ITPB1/415-171/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-171/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 marca 2014 r. i z dnia 27 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym sprzedaży używanych kosmetyków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym sprzedaży używanych kosmetyków.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 10 marca 2014 r. nr ITPB1/415-171/14-2/AD wezwano Panią do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismami z dnia 15 marca 2014 r. i z dnia 27 kwietnia 2014 r.

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Od kilku miesięcy na stronie internetowej kupuje od osób fizycznych zestawy kosmetyków pielęgnacyjnych oraz kosmetyków do makijażu. Są to najczęściej kosmetyki używane. Wnioskodawczyni interesuje się kosmetologią i zakup takich zestawów jest dla niej okazją, aby za niewielką kwotę móc wypróbować kosmetyki różnych firm. Niektóre kosmetyki zużywa całkowicie, a niektóre tylko częściowo. Zakupione kosmetyki testuje i próbuje wyłącznie na prywatne potrzeby. Nie reklamuje ich na portalach internetowych (np. blogach), nie opiniuje, nie wystawia recenzji i nie kupuje ich z myślą o dalszej sprzedaży. Zakupuje jedynie te zestawy kosmetyków, w których znajdują się produkty, które Ją interesują. Czynności, o których mowa powyżej nie zamierza wykonywać w celach zarobkowych. Zestawy kosmetyków kupuje od różnych osób fizycznych, nie jest w posiadaniu podpisanych umów z firmami odnośnie skupu np. ich nadwyżek towarowych, nie posiada stron internetowych, bloga itp. na którym opisywałaby czy reklamowała używane przez Nią kosmetyki, co wiąże się również z tym, że nie otrzymywałaby żadnych wynagrodzeń z tego tytułu. Podobnie jak inni użytkownicy portalu... uczestniczy w licytacjach zestawów.

Wnioskodawczyni jest w posiadaniu bardzo dużej ilości kosmetyków (ok 300 sztuk). Kosmetyki, które nie są już przez nią używane zamierza sprzedać na stronie internetowej. Na obecną chwilę wyprzedaż posiadanych kosmetyków chciałaby rozpocząć w lipcu 2014 r. W lipcu 2014 r. nie wystawi na portalu... wszystkich kosmetyków tylko część np. ok. 150 sztuk, w kolejnym miesiącu - sierpniu 2014 r. ok. 100 sztuk i we wrześniu 2014 r. pozostałe kosmetyki. Nie planuje następnej sprzedaży w najbliższym czasie. Wnioskodawczyni wskazuje, że do kwietnia 2014 r. udało się Jej wylicytować jedynie 1 zestaw kosmetyków (ok. 35 sztuk) który Ją zainteresował. Chciałaby go sprzedać pod koniec 2014 r.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego w uzupełnieniu wniosku sformułowano następujące pytanie.

Czy dochód z zakupu używanych kosmetyków i ich regularnej sprzedaży na portalu internetowym po upływie 6 miesięcy od dnia zakupu należy opodatkować podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kupno kosmetyków używanych w celach ich testowania, a następnie dalsza sprzedaż po upływie 6 miesięcy od zakupu nie nakłada obowiązku opodatkowania. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeśli sprzedaż zostanie dokonana po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie określonej rzeczy nie będzie źródłem przychodu, a co za tym idzie nie jest konieczne odprowadzenie podatku dochodowego. Wnioskodawczyni podkreśla, że zestawy kosmetyków kupuje od różnych osób prywatnych, które wystawiają kosmetyki na licytację. Nie ma więc, stałych dostawców kosmetyków, nie podpisuje żadnych umów ze sprzedającymi. Zestawy kosmetyków kupuje nieregularnie z chęci ich wypróbowania. Zakup pełnowymiarowych opakowań nie byłby dla Niej możliwy finansowo. Wobec tego w ocenie Wnioskodawczyni regularna sprzedaż zakupionych 6 miesięcy wcześniej używanych kosmetyków nie jest źródłem przychodu i nie jest konieczne odprowadzenie podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W katalogu źródeł przychodu zawartym w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 ww. ustawy jako odrębne źródła przychodu wyszczególniono:

* pozarolniczą działalność gospodarczą;

* odpłatne zbycie rzeczy.

W myśl art. 5a pkt 6 wyżej powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a- c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wskazać jednak należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę, by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze - dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie - działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz po trzecie - w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

* jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,

* wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter.

* prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Jeżeli więc rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku zbycie rzeczy spełnia przesłanki uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winno zostać rozliczone na zasadach właściwych dla tej działalności.

Obowiązki podatkowe zależą zatem od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach.

W treści wniosku Wnioskodawczyni wskazuje, że nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Od kilku miesięcy na stronie internetowej kupuje od osób fizycznych zestawy kosmetyków pielęgnacyjnych oraz kosmetyków do makijażu. Są to najczęściej kosmetyki używane. Wnioskodawczyni interesuje się kosmetologią i zakup takich zestawów jest dla niej okazją, aby za niewielką kwotę móc wypróbować kosmetyki różnych firm. Niektóre kosmetyki zużywa całkowicie, a niektóre tylko częściowo. Zakupione kosmetyki testuje i próbuje na prywatne potrzeby. Nie reklamuje ich na portalach internetowych (np. blogach), nie opiniuje, nie wystawia recenzji i nie kupuje ich z myślą o dalszej sprzedaży. Zakupuje jedynie te zestawy kosmetyków, w których znajdują się produkty, które Ją interesują. Czynności, o których mowa powyżej nie zamierza wykonywać w celach zarobkowych. Zestawy kosmetyków kupuje od różnych osób fizycznych, nie jest w posiadaniu podpisanych umów z firmami odnośnie skupu np. ich nadwyżek towarowych, nie posiada stron internetowych, bloga itp. na którym opisywałaby czy reklamowała używane przez Nią kosmetyki, co wiąże się również z tym, że nie otrzymywałaby żadnych wynagrodzeń z tego tytułu. Kosmetyki, które nie są już przez nią używane, zamierza sprzedać na stronie internetowej.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz kierując się treścią wniosku, a zwłaszcza zawartego w nim oświadczenia, że zakupu i sprzedaży kosmetyków Wnioskodawczyni nie zamierza wykonywać w celach zarobkowych a zakupione kosmetyki testuje i próbuje na prywatne potrzeby - stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawczynię w przyszłości sprzedaż używanych kosmetyków, stanowiących Jej własność, w przypadku gdy dokonana zostanie przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, spowoduje powstanie przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych, a uzyskany dochód z tego tytułu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Jeżeli zaś sprzedaż nastąpi po upływie tego terminu - nie będzie stanowić ona źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie będzie skutkowała obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku postępowania właściwy organ stwierdzi, że sprzedaż kosmetyków wykonywana jest przez Wnioskodawczynię (wbrew oświadczeniu zawartym we wniosku) w warunkach świadczących o prowadzeniu działalności gospodarczej - określi skutki prawne właściwe dla rzeczywiście określonego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl