ITPB1/415-1278/11/AD - Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku wykonywania robót związanych z budową dróg i autostrad przy wykorzystaniu sprzętu stanowiącego własność zleceniodawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1278/11/AD Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku wykonywania robót związanych z budową dróg i autostrad przy wykorzystaniu sprzętu stanowiącego własność zleceniodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 7 lutego 2012 r. Nr ITPB1/415-1278/11-2/AD wezwano Pana do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 17 sierpnia 2010 r. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi Pan działalność gospodarczą, której do dnia 31 października 2011 podstawowym zakresem był wynajem samochodów (PKD 77.11.Z) oraz pozostały transport lądowy pasażerski (PKD 49.39.11). Usługi te świadczył Pan i nadal świadczy dla dwóch podmiotów, płacąc zryczałtowany podatek dochodowy od wynajmu busa 17% i od usług transportowych 8,5%. Od listopada 2011 r. rozszerzył Pan działalność o roboty związane z budową dróg i autostrad (PKD 42.11.Z), które wykonuje dla jednego podmiotu wyłącznie jako podwykonawca zleceniodawcy. Nadal będzie świadczył Pan usługi wynajmu oraz usługi transportowe dla innych podmiotów. Usługi o które rozszerzył Pan działalność wykonuje na sprzęcie będącym własnością zleceniodawcy, w miejscach budowy dróg i autostrad na terenie całej Polski. Pana usługa polega na kierowaniu i obsłudze skrapiarki samochodowej o ładowności 8 ton, czyli na skrapianiu emulsją asfaltową nawierzchni bitumicznych międzywarstwowych oraz na skrapianiu podbudowy z kruszyw. Emulsję asfaltową zapewnia zleceniodawca.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan, iż numery PKWiU pod jakimi wykonuje działalność to:

* 42.11.10.0 - autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe

* 42.11.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych.

Podaje Pan również, że nie występują u Niego przesłanki negatywne do zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując opisane roboty budowlane na sprzęcie będącym własnością zleceniodawcy ma prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia tych usług stawką ryczałtu w wysokości 5,5% powołując się na zapis art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) który stanowi, że stawkę 5,5% stosuje się do przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Niego usługi mieszczą się w katalogu robót budowlanych zgodnie z:

PKD 42.11.Z jako "Roboty związane z budową dróg i autostrad" - sekcja F. Budownictwo, oraz zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008 r. sekcja F:

42.11.10.0 - autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe,

42.11.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych.

Podaje Pan, iż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęcia" usługi budowlane" czy "roboty budowlane", dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1944 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) Zgodnie z powołanym przepisem budowana droga jest budowlą, a przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury jak m.in. obiekty liniowe (...) a przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami (...)

W oparciu o powyższe uważa Pan, że wykonuje roboty budowlane i ma prawo do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5%.

Pana zdaniem nie ma też znaczenia fakt, iż wykonuje te usługi na sprzęcie nie będącym Jego własnością czyli na sprzęcie powierzonym. Potwierdzeniem tego może być stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2011 r. sygn. ILPB1/415-244/11-4/AG potwierdził wnioskodawcy możliwość opodatkowania stawką 5,5% przychodów z tytułu świadczenia usług transportowych taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton na powierzonym środku transportu nie będącym jego własnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 151, poz. 307 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W "Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. ustalonym przez art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 219, poz. 1442) w poz. 4, pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono:

Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych z zastrzeżeniem, że pozycja ta dotyczy wyłącznie usług:

* realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Wykaz ten w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nie obejmuje natomiast usług świadczonych przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, które to usługi do dnia 31 grudnia 2010 r. jako oznaczone symbolem PKWiU 74.5 podlegały wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W tym miejscu należy wskazać, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753).

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 powołanej na wstępie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają roboty budowlane związane z budową autostrad, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Tym samym zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową autostrad, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako podwykonawca wykonuje Pan dla jednego podmiotu usługi zakwalifikowane według PKWiU pod Nr 42.11.10.0 - autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe oraz pod Nr 42.11.20.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych.

Należy zatem przyjąć, że poprzez świadczenie swoich usług - jako podwykonawca - nie realizuje Pan na własny rachunek projektów inwestycyjnych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania autostrady. Tym samym uznać należy, że o ile jak wskazuje Pan we wniosku nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118). Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

* budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług - na rzecz jednego podmiotu - sprzętem powierzonym przez zleceniodawcę, tj. skrapiarką samochodową o ładowności 8 ton, które to usługi zostały sklasyfikowane według PKWiU jako roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych pod symbolem 42.11.20.0 - mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przychód uzyskany w związku z ich wykonaniem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu 5,5% od przychodów ewidencjonowanych

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl