ITPB1/415-175/09/MM - Możliwość rozliczenia dochodu w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-175/09/MM Możliwość rozliczenia dochodu w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia dochodu za rok 2008 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia dochodów za rok 2008 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uzyskuje Pani dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowane na zasadach ogólnych i zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jest Pani osobą samotnie wychowującą dziecko, które ma 24 lata i studiuje w Polsce (w szkole, o której mowa w przepisach prawa o szkolnictwie wyższym). Dziecko osiąga dochody z renty rodzinnej, dochód z działalności wykonywanej osobiście-umowa zlecenia wykonywana w kraju (dochód z tego tytułu nie przekracza kwoty 3.089 zł). Ponadto dziecko uzyskuje dochody z wynagrodzenia ze stosunku pracy wykonywanej w Anglii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji - za rok 2008 - przysługuje Pani prawo rozliczenia dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i rozliczenia ulgi prorodzinnej na dziecko pełnoletnie - studiujące.

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo złożyć zeznanie podatkowe za rok 2008 w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci oraz skorzystać z ulgi prorodzinnej na dziecko, ponieważ spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dziecko osiąga dochody:

1.

z renty rodzinnej,

2.

z działalności wykonywanej osobiście - umowa zlecenia wykonywana w Polsce, dochód z tego tytułu jest mniejszy niż kwota 3.089 zł,

3.

ze stosunku pracy wykonywanej w Anglii - dochód ten jest w Polsce zwolniony z podstawy opodatkowania, ponieważ Polska zawarła z Wielką Brytanią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, z której wynika, że dochód z pracy jest wykazywany w zeznaniu rocznym dla ustalenia podatku metodą wyłączenia z progresji, co oznacza, że służy on tylko do ustalenia stopy procentowej, którą zastosuje dziecko do opodatkowania dochodów osiągniętych wyłącznie w Polsce.

Aby rodzic pełnoletniego dziecka (do ukończenia 25 roku życia), uczącego się nabył prawo do ulgi prorodzinnej, dziecko nie może osiągnąć dochodów innych niż dochody wolne od podatku dochodowego, renty rodzinnej, bądź dochody w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku. Sformułowanie to oznacza, że dziecko oprócz renty rodzinnej nie może uzyskiwać dochodów, od których oblicza się podatek według skali podatkowej, w wysokości powodującej obowiązek zapłaty podatku. Ponieważ przepis nie wymienia dochodów opodatkowanych na innych zasadach, dlatego dochód dziecka osiągnięty z pracy w Anglii nie wpływa na prawo Wnioskodawcy do rozliczenia dochodów za rok 2008 w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci oraz prawa do odliczenia tzw. ulgi prorodzinnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisem art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniona została treść art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiana ta weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2008 r..

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej kwocie przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

* podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Z ww. przepisów wynika, że z preferencyjnego sposobu opodatkowania może skorzystać osoba wychowująca uczące się dzieci do ukończenia 25 roku życia, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskiwały:

* dochodów opodatkowanych według skali podatkowej (art. 27) lub

* dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (art. 30b)

* w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej.

Ponadto dla skorzystania z preferencyjnego opodatkowania - w odniesieniu do dzieci, jak i samotnych rodziców - nie mogą mieć zastosowania przepisy dotyczące podatku liniowego, zryczałtowanego podatku dochodowego i podatku tonażowego.

Natomiast zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r.), od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4. W myśl art. 27 ust. 2, odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z wniosku wynika, że jest Pani osobą samotnie wychowującą pełnoletnie dziecko, uczące się w szkole, o której mowa w przepisach o szkolnictwie wyższym. Dziecko uzyskało dochody w Polsce z tytułu umowy zlecenia, w kwocie niższej niż 3.089 zł oraz dochody z tytułu renty rodzinnej. Powyższe dochody dziecka nie stanowią przeszkody dla skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej oraz rozliczenia dochodów uzyskanych w roku 2008 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Odnosząc się natomiast do dochodów z tytułu pracy wykonywanej przez córkę w Anglii stwierdzić należy, że w stosunku do tych dochodów ma zastosowanie art. 20 ust. 2 Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840). Zgodnie z powołanym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b) niniejszego ustępu. Natomiast metoda określenia podatku w Polce wynika z treści art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi: jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z powyższym dochód uzyskany przez Pani córkę w Anglii, w Polsce będzie zwolniony z opodatkowania. Dochód uzyskany z pracy w Anglii posłuży jedynie córce do ustalenia stopy procentowej, która ma zastosowanie do dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu.

Wobec powyższego dochody uzyskiwane przez córkę w Anglii w roku 2008 nie pozbawiły Pani możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci oraz skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej. Powyższe oznacza, że o ile spełnia Pani pozostałe warunki wynikające z ustawy, nie straciła prawa do rozliczenia dochodów za rok 2008 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko i możliwości dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej.

Jednakże wskazać należy, że art. 6 ust. 10 ww. ustawy stanowi, iż sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1. Zatem aby skorzystać z rozliczenia dochodów za rok 2008, przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dziecko, wyboru tego sposobu opodatkowania należało dokonać do dnia 30 kwietnia 2009 r..

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl