ITPB1/415-280/08/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-280/08/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka cywilna świadczy usługi w zakresie krajowego transportu drogowego, głównie dla przedsiębiorstwa produkującego polistyren ekspandowany (styropian) i polegają one na przewozie styropianu (płyt różnego rodzaju oraz jego pochodnych) z fabryki produkcyjnej do miejsca docelowego, jakim są składy budowlane zamawiającego powyższy asortyment. Specyfika tego transportu wymaga od Spółki posiadania taboru samochodowego o niekoniecznie dużej ładowności, ale dużej przestrzeni załadunkowej (90-120 m 3).

Spółka świadczy usługi taborem składającym się z samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t o łącznej powierzchni załadunkowej 112 m 3 (masa załadunkowa samochodu 710 kg oraz przyczepa 1560 kg).

Przewozy odbywają się tylko za pośrednictwem zestawu pojazdów (samochód wraz z przyczepą), czego wymaga od Spółki zleceniodawca (fabryka), ponieważ minimalna ilość załadunkowa wynosi ok. 90 m 3, a więc istnieje konieczność świadczenia usług przy użyciu zespołu pojazdów.

Każdy kurs Spółka może poświadczyć dokumentami WZ, z których wynika, iż każdorazowy przewóz ładunku opiewa na minimum 90 m 3.

Jako formę rozliczenia podatku dochodowego wspólnicy Spółki wybrali ryczałt ewidencjonowany.

Ustawa o ryczałcie ewidencjonowanym wskazuje, iż w sytuacji kiedy masa załadunkowa taboru samochodowego wynosi powyżej 2 t, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 5,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność naszej Spółki, która świadczy usługi taborem samochodowym (samochód ciężarowy o ładowności 710 kg oraz naczepa 1560 kg - łącznie 2280 kg - winno być 2270 kg), a jako formę rozliczenia podatku dochodowego wybrała ryczałt ewidencjonowany w stawce 5,5% jest zgodna z ustawą.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyczepa jest nieodłączną całością taboru samochodowego, jakim świadczone są usługi.

W ocenie Spółki prawidłowo została zastosowana stawka 5,5%, z uwagi na fakt, iż:

* samochód oraz przyczepa posiadają 2280 kg - winno być 2270 kg - ładowności;

* zestaw wyposażony jest w tachograf cyfrowy (wymóg Inspekcji Transportu Drogowego związany ze specyfiką zestawu);

* istnieje konieczność posiadania winiety drogowej;

* konieczne jest świadczenie usług taborem ze względu na wymagania zleceniodawcy (przewóz min. 90 m 3 towaru).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Artykuł 8 ww. ustawy zawiera katalog usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W treści wskazanego przepisu nie ujęto jednakże usług w zakresie transportu drogowego.

Podstawę do zastosowania właściwych stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z omawianą ustawą, stanowi zakwalifikowanie wykonywanej działalności według PKWiU. Od tej kwalifikacji zależna jest bowiem wysokość ryczałtu. Wynika to z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, który pod pojęciem "działalności usługowej" definiuje pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 - definiującego działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującego działalność usługową w zakresie handlu.

Powołane powyżej przepisy, na mocy § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r. do celów:

* podatku od towarów i usług,

* poboru akcyzy i obowiązku oznaczenia znakami akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została uregulowana przez ustawodawcę w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Z powyższego należy wywieść a contrario, że świadczenie usług w zakresie przewozów taborem samochodowym o ładowności poniżej 2 ton nie podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%. Z istoty uregulowań objętych dyspozycją cytowanego przepisu wynika zatem, że dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu ewidencjonowanego decydująca jest ładowność taboru samochodowego. Niespełnienie wskazanego zastrzeżenia powoduje bowiem, że zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc właściwa będzie stawka ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia "tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym pojęcie "tabor samochodowy" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza zespół wszelkich środków samochodowych, które mogą służyć różnym celom np. tabor autobusowy, tabor maszyn drogowych (vide: Wikipedia Wolna Encyklopedia, http://wikipedia.org). Nie ulega tym samym wątpliwości, że w pojęciu "tabor samochodowy" mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość. A zatem jeżeli - jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego - podatnik świadczy usługi taborem składającym się z samochodu ciężarowego o ładowności 710 kg i z naczepy o ładowności 1560 kg, to tym samym łączna ładowność tych pojazdów przekracza 2 tony.

Reasumując, stwierdzić należy w przedmiotowej sprawie, że nie każde świadczenie przez Wnioskodawcę usług przewozu ładunków taborem samochodowym, o którym mowa we wniosku (samochód ciężarowy wraz z naczepą), podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

W sytuacji świadczenia przedmiotowych usług wyłącznie przy użyciu samochodu ciężarowego, o którym mowa w zapytaniu (o ładowności 710 kg), bądź też innymi pojazdami (taborem samochodowym) o ładowności mniejszej od 2 ton, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż skoro wniosek Spółki o udzielnie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, jak podkreślono uprzednio, dotyczy stosowania przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy obejmują bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka cywilna, która w świetle zawartych w ustawie przepisów nie jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez wszystkich wspólników, możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl