ITPB1/415-292/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-292/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w turnieju pokera na terytorium Wspólnoty Bahamów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w turnieju pokera na terytorium Wspólnoty Bahamów.

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w miesiącu styczniu 2014 r. brał udział w turnieju gry w pokera na terytorium Wspólnoty Bahamów organizowanym przez uprawniony podmiot. Na turnieju Wnioskodawca fizycznie przebywał. Zajął tam pierwsze miejsce i z tego tytułu został uprawniony do otrzymania nagrody pieniężnej. Nagroda do dnia dzisiejszego nie została przekazana Wnioskodawcy na jego rachunek bankowy, ani też postawiona do Jego dyspozycji np. poprzez zdeponowanie środków na imiennym rachunku Wnioskodawcy w zagranicznym banku, jak również Wnioskodawca nie otrzymał środków pieniężnych z tytułu wygranej w formie gotówkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z wygraną turnieju pokera, który miał miejsce na terytorium Wspólnoty Bahamów, doszło do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu z tzw. innych źródeł, podlegającego opodatkowaniu na terytorium RP... czy też przychód ten powstanie dopiero z chwilą otrzymania przez Niego środków pieniężnych stanowiących nagrodę dla zwycięzcy turnieju.

2. Czy przychód po stronie Wnioskodawcy powstał w związku z samym faktem wygrania turnieju pokera, czy też przychód podlegający opodatkowaniu powstanie dopiero z chwilą otrzymania środków pieniężnych stanowiących wygraną w turnieju pokera.

3. Czy z chwilą otrzymania przez Wnioskodawcę nagrody pieniężnej stanowiącej wygraną w turnieju pokera, po Jego stronie powstanie obowiązek uiszczenia zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych i według jakiej stawki, czy też będzie On zobowiązany do rozliczenia kwoty należnego podatku w zeznaniu podatkowym za rok, w którym otrzymał środki pieniężne pochodzące z wygranej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są także przychody z tzw. innych źródeł, tj. ze źródeł, które nie zostały wprost wymienione w przepisie art. 10 ust. 1. Oznacza to, że ustawodawca pozostawił otwarty katalog przychodów i zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu przychodami z innych źródeł będą wszelkie przychody, które nie pochodzą ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy (a jednocześnie stanowią przychód w rozumieniu art. 11 i n.). Ustawodawca w art. 20 ust. 1 analizowanej ustawy wskazuje przykładowo na różnego rodzaju przychody pochodzące z innych źródeł. O charakterze egzemplifikacyjnym przytoczonego przepisu przesądza użycie w jego treści sformułowania "w szczególności", które wskazuje jednoznacznie, że katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym i może obejmować wszelkie przysporzenia, które stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w ocenie Wnioskodawcy przychód z tytułu wygranej w turnieju gry w pokera, z chwilą jego uzyskania, będzie stanowił przychód z tzw. innych źródeł.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń otrzymanych w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przychód stanowią zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze możliwość rozliczeń bezgotówkowych, należy uznać, że otrzymane pieniądze stanowi nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. Z kolei "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, z których podatnik ma możliwość skorzystać i nie jest to uzależnione np. od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji, ani też nie wymaga podjęcia przez stawiającego środki do dyspozycji określonego działania (np. realizacji przelewu bankowego). Przepis art. 11 ust. 1 formułuje zatem ogólną zasadę, zgodnie z którą przychody osób fizycznych powstają na zasadzie kasowej (czyli z chwilą otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika, tj. z chwilą powstania po stronie podatnika przysporzenia majątkowego), która doznaje pewnych wyjątków określonych wprost w treści powołanego przepisu (czyli z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz art. 19 i art. 20 ust. 3). W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca do dnia dzisiejszego nie otrzymał środków pieniężnych stanowiących wygraną w turnieju pokera. Środki te nie zostały również postawione do jego dyspozycji, tzn. nie zostały zdeponowane na żadnym rachunku imiennym, ani też nie zostały przelane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie doszło do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu, a sam fakt wygrania w turnieju pokera nie implikuje powstania po Jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu i obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy momentem powstania przychodu z powyższego tytułu będzie moment, w którym środki stanowiące wygraną w turnieju gry w pokera zostaną przekazane na Jego rachunek bankowy. Wnioskodawca podkreśla, że powyższy pogląd jest od wielu lat utrwalony w orzecznictwie sądów administracyjnych i potwierdzony również wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego. Na poparcie własnego stanowiska wskazuje wyrok.............., w którym NSA stwierdził, że "Przychód - a w konsekwencji dochód - pojawia się dopiero wtedy, gdy podatnik otrzymuje pieniądze, albo kiedy pieniądze są postawione do jego dyspozycji, a nie w chwili samego stwierdzenia przez osobę zobowiązaną, że podatnikowi przysługuje należność w określonej wysokości."

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy, z emerytur i rent z zagranicy, z tytułów określonych w art. 13 pkt 2,4 i 6-9 (z zastrzeżeniem art. 44 ust. 1 pkt 1) - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3a. Zgodnie z powołanym ustępem 3a, podatnicy uzyskujący dochody o których mowa powyżej, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przychód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W ocenie Wnioskodawcy wygrana z tytułu udziału w turnieju gry w pokera, z chwilą jej otrzymania będzie stanowiła przychód z tzw. innych źródeł. Przychody z tego tytułu nie mieszczą się w hipotezie przepisu art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co przesądza o braku konieczności rozliczenia zaliczki na podatek według zasad i w terminie określonym treścią przepisu art. 44 ust. 3a. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wygranej w turnieju gry w pokera powstanie w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym przychód z tytułu wygranej zostanie przez Niego uzyskany (czyli z chwilą otrzymania wygranej na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, że Wnioskodawca w miesiącu styczniu 2014 r. brał udział w turnieju gry w pokera na terytorium Wspólnoty Bahamów organizowanym przez uprawniony podmiot.

Polska nie zawarła z Wyspami Bahama umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a zatem w niniejszej sprawie należy opierać się na przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 9 tego artykułu źródłem przychodów są "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie - nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z kolei, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że przychód stanowią m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez termin "otrzymane", zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją prof. M. Szymczaka (Wydawnictwo Naukowe PWN - 1998 r., wydanie I, tom II, str. 253) należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik, wykazując określoną aktywność, ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

Zatem z przychodem w przypadku pieniędzy i wartości pieniężnych będziemy mieli do czynienia tylko wówczas, gdy podatnik faktycznie otrzyma świadczenie. "Przychód - a w konsekwencji dochód - pojawia się dopiero wtedy, gdy podatnik otrzymuje pieniądze, albo kiedy pieniądze są postawione do jego dyspozycji, a nie w chwili samego stwierdzenia przez osobę zobowiązaną, że podatnikowi przysługuje należność w określonej wysokości"........... Ustawodawca zastosował zatem tzw. zasadę kasy, zgodnie z którą przychodem podlegającym opodatkowaniu może być jedynie przychód otrzymany przez podatnika (postawiony do jego dyspozycji).

Wskazać przy tym należy, że art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przepisem, w którym ustawodawca sformułował katalog zwolnień podatkowych. Przepis ten, jako stanowiący odstępstwo od zasady równości opodatkowania, powinien być więc interpretowany w pierwszej kolejności według reguł wykładni językowej, gramatycznej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Mając na uwadze, że turniej gry w pokera miał miejsce na terytorium Wspólnoty Bahamów stwierdzić należy, że przedmiotowa wygrana w turnieju pokera nie spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia wynikającego z wyżej przytoczonego art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę okoliczność, że otrzymana przez Wnioskodawcę wygrana nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych, należy stwierdzić, że otrzymana (postawiona do dyspozycji) kwota z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, o którym stanowią przepisy art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnicy wymienieni w art. 31, 33, 34 i 35, jeżeli osiągają inne dochody, od których płatnicy nie mają obowiązku poboru zaliczek na podatek, są obowiązani wpłacać zaliczki na podatek od tych dochodów według zasad określonych w art. 44 ust. 3a.

Uregulowanie zawarte w ww. przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnicy wymienieni w art. 31, 33, 34 i 35 ustawy (m.in. pracownicy, członkowie spółdzielni zajmujących się produkcją rolną, emeryci i renciści, w tym otrzymujący emerytury i renty z zagranicy, stypendyści) otrzymują od płatników wymienionych w tych przepisach (m.in. od pracodawców, spółdzielni zajmujących się produkcją rolną, organów rentowych, banków dokonujących wypłat emerytur i rent z zagranicy, jednostek organizacyjnych uczelni, placówek naukowych) przychody, od których płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek.

W myśl natomiast art. 44 ust. 1c zd. pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik uzyskujący przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło, może w ciągu roku podatkowego wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkowa określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Konsekwencją klasyfikacji do źródła przychodu, tj. - inne źródła, jest spoczywający na podatniku, który osiągnie omawiany przychód, obowiązek wykazania go, łącznie z innymi dochodami w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy, w którym został uzyskany i obliczenia podatku należnego od sumy uzyskanych dochodów według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 45 ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajął pierwsze miejsce w turnieju i z tego tytułu został uprawniony do otrzymania nagrody pieniężnej. Jednakże na dzień składania wniosku nie otrzymał środków pieniężnych stanowiących wygraną w turnieju pokera. Środki te nie zostały również postawione do Jego dyspozycji, tzn. nie zostały zdeponowane na żadnym rachunku imiennym, ani też nie zostały przelane na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Odnosząc zatem opis stanu faktycznego do przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, że kwota nagrody z tytułu wygranej przez Wnioskodawcę w turnieju gry w pokera stanowi przychód z innych źródeł, o którym stanowią przepisy art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Momentem powstania przychodu z powyższego tytułu będzie moment, w którym środki stanowiące wygraną w turnieju gry w pokera zostaną wypłacone lub przekazane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Jednocześnie na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z ww. tytułu, gdyż w Jego przypadku nie występują okoliczności, o których mowa w ww. art. 40 oraz art. 44 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wygranej w turnieju gry w pokera powstanie w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym przychód z tytułu wygranej zostanie przez Wnioskodawcę otrzymany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl