ITPB1-415-172/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1-415-172/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2008 r. (data wpływu 12 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego przez wspólników spółki z tytułu umorzonej pożyczki podatkiem w wysokości 19% oraz obowiązku wystawienia przez Spółkę informacji PIT-8C:

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego przez wspólników z tytułu umorzonej pożyczki

* jest prawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez spółkę informacji PIT-8C.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego przez wspólników spółki z tytułu umorzonej pożyczki podatkiem w wysokości 19% oraz obowiązku wystawienia przez Spółkę informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 28 września 2006 r. jeden ze wspólników odsprzedał pozostałym wspólnikom po 10 udziałów w spółce. Na ich zakup spółka udzieliła wspólnikom pożyczki, z zastrzeżeniem, że kupujący tj. wspólnicy spółki aby uzyskać umorzenie pożyczki winni spełnić warunek pozyskania określonej liczby abonentów. Wspólnicy spełnili wspomniany warunek i uzyskali jej umorzenie. Ww. transmisje nie spowodowały zmiany kapitałów, zmieniła się jednak ilość udziałów posiadanych przez poszczególnych wspólników tj. przesunięcie ich pomiędzy sprzedającym wspólnikiem, a kupującym wspólnikami. Spółka wystawiła informacje PIT-8C dla wspólników, w której wykazano wysokość umorzonej pożyczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy spółka postąpiła prawidłowo wystawiając PIT-8C wspólnikom.

2.

Czy wspólnicy powinni odprowadzać podatek dochodowy od wartości umorzonej pożyczki (19%).

Zdaniem Wnioskodawcy spółka prawidłowo wystawiła informację PIT-8C dla wspólników i nie pobrała podatku dochodowego, gdyż nie jest jego płatnikiem. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy wspólnicy nie uzyskali żadnej korzyści finansowej z umorzenia pożyczki, nie powinni więc odprowadzać podatku dochodowego od kwoty umorzenia, bowiem osiągną oni dopiero dochód w momencie sprzedaży udziałów, bądź w momencie wypłaty dywidendy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego przez wspólników spółki z tytułu umorzonej pożyczki oraz za prawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez spółkę informacji PIT-8C.

W myśl zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 omawianej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są również: inne źródła nie wymienione w tym przepisie. Z kolei art. 20 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Spełnienie przez wspólników warunków określonych w umowie pożyczki skutkowało jej umorzeniem. W przypadku umorzenia świadczenie odpłatne, jakim jest pożyczka, przekształca się w świadczenie nieodpłatne. Co do zasady, środki pieniężne pochodzące z otrzymanej pożyczki nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ pożyczkobiorca jest zobowiązany do zwrotu kwoty pożyczki w określonym w umowie terminie. Jeżeli jednak pożyczkodawca umorzy kwotę pożyczki wówczas następuje całkowite lub częściowe zwolnienie dłużnika z długu. W takim przypadku po stronie pożyczkobiorcy następuje trwały przyrost majątku poprzez otrzymanie świadczenia nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego.

Uzyskane nieodpłatne świadczenie stanowi zatem przychód ze źródła określonego w art. 20 ust. 1 ustawy jako przychód z innych źródeł.

Zatem zgodnie z powyżej zacytowanym przepisem spółka jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość umorzonej kwoty. Wspomnianą informację firma była zobowiązana przekazać wspólnikom spółki oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Zacytowane powyżej przepisy nie nakładają na spółkę obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od dochodów wykazanych w deklaracji PIT-8C.

Osoba, która uzyskała nieodpłatne świadczenie jest zobowiązana wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że kwoty przychodów wykazane w informacji PIT-8C wystawionej przez ww. spółkę z o.o. - zgodnie z treścią art. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy wykazać w zeznaniu rocznym w pozycji "inne źródła" wraz z innymi przychodami otrzymanymi w roku podatkowym. Nie uzyskanie ww. deklaracji nie zwalnia podatnika, który uzyskał dochody opodatkowane na zasadach ogólnych z obowiązku wykazania ich w zeznaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielnie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka z o.o., która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl