ITPB1/415-238b/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-238b/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu wypłat świadczeń, których wysokość nie jest gwarantowana w ramach Produktu Ubezpieczeniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu wypłat świadczeń, których wysokość nie jest gwarantowana w ramach Produktu Ubezpieczeniowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym, pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia pisma. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późn. zm.), oferującym ubezpieczenie na życie (inaczej: osobowe), tj. ubezpieczenia z Działu I zgodnie z załącznikiem do tej ustawy. Spółka zamierza wprowadzić na rynek nowy produkt ubezpieczeniowy (szczegółowo opisany poniżej), dalej jako "Nowe Ubezpieczenie". Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczeń przedmiotem Nowego Ubezpieczenia będzie życie ubezpieczonego, a zakres ubezpieczenia będzie obejmował:

* śmierć ubezpieczonego w okresie odpowiedzialności;

* dożycie przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności.

Z tytułu Nowego Ubezpieczenia Spółka będzie wypłacała następujące świadczenia ubezpieczeniowe:

1.

W ramach ubezpieczenia wypłacane są świadczenia gwarantowane oraz świadczenia wynikające z inwestowania środków w ramach ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, na ryzyko klienta.

2.

W części produktu zapewniającej świadczenia gwarantowane nie jest wykorzystywany mechanizm funduszu kapitałowego. W ramach świadczeń gwarantowanych z tytułu umowy ubezpieczenia wypłacane jest:

* z tytułu śmierci w okresie ubezpieczenia osoba uprawniona otrzyma 50% ustalonej sumy ubezpieczenia bezpośrednio po śmierci ubezpieczonego, oraz dodatkowo 100% ustalonej sumy ubezpieczenia w dacie, w której ubezpieczony miał dożyć daty wypłaty świadczenia (65 rok życia ubezpieczonego);

* z tytułu dożycia do końca okresu ubezpieczenia (65 lat) ubezpieczony otrzyma 100% sumy ubezpieczenia wraz z udziałem w zysku. Udział w zysku w tej części obliczany jest jako określony procent różnicy pomiędzy stopą zwrotu z inwestycji rezerw matematycznych dla tego produktu w ostatnich 12 miesięcy a gwarantowaną stopą procentową (stopą techniczną). Udział w zysku przyznawany jest raz w roku i nie jest w żadnym stopniu przekazany do ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego.

* Ubezpieczony będzie uprawniony do odbioru świadczeń określonych w punkcie 2) powyżej jednorazowo lub w formie renty (świadczeń okresowych) wypłaconych przez ustalony w umowie czas i w określonej wysokości.

3.

W części produktu zapewniającej świadczenia, których wysokość nie jest gwarantowana, wykorzystywany jest mechanizm funduszu kapitałowego. W przypadku śmierci ubezpieczonego lub dożycia przez ubezpieczonego do określonej daty (65 lat) Spółka wypłacać będzie świadczenie w wysokości bieżącej wartości rachunku jednostek uczestnictwa określonego ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego. Świadczenie z tytułu śmierci wypłacane będzie w formie jednorazowej, natomiast świadczenie z tytułu dożycia wypłacone może być w formie jednorazowej lub w postaci renty (świadczeń okresowych) wypłacanych przez ustalony w umowie czas i w określonej wysokości.

4.

Składka ubezpieczeniowa z tytułu umowy ubezpieczenia przekazywana jest w 100% do ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego. Spółka pobiera z rachunku jednostek uczestnictwa następujące opłaty:

* koszt ubezpieczenia ze świadczeniami gwarantowanymi opisanego w ustępie 2 powyżej (koszt ubezpieczenia wyniesie 60% do 80% całkowitej składki - zależnie od ostatecznie wybranego typu ubezpieczenia). Opłata pobierana jest w każdym okresie, za który opłacana jest składka - zgodnie z decyzją ubezpieczającego miesięcznie, kwartalnie, półrocznie albo rocznie;

* opłatę administracyjną. Opłata pobierana jest w każdym miesiącu;

* opłatę likwidacyjną - opłata ta nie musi występować w każdym przypadku. Opłata pobierana jest przy umorzeniu jednostek uczestnictwa z rachunku jednostek w przypadku wypłaty świadczenia z rachunku jednostek uczestnictwa.

Nowe ubezpieczenie będzie kwalifikowane do działu I grupy 3 zgodnie z załącznikiem do ustawy ubezpieczeniowej, tj. jako ubezpieczenia na życie związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy wypłacając świadczenie, którego wysokość jest gwarantowana w ramach Nowego Produktu Ubezpieczeniowego, tj. świadczenie opisane w ust. 2 stanu faktycznego Spółka może zastosować zwolnienie z podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wypłacając świadczenie, którego wysokość nie jest gwarantowana w ramach Nowego Produktu Ubezpieczeniowego, tj. świadczenie opisane w ust. 3 stanu faktycznego Spółka zobowiązana jest do zastosowania art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli tak, to czy przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym zgodnie z art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka może pomniejszyć kwotę wypłacanego świadczenia o sumę wszystkich składek przekazanych na fundusz kapitałowy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przytoczonego powyżej charakteru nowego produktu ubezpieczeniowego, w odniesieniu do świadczeń, których wysokość wynika z przekazywania składek na ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy, tj. takich, których wysokość nie jest gwarantowana (ust. 3 stanu faktycznego), wypłacanych z tytułu umów ubezpieczenia zwartych na opisanych zasadach, zastosowanie będą miały wprost przepisy art. 30a ust. 1 pkt 5 oraz art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisami dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu stawki 19%, a dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, będzie różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia (wartością jednostek uczestnictwa podlegających umorzeniu z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, z pomniejszeniem o ewentualną opłatę likwidacyjną) a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne, za które - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 - uważa się m.in. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Pojęcie "fundusze kapitałowe" zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym są nimi "fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych".

Wobec powyższego pod pojęciem ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego w ubezpieczeniu na życie związanego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dział I grupa 3 załącznika do ustaw) należy rozumieć - stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66), wydzielony fundusz aktywów, stanowiący rezerwę tworzoną ze składek ubezpieczeniowych, inwestowany w sposób określony w umowie ubezpieczenia.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

Stosownie natomiast do art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Zatem przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią o opodatkowaniu dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia, zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza m.in. wprowadzić na rynek produkt ubezpieczeniowy, w którym wykorzystywany jest mechanizm funduszu kapitałowego.

Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy stwierdzić anglezy, iż w przedstawionym zdarzeniu dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej zawartej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, będzie różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy. Od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, ustalonego w powyżej wskazany sposób, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka ma obowiązek pobierać 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Kwoty pobranego zryczałtowanego podatku stosownie do art. 42 ust. 1 powyższej ustawy, płatnicy przekazują w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zastrzec równocześnie należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego. Przedmiotu interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości (możliwości) zawarcia przez Spółkę umów ubezpieczenia pod względem formy, warunków, wzajemnych praw i obowiązków. Kwestie te regulują bowiem przepisy ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy o działalności ubezpieczeniowej nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do ich interpretowania.

W związku z powyższym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana została jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego i przy założeniu, iż zgodnie z oświadczeniem Spółki, przedmiotowe ubezpieczenia będą ubezpieczeniami związanymi z funduszami kapitałowymi, o których mowa w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.

Wobec powyższego uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe dotyczy tylko tej części tego stanowiska, do oceny której Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest upoważniony, tj. przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl