ITPB1/415-27/08/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-27/08/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania dotyczącego składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania dotyczącego składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako właściciel dwóch kutrów rybackich na Morzu, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w 2007 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pan także podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wszyscy armatorzy ubezpieczył Pan kutry w Towarzystwie Ubezpieczeń.

W dniu 24 kwietnia 2007 r. jeden z kutrów, będących na łowiskach wszedł na mieliznę i uległ poważnemu uszkodzeniu. Z uwagi na to, że kuter był ubezpieczony, Ubezpieczyciel uznał znaczną część poniesionych przez Pana kosztów remontu ww. kutra. Poniesione przez Pana koszty remontu wyniosły 116 850 zł 15 gr, Ubezpieczyciel potrącił od tej kwoty franszyzę redukcyjną w wysokości 8 000 zł i pozostałą kwotę w wysokości 108 850 zł 15 gr wypłacił w formie odszkodowania. Wątpliwości budzi kwestia, czy zwrot poniesionych przez Pana kosztów remontu w formie odszkodowania jest przychodem z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu, czy też jest to kwota zwolniona od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane odszkodowanie jest przychodem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jeśli tak to w jaki sposób należy obliczyć podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są również - jak wynika z zapisu art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) - otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Przychody te - w myśl postanowień art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8.5%.

Z powyższego wynika, iż w przypadku zaistnienia szkody dotyczących składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, otrzymane z tego tytułu odszkodowanie stanowi w dniu jego uzyskania przychód z działalności gospodarczej podlegający jak wskazano powyżej opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8.5%.

Odnośnie powołanego przez Pana przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zaznaczyć, iż co prawda, artykuł ten stanowi, że wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, ale w artykule tym przewidziano pewne wyjątki. Jednym z nich jest wyjątek przewidziany w punkcie 3 pod lit. e) dotyczący odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Nie ma także zastosowania art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ otrzymane odszkodowanie za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, są zawsze przychodem z działalności gospodarczej, a nie kwotą zwróconych wydatków na remont składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Wiąże się to z istotą tej formy opodatkowania - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - przy której to formie ponoszone koszty uzyskania przychodu nie mają wpływu na wysokość podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl