ITPB1/415-265/11/PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-265/11/PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji do zakupu środków trwałych:

* w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe

* w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji do zakupu środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Osi Priorytetowej 5 RPO wsparcia inwestycji mikroprzedsiębiorstw otrzymał Pan dofinansowanie o łącznej wartości 703.021 zł 90 gr (ze środków europejskich - 597.568 zł 61 gr, współfinansowanie ze środków budżetu państwa - 105.453 zł 29 gr), co stanowiło 70% wartości poczynionych zakupów - środków trwałych - koparko-ładowarki, rusztowania, dwóch ploterów i laminarki. Własnymi środkami sfinansował Pan 30% wartości zakupu. Środki trwałe zostały przyjęte do użytkowania i od następnego miesiąca poddane amortyzacji. Stawki amortyzacyjne ustalił Pan jak dla nowych środków. Miesięczną amortyzację tych środków w wysokości 70% wyłączył Pan z kosztów uzyskania przychodu, a dotację potraktował jako dochody przyszłych okresów. Przychody każdego miesiąca powiększane są o rozliczone dochody przyszłych okresów do wysokości stanowiącej równowartość 70% amortyzacji sfinansowanego zakupu środków trwałych.

Przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych wyłącza Pan z kosztów uzyskania przychodu amortyzację, a z przychodów dotację rozliczoną w czasie, równą 70% amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo zakwalifikowane zostały odpisy amortyzacyjne w wysokości 70% jako wydatek, który nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a z przychodów wyłączono dotację rozliczoną w czasie równą 70% odpisów amortyzacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wyłączyć z kosztu uzyskania przychodu amortyzację środków trwałych zakupionych z dotacji w takim procencie w jakim został sfinansowany zakup.

Jeśli chodzi o przychody to zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 dotacje, subwencje przeznaczone na zakup środków trwałych stanowią wyjątek i nie należy ich traktować jako przychód podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w zakresie przychodów uznaje się za nieprawidłowe

* w zakresie kosztów uzyskania przychodów uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zatem otrzymane przez Pana środki przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych) - zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie stanowią przychodu.

Oznacza to, że otrzymana kwota w żadnym momencie nie powinna być uwzględniona w przychodach podatkowych.

Prawidłowo więc wskazał Pan we wniosku, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, dotacji nie należy traktować jako przychód. Z punktu widzenia przepisów podatkowych nie można jednak - odpowiadając wprost na zadane pytanie - zgodzić się z tym, że z przychodów należy wyłączać dotację rozliczoną w czasie równą 70% amortyzacji. Jak już wskazano, dotacji tej nie należy w ogóle ujmować w przychodach. Z tego względu stanowisko Pana uznano nieprawidłowe w zakresie przychodów.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Przy czym, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Przepis art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 2a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadząc działalność gospodarczą, zakupił Pan środki trwałe. Zakup tego środka trwałego został w 70% sfinansowany z otrzymanej dotacji.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że z uwagi na fakt, iż zakup środków trwałych został częściowo sfinansowany z dotacji, to w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy amortyzacyjne od tej części ich wartości, która została sfinansowana dotacją, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Otrzymanie dotacji stanowi więc przesłankę do wydzielenia części odpisów amortyzacyjnych, odpowiadającej otrzymanemu zwrotowi nakładów na zakup środka trwałego i nie zaliczania tak wydzielonej części odpisów do kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl