ITPB1/415-1235b/12/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1235b/12/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji zlecenia innym firmom wykonania logotypu, ulotek i wizytówek oraz strony internetowej, zawierającej opis oferty oraz dane firmy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie usług kosmetycznych, polegających na wykonywaniu masaży pielęgnacyjnych i leczniczych, poprzez zatrudnionych do tego wykwalifikowanych techników masażu.

Pierwszego pracownika Wnioskodawca zatrudnił na podstawie umowy o pracę od dnia 1 lipca 2012 r., zaś drugiego - od dnia 1 września 2012 r.

Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie wniosek i uzyskał decyzję o opodatkowaniu jego działalności w formie karty podatkowej od dnia rozpoczęcia tej działalności. We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosił, jako zakres działalności, poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi kosmetyczne. Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia dzisiejszego, tj. 14 listopada 2012 r., w formie karty podatkowej.

We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej Wnioskodawca zaznaczył, że nie korzysta z usług specjalistycznych, co było zgodne z prawdą na dzień składania wniosku o opodatkowanie w formie karty podatkowej (czerwiec 2012 r.). Wówczas Wnioskodawca zarówno nie korzystał jeszcze z żadnych usług specjalistycznych (nie prowadził jeszcze działalności gospodarczej), jak i nie miał takiego zamiaru.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca zdecydował, że swoje usługi będzie oferował do sprzedaży i przyjmował na nie zamówienia w miejscu wykonywania usługi, tj. siedzibie firmy, za pośrednictwem telefonu oraz Internetu.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca nawiązał współpracę z inną firmą będącą spółką cywilną, zlecając jej wykonanie logotypu, tablic informacyjnych oraz ulotek i wizytówek.

W dniu 29 października 2012 r. Wnioskodawca zlecił innej firmie, zajmującej się usługami informatycznymi, wykonanie strony internetowej zawierającej dane na temat firmy i jej oferty.

W październiku 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę na świadczenie usług w postaci masażu leczniczego dla innej firmy, będącej spółką akcyjną, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej.

We wrześniu 2012 r. oraz 12 października 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowy z innymi firmami, Spółkami z o.o., zlecając im zamieszczenie w Internecie oferty jego usług, wraz z obsługą przyjmowania płatności za pośrednictwem Internetu oraz obsługi klientów w zakresie zwrotu należności wynikającego z prawa konsumentów do rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni.

Według Wnioskodawcy, zlecone przez niego prace i czynności Spółkom z o.o., dotyczące publikacji ogłoszeń zawierających ofertę jego firmy, są niezbędne do świadczenia usług. Dotyczy to także przyjmowania płatności internetowych wraz z obsługą konsumentów w zakresie prawa do zwrotu wpłaconej kwoty w przypadku rezygnacji ze skorzystania z danej usługi w przeciągu 10 dni przez te Spółki z o.o. Bez tego byłoby niemożliwe prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Przedmiotowe Spółki z o.o. prowadzą serwisy ogłoszeniowe, w ramach których organizowana jest sprzedaż online towarów i usług oferowanych przez osoby trzecie, w tym przez Wnioskodawcę. Sprzedawcą usług Wnioskodawcy jest on sam, jako właściciel firmy. Natomiast Spółki z o.o. zamieszczają ogłoszenia na wskazanych przez siebie serwisach internetowych i obsługują płatności dokonywane przez konsumentów, przekazując następnie należność dla Wnioskodawcy za zakupione usługi.

Warunki sprzedaży usług Wnioskodawcy w ramach ofert emitowanych przez daną Spółkę z o.o. na serwisie internetowym są ogólnodostępne dla klientów w zamieszczonym regulaminie.

Działalność przedmiotowych Spółek z o.o. stanowi emisja ogłoszeń, przyjmowanie płatności elektronicznych oraz obsługa klientów w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z zakupionej usługi lub towaru. Spółki z o.o. ponadto mają prawo do rozpowszechniania emitowanej oferty w Internecie na innych stronach a także poprzez wysyłkę wiadomości email do osób zainteresowanych ofertami emitowanymi w serwisie internetowym danej Spółki z o.o.

Zakup oferowanych przez Wnioskodawcę usług, których ogłoszenia emitowane są na stronach internetowych przez Spółki z o.o., jest możliwy dla konsumentów, którzy podadzą niezbędne dane do przeprowadzenia procesu zakupu, takie jak imię, nazwisko, e-mail (na który zostanie przesłany dowód zakupu usługi/towaru czyli kupon). Ponadto konsument, aby móc zrealizować transakcję musi zaakceptować regulamin dotyczący zakupu wybranych towarów i/lub usług a także zezwolić na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji procesu zakupu. Sprzedaż następuje zatem zarówno dla klientów zarejestrowanych w danym serwisie, jak i dla tych, które tego do danego momentu nie uczyniły, ale zgadzają się na warunki sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług i podadzą niezbędne dane (w celu ewentualnej identyfikacji w przypadku zwrotu towaru lub usługi).

Czas publikacji oferty usług Wnioskodawcy przez Spółki z o.o. jest ograniczony ważnością danego ogłoszenia i ilością dostępnych usług po oferowanej w ogłoszeniu cenie. Ilość oferowanych usług jest ściśle określona. Czas publikacji ogłoszenia jest określany przy starcie emisji, ale może być modyfikowany przez Spółkę z o.o. Nie wynosi jednak więcej niż czas trwania zgłoszonej oferty.

Potwierdzeniem zakupu przez klientów oferowanych przez Wnioskodawcę usług w ogłoszeniu emitowanym na stronie internetowej przez Spółkę z o.o. (każdą z osobna) są kupony zawierające unikalny kod lub oznaczenie. Ich nabycie jest jednoznaczne z nabyciem prawa do żądania wykonania usługi. Usługę dla klientów, którzy ją kupili w ramach emitowanego przez każdą ze Spółek z o.o. ogłoszenia, Wnioskodawca wykonuje na podstawie dokonanej zapłaty za tę usługę, czego dowodem jest wystawiony kupon, który klient okazuje przed wykonaniem usługi.

Czas wykonania usługi zakupionej w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. jest ściśle oznaczony. Ceny oferowanych usług w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. są promocyjne. Zapłata za zakupione usługi w ramach ogłoszenia emitowanego przez Spółkę z o.o. następuje w formie przelewu na konto firmy po wskazanym w umowie czasie - odroczony termin płatności. Uwzględnia ona sprzedaż pomniejszoną o ewentualne zwroty z woli klientów w ciągu 10 dni. Przedmiotowe Spółki z o.o. pobierają prowizję z całkowitej sprzedaży kuponów na usługi firmy Wnioskodawcy. Pomniejszają o jej wysokość kwotę do zapłaty z tytułu przychodów z ostatecznej liczby sprzedanych kuponów na usługi.

Według Wnioskodawcy, oferowane usługi masażu w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. nie mają charakteru zakupów grupowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy oferowanie, przyjmowanie zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu lub/oraz telefonu skutkuje utratą prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

2.

Czy zlecenie przez Wnioskodawcę opodatkowanego w formie karty podatkowej innej firmie wykonania logotypu, ulotek oraz wizytówek powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

3.

Czy nawiązanie współpracy ze spółką akcyjną, polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy stanowi podstawę do utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

4.

Czy zlecenie innej firmie, będącej spółką z o.o., zamieszczenia w Internecie oferty usług podatnika, przyjmowania płatności przez Internet z tytułu zamówionych usług, a także obsługi klienta w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z usługi pozbawia prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

5.

Czy zlecenie innej firmie, świadczącej usługi informatyczne, wykonania strony internetowej zawierającej opis oferty oraz dane firmy podatnika powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

6.

Czy którekolwiek ze zdarzeń wskazane w stanie faktycznym powoduje utratę uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej i obowiązek zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne od dnia 1 lipca 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji zlecenia przez Wnioskodawcę innym firmom wykonania logotypu, ulotek i wizytówek oraz strony internetowej, zawierającej opis oferty oraz dane firmy (odpowiedź na pytanie nr 2, 5 i 6). W pozostałym zakresie - wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie objętym niniejszą interpretacją, świadcząc usługi kosmetyczne, poprzez zlecenie stworzenia logotypu, tablic informacyjnych, ulotek oraz wizytówek chciał wypełnić w sposób właściwy obowiązek dotyczący oznakowania miejsca wykonywania działalności a także udzielenia jasnej i pełnej informacji dla konsumentów. Dane zamieszczone na wyżej wymienionych materiałach zleconych do wykonania zawierają informacje podstawowe, takie jak adres, rodzaje wykonywanych zabiegów, dane osobowe pracowników, ich tytuły zawodowe oraz numery telefonu.

Wypełnienie obowiązku wobec konsumentów, wynikającego z przepisów prawa dotyczącego pełnej i jasnej informacji na temat działalności upoważniało go do skorzystania z usług innej firmy, jako usług specjalistycznych, umożliwiających całkowite wykonanie usługi. Nie miało to zatem wpływu na utratę możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Poprzez takie działanie Wnioskodawca realizuje obowiązki względem konsumentów, dotyczące pełnej i jasnej informacji. Ponieważ zdecydował się na różne sposoby oferowania, sprzedaży, przyjmowania zleceń na usługi oraz płatności, w tym przez Internet, zlecił innej firmie wykonanie strony internetowej, która ma zawierać:

* informacje na temat firmy Wnioskodawcy,

* ofertę usług kosmetycznych Wnioskodawcy,

* opis usług,

* opis zatrudnionych masażystów,

* możliwe formy kontaktu, w tym poprzez formularz do zadawania pytań i zamawiania usług.

Firma Wnioskodawcy nie prowadzi działalności w tym zakresie, dlatego Wnioskodawca zakwalifikował tę usługę jako specjalistyczną, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ze względu natomiast na fakt, że pełne informowanie konsumentów w sposób rzetelny i jak najbardziej dostępny, stanowi jego obowiązek wynikający z przepisów prawa, usługi te spełniają przesłankę zawartą w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy należy je za takie uznać także w kontekście dobra społecznego - ułatwienie dostępu do informacji na temat firmy osobom niepełnosprawnym, np. głuchym i niewidomym, które dzięki tej formie przekazu informacji mogą uzyskać wiedzę na temat usług firmy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym uzasadnieniem, zdaniem Wnioskodawcy, zlecenie innej firmie wykonania strony internetowej o wskazanej treści nie narusza uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca chciałby, jako uzasadnienie ogólne do zaistniałego stanu faktycznego i wyborów dotyczących form oferowania usług, przyjmowania płatności i zleceń na usługi, wyjaśnić, że jego firma zatrudnia jako masażystów osoby niedowidzące w stopniu znacznym. W związku z tym, aby zminimalizować skutki ewentualnych ograniczeń pracowników wynikających ze słabszego wzroku, Wnioskodawca zdecydował się na tak szerokie zróżnicowanie form zapoznania klientów z ofertą, przyjmowania zleceń i płatności. Natomiast wykonywanie w sposób jak najlepszy dla konsumenta obowiązków informacyjnych Wnioskodawca uważa nie tylko za obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale przede wszystkim moralny wobec potencjalnych klientów firmy Wnioskodawcy i warunek pozyskania ich zaufania.

Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z ograniczeń wynikających z formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa. Respektując je maksymalnie stara się wykorzystać możliwości, jakie daje ta forma opodatkowania, dla dobra klientów, pracowników i przyszłego rozwoju firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi kosmetyczne sklasyfikowane zostały pod poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług kosmetycznych, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu nie przekraczającym pięciu pracowników, szczegółowo określono w poz. 88 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure; wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe); wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo-i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 - o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych, przy zatrudnieniu do tego wykwalifikowanych dwóch techników masażu, opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Wnioskodawca swoje usługi oferuje w siedzibie firmy, płatności za nie i ich sprzedaż dokonując za pośrednictwem Internetu i telefonu. Ponadto Wnioskodawca zleca jednej firmie wykonanie logotypu, ulotek i wizytówek, natomiast drugiej firmie, świadczącej usługi informatyczne, zleca wykonanie strony internetowej, zawierającej opis oferty oraz dane jego firmy.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dla osób świadczących usługi kosmetyczne i opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest m.in. korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych.

Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Podkreślić należy, że ustawodawca zaznacza, iż aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W przypadku działalności Wnioskodawcy za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu usług kosmetycznych, które są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi. W takim ujęciu - wykonanie przez inne firmy na zlecenie Wnioskodawcy logotypu, ulotek i wizytówek oraz strony internetowej, zawierającej opis oferty oraz dane firmy Wnioskodawcy - można uznać za usługi specjalistyczne. Czynności te nie wchodzą bowiem w zgłoszony przez Wnioskodawcę zakres działalności, tj. nie są usługami kosmetycznymi oraz zakres tych czynności jest odmienny od usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Z wniosku wynika, że firmy te świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi reklamy. Pojęcie "reklama" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisach innych ustaw. Zgodnie z definicją słownikową przez "reklamę" rozumie się "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług". "Reklama" to również - plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi" (http://sjp.pwn.pl/szukaj/reklama). Zlecanie innym firmom wykonania ulotek, logotypu, wizytówek i strony internetowej, zawierającej opis oferowanych przez przedsiębiorcę usług oraz dane firmy są powszechną formą reklamy, mającą na celu skłonienie do korzystania z oferowanych usług lub zakupu towarów.

Powyższe oznacza, że wykonanie przez inne firmy na zlecenie Wnioskodawcy logotypu, ulotek i wizytówek oraz strony internetowej, zawierającej opis oferty oraz dane firmy - nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl