ITPB1/415-200/08/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-200/08/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując Pani wniosek z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.), uzupełniony w dniach 6 i 23 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu najmu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Wraz z siostrą jest Pani właścicielką działki budowlanej (po 50% udziału), która na podstawie dwóch odrębnych umów jest wynajmowana - w większej części firmie zajmującej się handlem samochodami oraz w niewielkiej części pod nośnik reklamy innej firmie. Do końca 2007 r. przychody z tytułu najmu opodatkowane były łącznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - według stawki 8,5% (złożyła Pani stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania). W 2008 r. chciałaby Pani opodatkować przychód z tytułu najmu części działki firmie zajmującej się handlem samochodami - ryczałtem ewidencjonowanym, zaś dochód z tytułu najmu pozostałej części działki pod nośnik reklamy innej firmie - na zasadach ogólnych.

Ponadto informuje Pani, że ma dziecko w wieku 18 lat, uczące się w szkole średniej, a wyżej opisany przez Panią sposób opodatkowania źródła przychodu byłby dla Pani bardzo korzystny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, iż ma Pani zawarte dwie odrębne umowy najmu istnieje możliwość opodatkowania przychodu z tytułu najmu części działki firmie zajmującej się handlem samochodami - ryczałtem ewidencjonowanym, zaś dochodu z tytułu najmu pozostałej części działki pod nośnik reklamy innej firmie - na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość opodatkowania przychodu z tytułu najmu części działki firmie zajmującej się handlem samochodami - ryczałtem ewidencjonowanym, zaś dochodu z tytułu najmu pozostałej części działki pod nośnik reklamy innej firmie - na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów ustawodawca w sposób enumeratywny wyszczególnił w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich w pkt 6 został wymieniony najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 9a ust. 6 tejże ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przepis art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) przewiduje możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przez osoby fizyczne przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym podaje Pani, że w 2008 r. chciałaby opodatkować przychód z tytułu najmu części działki firmie zajmującej się handlem samochodami - ryczałtem ewidencjonowanym, zaś dochód z tytułu najmu pozostałej części działki pod nośnik reklamy innej firmie - na zasadach ogólnych.

Przekładając opisany stan prawny do opisu zdarzenia przyszłego zawartego w złożonym wniosku należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszą się wyraźnie do przychodów z określonego źródła. Źródłem przychodu nie jest każda odrębna umowa najmu, lecz najem jako taki. Wszystkie przychody z jednego źródła, w tym przypadku z tytułu najmu, muszą być opodatkowane w tej samej formie, pomimo zawartych dwóch odrębnych umów najmu.

Dotychczas przychody z tego źródła przychodu opodatkowała Pani zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z cytowanymi przepisami, na 2008 r. miała Pani możliwość zmiany formy opodatkowania źródła przychodu do 20 stycznia 2008 r., składając w tym celu stosowne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Jeśli nie złożyła Pani takiego oświadczenia, w 2008 r. przychody z tego źródła opodatkowane są w całości w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, zajęte przez Panią stanowisko w kwestii opodatkowania przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu najmu jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl