ITPB1/415-284/13/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-284/13/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na opracowaniu dokumentacji przed pracami (programy), wykonywaniu badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowaniu dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na opracowaniu dokumentacji przed pracami (programy), wykonywaniu badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowaniu dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dyplomowanym konserwatorem dzieł sztuki i prowadzi działalność gospodarczą rozliczając się na zasadzie karty podatkowej. Zakres działalności zgłoszony we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej to według PKD 2007 r: 91.03Z - działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych i sklasyfikowany jest pod poz. 69 załącznika do ustawy - konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych. Oprócz prac manualnych Wnioskodawca może opracowywać programy prac konserwatorskich, prowadzić badania obiektów zabytkowych (niezbędne do opracowania programu prac konserwatorskich). Wyżej wymienione czynności dotyczyłyby obiektów wpisanych do rejestru zabytków, np. opracowanie programu prac dla konkretnego obiektu zleconego przez Urząd Miasta, którego realizacją może zająć się w przyszłości inny konserwator. Wnioskodawca posiada decyzję o ustaleniu stawki karty podatkowej w 2013 r. Złożony wniosek nie dotyczy możliwości zachowania opodatkowania w formie karty podatkowej, a ma na celu uzyskanie informacji czy wszystkie formy działalności konserwatorskiej wymienione we wniosku mogą być rozliczane na zasadzie karty podatkowej, np. opracowanie programu prac konserwatorskich, badań, prowadzenie prac jako nadzór konserwatorski dla firmy wykonującej konserwację, wykonywane osobno (np. program napisany przez Wnioskodawcę realizuje ktoś inny lub Wnioskodawca nadzoruje prace, które wykonuje firma budowlana). Czynności te są rozdzielone, ale wykonać je może tylko konserwator dzieł sztuki i są częściami składowymi pełnego procesu konserwacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności: opracowanie dokumentacji przed pracami (programy), wykonywanie badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowanie dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza) Wnioskodawca może rozliczać na zasadzie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, może rozliczać takie czynności jak opracowanie dokumentacji przed i po pracach konserwatorskich oraz badania obiektów zabytkowych na zasadzie karty podatkowej. Czynności te są niezbędne do całego procesu konserwacji obiektu zabytkowego, stanowią jego składniki, z których żadnego (według prawa o ochronie zabytków) nie należy pominąć. Czynności te może wykonywać konserwator zabytków, ale nie jest powiedziane, że cały proces - od projektu do jego realizacji i dokumentowanie musi wykonać jedna osoba. W praktyce jest to często niemożliwe, gdyż Wnioskodawca nie mógłby zrealizować prac przy budynku zabytkowym, natomiast mógłby opracować dla niego dokumentację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usługi w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych sklasyfikowane zostały pod poz. 69 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 69 załącznika nr 4 do ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się następujący przedmiot działalności: wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie określenie "inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi" pozwala na zakwalifikowanie tu wszelkich czynności poprzedzających konserwację oraz następujących po jej zakończeniu, tj. m.in. opracowanie dokumentacji przed pracami (programy), wykonywanie badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowanie dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza).

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca nie uzależnia prawa do omawianej formy opodatkowania od tego, czy prace konserwatorskie - danego przedmiotu zabytkowego - wykonywane są od początku do końca przez jedną osobę (konserwatora), istotnym jest to, aby prace konserwatorskie i naprawcze dotyczyły przedmiotu artystycznego, uznanego za zabytkowy. Do zakresu tych prac ustawodawca zaliczył zarówno prace związane bezpośrednio z konserwacją i naprawą, jak również prace i czynności im towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi, przy czym nie zostało wskazane, iż świadczona usługa ma polegać na dokonaniu całkowitej konserwacji czy naprawy przedmiotu zabytkowego.

Wobec powyższego, wskazany przez Wnioskodawcę rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej, tj. polegający na konserwacji i naprawie przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, może podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ww. ustawy.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli więc przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Podkreślenia wymaga też, że przepisy rozdziału 1a ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku.

Zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:

a.

stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy.

Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu została poddana więc kwestia możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przy wykonywaniu czynności opracowania dokumentacji przed pracami (programy), wykonywania badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowania dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza).

Organ nie odniósł się natomiast do innych czynności, w tym wskazanych w uzupełnieniu wniosku czynności prowadzenia prac jako nadzór konserwatorski dla firmy wykonującej konserwację, nadzoru prac, które wykonuje firma budowlana. W tym zakresie Wnioskodawca może złożyć odrębny wniosek.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl