ITPB1/415-15/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-15/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 22 lutego 2013 r. Nr ITPB1/415-15/13-2/AD wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest interdyscyplinarnynym, wojewódzkim związkiem stowarzyszeń działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o Sporcie. Nie jest klubem sportowym. W ramach swoich zadań statutowych zajmuje się organizowaniem współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz szkoleniem zawodników w różnych sportach. Środki na te działania pochodzą z dotacji, które PFS otrzymuje z Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz od Samorządu Województwa Pomorskiego (są to umowy o wsparcie realizowania zadań publicznych, zawarte zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). Jednym z elementów finansowania szkolenia sportowców jest wynagrodzenie trenerów. Wynagrodzenie to wypłacane jest na podstawie umów cywilnoprawnych zlecających szkolenie sportowe w danym sporcie (długookresowych np. na kwartał, półrocze, rok, bądź kilkudniowych odpowiadających konkretnej akcji szkoleniowej) lub na podstawie rachunków (faktur) otrzymywanych od trenerów prowadzących działalność gospodarczą. Wynagrodzenie trenerów, oprócz szkolenia sportowego, może być należne również za koordynowanie szkolenia w danym sporcie (działanie to obejmuje ogół prac związanych realizacją zadań zleconych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki na terenie województwa - np. monitorowanie realizacji zadań w zakresie liczby grup ćwiczących, liczby osób ćwiczących, kwalifikacji szkoleniowców, zgodności treści szkoleniowych z planem szkolenia, warunków zakwaterowania i wyżywienia zawodników, wyników sportowych zawodników w celu dokonania oceny ich poziomu. Do zadań trenera koordynatora należy również monitorowanie sposobu kwalifikacji i naboru do Kadr Wojewódzkich, ocena możliwości rozwoju sportowego zawodników, monitorowanie współpracy z ośrodkami medycyny sportowej, placówkami naukowo-badawczymi i uczelniami wyższymi). Wypłacane są również nagrody pieniężne dla trenerów, za uzyskanie przez zawodników wyniku sportowego we współzawodnictwie na poziomie krajowym. W chwili obecnej od należności wypłacanych trenerom za szkolenie sportowe, jak również od należności wypłacanych trenerom koordynatorom Wnioskodawca należności dla trenera szkoleniowca oraz trenera koordynatora uważa za przychody z osobistego wykonywania działalności (zgodnie z art. 13 punkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w związku z czym potrąca i odprowadza do właściwego urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych niezależnie od tego czy trener wystawia rachunek do umowy zlecenia czy rachunek (fakturę) wystawioną w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez trenera (jako płatnik zgodnie z treścią art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Trener prowadzący szkolenie sportowe, jak i trener koordynator nie odpowiadają wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności, ale ponoszą odpowiedzialność przed PFS jako podwykonawcy. Miejsce i czas wykonywania czynności trenera koordynatora nie są przez Wnioskodawcę określone (poza tym, że pełnią swoje funkcje w okresie obowiązywania umów z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz Samorządem Województwa Pomorskiego). Trenerzy sportowi prowadzą szkolenie według określonego przez siebie planu, na rachunek Wnioskodawcy, sami organizują bazę sportową, noclegową, żywieniową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy od należności wypłacanych trenerom za rachunki (faktury) dokumentujące przeprowadzenie szkolenia sportowego Wnioskodawca zobowiązany jest pobrać podatek jako płatnik zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy od należności wypłacanych trenerom koordynatorom za rachunki (faktury) dokumentujące koordynację szkolenia sportowego Wnioskodawca zobowiązany jest pobrać podatek jako płatnik zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, winien pobrać i odprowadzić na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych zarówno od należności dokumentowanych rachunkami (fakturami) dla trenerów prowadzących szkolenie sportowe jaki i od należności dokumentowanych fakturami (rachunkami) dla trenerów koordynatorów, ponieważ w ocenie Wnioskodawcy wykonują oni działalność wykonywaną osobiście, a nie działalność gospodarczą (art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 2 i 3 tego przepisu:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 13 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na postawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z kolei definicję działalności gospodarczej zawiera art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przez użyte w ustawie pojęcie działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej należy rozumieć działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

W art. 5a pkt 6 ustawy, oprócz elementu pozytywnego (prowadzenia działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły), ustawodawca wprowadził także element negatywny, tzn. że uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 tej ustawy. Jeżeli zatem uzyskiwany przez osobę fizyczną przychód zaliczany jest w świetle wskazanych powyżej przepisów do odrębnego źródła przychodów, to nawet spełnienie pozytywnego elementu definicji określonej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy nie powoduje, że przychód podatkowo będzie uznawany za pochodzący z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, fakt, iż art. 13 pkt 2 ustawy wymienia przychody trenera jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, wyklucza zakwalifikowanie przychodów uzyskanych przez niego z tego tytułu do przychodów z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, nawet wówczas gdyby przychody te uzyskane były w ramach zarejestrowanej przez trenera działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przychody trenera kwalifikuje się do źródła przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 ustawy - działalności wykonywanej osobiście.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Jednocześnie podatnik osiągający przedmiotowe dochody obowiązany jest wykazać je w zeznaniu rocznym, wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.

Reasumując, biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego oraz przepisy prawne w tym zakresie, należy stwierdzić, że uzyskiwane przez trenerów przychody stanowią przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Zatem na wnioskodawcy jako płatniku spoczywa obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z 41 ust. 1 ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl