ITPB1/415-253/07/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-253/07/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń otrzymywanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione na podstawie umowy zlecenia wykonujące na rzecz Gminy prace związane z realizacją celów projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń otrzymywanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione na podstawie umowy zlecenia wykonujące na rzecz Gminy prace związane z realizacją celów projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto S. realizuje projekt pod nazwą "Prezentacja polsko-niemieckiej współpracy w ramach imprezy T..." dofinansowywany ze środków bezzwrotnej pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA. Dofinansowanie projektu wynosi 75%. Realizacja projektu przewiduje przeprowadzenie w 2007 r. szeregu imprez, warsztatów, działań promocyjnych, itd. (m.in. w ramach Zlotu O." czy "Finału regat T...", dla których z racji rozmachu projektu, niezbędne jest zaangażowanie podmiotów zewnętrznych np. dostawców żywności, sprzętu nagłaśniającego, ochrony imprez masowych itp. Część drobniejszych prac została natomiast zlecona osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej w formie umów zlecenia np. przygotowanie stron internetowych, tłumaczenie dokumentów czy obsługa finansowo-księgowa. Osoby te realizują bezpośrednio cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Projekt jest realizowany na zasadzie refinansowania przez Instytucję Pośredniczącą (Urząd Wojewódzki) poniesionych przez Beneficjenta projektu wydatków kwalifikowanych. Dlatego też środki finansowe na realizację projektu "Prezentacja posko-niemieckiej współpracy w ramach imprezy T..." zabezpieczone zostały w całości w budżecie Miasta S. na 2007 rok przyjętego uchwałą Rady Miasta S. z dnia 5 marca 2007 r. Gmina Miasto S. nie korzysta więc z prefinansowania przy realizacji tego projektu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika ze środków bezzwrotnej pomocy, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem Gminy, w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym powstało zagadnienie dotyczące wątpliwości dotyczących zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej zatrudnione na podstawie umowy zlecenia wykonujące na rzecz Gminy Miasto S. prace związane bezpośrednio z realizacją celów projektu są wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody podatników (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej) wykonujących na zlecenie Beneficjenta prace związane z realizacją celów projektu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych są wolne od podatku dochodowego, gdyż pochodzą one ze środków bezzwrotnej pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA.

Natomiast dochody podatników, którym osoba fizyczna bezpośrednio realizująca cel projektu zleciłaby wykonanie określonych czynności (podwykonawca) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż nie realizują one bezpośrednio celów projektu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, projekt "Prezentacja polsko-niemieckiej współpracy w ramach imprezy T..." jest realizowany przez Gminę na zasadzie refinansowania przez Instytucję Pośredniczącą (Urząd Wojewódzki) wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta projektu. Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w przedmiotowej sprawie polega więc na tym, że Urząd Wojewódzki dokonuje refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Gminę w związku z realizacją wspomnianego projektu. W świetle powyższego, źródłem finansowania tych wydatków, a więc także wynagrodzeń osób fizycznych - nie prowadzących działalności gospodarczej - zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia wykonujących na rzecz Gminy prace związane z realizacją celów projektu są krajowe środki publiczne, zabezpieczone w całości w budżecie Miasta na 2007 r. przyjętym stosowną uchwałą Rady Miasta.

Poza tym, INTERREG IIIA to Inicjatywa Wspólnotowa, finansowana ze środków jednego z funduszy strukturalnych tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przewidziana do realizacji w Polsce na lata 2004-2006. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się natomiast jako refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Po udokumentowaniu przez beneficjenta wydatków poniesionych na realizację zadania (projektu) możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego. Beneficjent nie jest przy tym zaangażowany w proces rozliczeń finansowych odbywający się pomiędzy odpowiednią instytucją krajową, a Unią Europejską.

Zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE).

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie zostaje natomiast spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy również podkreślić, iż wymaga on, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią natomiast bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Jednocześnie pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę wykonującą w ramach projektu finansowanego ze środków pomocowych określone czynności na zlecenie podmiotu, któremu pomoc ma służyć (beneficjenta pomocy zagranicznej). Zwolnienie nie ma bowiem zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym taki podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z zarysem programów inicjatyw wspólnotowych przedstawionym w punkcie VII załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 149, poz. 1567 z późn. zm.) celem Inicjatywy INTERREG IIIA jest wspieranie współpracy przygranicznej władz publicznych sąsiadujących ze sobą obszarów w celu rozwijania przygranicznych ośrodków gospodarczych i społecznych, natomiast do potencjalnych beneficjentów programów w ramach tej inicjatywy zalicza się m.in. instytucje zajmujące się rozwojem regionalnym i rozwojem obszarów miejskich oraz wiejskich (głównie samorządy terytorialne). Przy tym wyróżnić można następujące kierunki wsparcia: stymulowanie przedsiębiorczości i rozwoju małych firm (w tym firm sektora turystycznego), rozwój wspólnego transgranicznego systemu ochrony środowiska, modernizacja i rozbudowa istniejącej sieci powiązań transportowych dla zwiększenia dostępności terenów przygranicznych, wsparcie inicjatyw społeczności lokalnej (fundusz mikroprojektów), rozwój kapitału ludzkiego i instytucjonalnych form współpracy transgranicznej, wykorzystanie zasobów ludzkich i materialnych w dziedzinie badań naukowych, rozwoju technologicznego, edukacji, kultury w celu zwiększenia produktywności obszaru i jego zdolności do kreowania miejsc pracy.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca podaje jako przykładowe "drobniejsze" prace zlecone osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej takie czynności, jak przygotowanie stron internetowych, tłumaczenie dokumentów, obsługa finansowo-księgowa. Tego rodzaju czynności mają jednak charakter organizacyjny i pomocniczy przy realizacji każdego projektu (programu pomocowego).

Reasumując, niezależnie od tego, czy zleceniobiorcy ci wykonywali na rzecz Gminy prace rzeczywiście służące bezpośredniej realizacji programu pomocowego, czy też nie, oraz niezależnie od tego czy wykonywali te prace na zlecenie beneficjenta czy też innego podmiotu, uzyskane przez nich dochody z tego tytułu, nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl