją przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość świadczenia podatkowego przy opodatkowaniu w tej formie wynika z treści przepisów prawa podatkowego.

Wobec tego podatnicy ci nie muszą wykazywać również rzeczywistych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Stawki karty podatkowej zostały bowiem tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia w danym rodzaju i zakresie działalności. Tym samym stawki karty podatkowej uwzględniają wszelkiego rodzaju przychody zaliczane do kategorii przychodów z działalności gospodarczej określonych w przepisach podatkowych.

Wobec powyższego w zakresie pytań dotyczących ewidencjonowania sprzedaży stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej nie ma On obowiązku ewidencjowania sprzedaży dla celów ustalenia podstawy opodatkowania - niezależnie od formy zapłaty dokonanej przez kupującego.

Reasumując, w treści wniosku zasadnie wskazano, że działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem Internetu w zakresie sprzedaży żywności (ryb) może być opodatkowana w formie karty podatkowej. Natomiast Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjowania sprzedaży dla celów ustalenia podstawy opodatkowania, tym samym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, 80-219 Gdańsk Al. Zwycięstwa 16/17 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl