ITPB1/415-1235a/12/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1235a/12/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji przyjmowania zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż za pośrednictwem Internetu i telefonu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie usług kosmetycznych, polegających na wykonywaniu masaży pielęgnacyjnych i leczniczych, poprzez zatrudnionych do tego wykwalifikowanych techników masażu.

Pierwszego pracownika Wnioskodawca zatrudnił na podstawie umowy o pracę od dnia 1 lipca 2012 r., zaś drugiego - od dnia 1 września 2012 r.

Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie wniosek i uzyskał decyzję o opodatkowaniu jego działalności w formie karty podatkowej od dnia rozpoczęcia tej działalności. We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosił, jako zakres działalności, poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi kosmetyczne. Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia dzisiejszego, tj. 14 listopada 2012 r., w formie karty podatkowej.

We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej Wnioskodawca zaznaczył, że nie korzysta z usług specjalistycznych, co było zgodne z prawdą na dzień składania wniosku o opodatkowanie w formie karty podatkowej (czerwiec 2012 r.). Wówczas Wnioskodawca zarówno nie korzystał jeszcze z żadnych usług specjalistycznych (nie prowadził jeszcze działalności gospodarczej), jak i nie miał takiego zamiaru.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca zdecydował, że swoje usługi będzie oferował do sprzedaży i przyjmował na nie zamówienia w miejscu wykonywania usługi, tj. siedzibie firmy, za pośrednictwem telefonu oraz Internetu.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca nawiązał współpracę z inną firmą będącą spółką cywilną, zlecając jej wykonanie logotypu, tablic informacyjnych oraz ulotek i wizytówek.

W dniu 29 października 2012 r. Wnioskodawca zlecił innej firmie, zajmującej się usługami informatycznymi, wykonanie strony internetowej zawierającej dane na temat firmy i jej oferty.

W październiku 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę na świadczenie usług w postaci masażu leczniczego dla innej firmy, będącej spółką akcyjną, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej.

We wrześniu 2012 r. oraz 12 października 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowy z innymi firmami, Spółkami z o.o., zlecając im zamieszczenie w Internecie oferty jego usług, wraz z obsługą przyjmowania płatności za pośrednictwem Internetu oraz obsługi klientów w zakresie zwrotu należności wynikającego z prawa konsumentów do rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni.

Według Wnioskodawcy, zlecone przez niego prace i czynności Spółkom z o.o., dotyczące publikacji ogłoszeń zawierających ofertę jego firmy, są niezbędne do świadczenia usług. Dotyczy to także przyjmowania płatności internetowych wraz z obsługą konsumentów w zakresie prawa do zwrotu wpłaconej kwoty w przypadku rezygnacji ze skorzystania z danej usługi w przeciągu 10 dni przez te Spółki z o.o. Bez tego byłoby niemożliwe prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Przedmiotowe Spółki z o.o. prowadzą serwisy ogłoszeniowe, w ramach których organizowana jest sprzedaż online towarów i usług oferowanych przez osoby trzecie, w tym przez Wnioskodawcę. Sprzedawcą usług Wnioskodawcy jest on sam, jako właściciel firmy. Natomiast Spółki z o.o. zamieszczają ogłoszenia na wskazanych przez siebie serwisach internetowych i obsługują płatności dokonywane przez konsumentów, przekazując następnie należność dla Wnioskodawcy za zakupione usługi.

Warunki sprzedaży usług Wnioskodawcy w ramach ofert emitowanych przez daną Spółkę z o.o. na serwisie internetowym są ogólnodostępne dla klientów w zamieszczonym regulaminie.

Działalność przedmiotowych Spółek z o.o. stanowi emisja ogłoszeń, przyjmowanie płatności elektronicznych oraz obsługa klientów w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z zakupionej usługi lub towaru. Spółki z o.o. ponadto mają prawo do rozpowszechniania emitowanej oferty w Internecie na innych stronach a także poprzez wysyłkę wiadomości email do osób zainteresowanych ofertami emitowanymi w serwisie internetowym danej Spółki z o.o.

Zakup oferowanych przez Wnioskodawcę usług, których ogłoszenia emitowane są na stronach internetowych przez Spółki z o.o., jest możliwy dla konsumentów, którzy podadzą niezbędne dane do przeprowadzenia procesu zakupu, takie jak imię, nazwisko, e-mail (na który zostanie przesłany dowód zakupu usługi/towaru czyli kupon). Ponadto konsument, aby móc zrealizować transakcję musi zaakceptować regulamin dotyczący zakupu wybranych towarów i/lub usług a także zezwolić na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji procesu zakupu. Sprzedaż następuje zatem zarówno dla klientów zarejestrowanych w danym serwisie, jak i dla tych, które tego do danego momentu nie uczyniły, ale zgadzają się na warunki sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług i podadzą niezbędne dane (w celu ewentualnej identyfikacji w przypadku zwrotu towaru lub usługi).

Czas publikacji oferty usług Wnioskodawcy przez Spółki z o.o. jest ograniczony ważnością danego ogłoszenia i ilością dostępnych usług po oferowanej w ogłoszeniu cenie. Ilość oferowanych usług jest ściśle określona. Czas publikacji ogłoszenia jest określany przy starcie emisji, ale może być modyfikowany przez Spółkę z o.o. Nie wynosi jednak więcej niż czas trwania zgłoszonej oferty.

Potwierdzeniem zakupu przez klientów oferowanych przez Wnioskodawcę usług w ogłoszeniu emitowanym na stronie internetowej przez Spółkę z o.o. (każdą z osobna) są kupony zawierające unikalny kod lub oznaczenie. Ich nabycie jest jednoznaczne z nabyciem prawa do żądania wykonania usługi. Usługę dla klientów, którzy ją kupili w ramach emitowanego przez każdą ze Spółek z o.o. ogłoszenia, Wnioskodawca wykonuje na podstawie dokonanej zapłaty za tę usługę, czego dowodem jest wystawiony kupon, który klient okazuje przed wykonaniem usługi.

Czas wykonania usługi zakupionej w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. jest ściśle oznaczony. Ceny oferowanych usług w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. są promocyjne. Zapłata za zakupione usługi w ramach ogłoszenia emitowanego przez Spółkę z o.o. następuje w formie przelewu na konto firmy po wskazanym w umowie czasie - odroczony termin płatności. Uwzględnia ona sprzedaż pomniejszoną o ewentualne zwroty z woli klientów w ciągu 10 dni. Przedmiotowe Spółki z o.o. pobierają prowizję z całkowitej sprzedaży kuponów na usługi firmy Wnioskodawcy. Pomniejszają o jej wysokość kwotę do zapłaty z tytułu przychodów z ostatecznej liczby sprzedanych kuponów na usługi.

Według Wnioskodawcy, oferowane usługi masażu w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. nie mają charakteru zakupów grupowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy oferowanie, przyjmowanie zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu lub/oraz telefonu skutkuje utratą prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

2.

Czy zlecenie przez Wnioskodawcę opodatkowanego w formie karty podatkowej innej firmie wykonania logotypu, ulotek oraz wizytówek powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

3.

Czy nawiązanie współpracy ze spółką akcyjną, polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy stanowi podstawę do utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

4.

Czy zlecenie innej firmie, będącej spółką z o.o., zamieszczenia w Internecie oferty usług podatnika, przyjmowania płatności przez Internet z tytułu zamówionych usług, a także obsługi klienta w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z usługi pozbawia prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

5.

Czy zlecenie innej firmie, świadczącej usługi informatyczne, wykonania strony internetowej zawierającej opis oferty oraz dane firmy podatnika powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

6.

Czy którekolwiek ze zdarzeń wskazane w stanie faktycznym powoduje utratę uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej i obowiązek zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne od dnia 1 lipca 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji przyjmowania przez Wnioskodawcę zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż za pośrednictwem Internetu oraz telefonu (odpowiedź na pytanie nr 1 i 6). W pozostałym zakresie - wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie objętym niniejszą interpretacją, sposoby, formy oferowania, sprzedaży, przyjmowania zleceń oraz płatności za usługi świadczone przez jego firmę nie mają wpływu na możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej.

Rodzaj prowadzonej działalności zastrzeżony jest w art. 23 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast ze względu na dobro społeczne, w tym konsumentów, i działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, nie ograniczono swobody wyboru sposobu informowania o ofercie, przyjmowania zleceń i płatności za poszczególne usługi a także ich formy sprzedaży. Nie wskazano także, że możliwe jest wybranie tylko jednej z form dla powyższych czynności.

Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane różne sposoby oferowania, przyjmowania płatności i zleceń na usługi i ich sprzedaż, nawet wykonywane równolegle, nie powodują utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej i przymusowej zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne od dnia 1 lipca 2012 r.

Wnioskodawca chciałby, jako uzasadnienie ogólne do zaistniałego stanu faktycznego i wyborów dotyczących form oferowania usług, przyjmowania płatności i zleceń na usługi, wyjaśnić, że jego firma zatrudnia jako masażystów osoby niedowidzące w stopniu znacznym. W związku z tym, aby zminimalizować skutki ewentualnych ograniczeń pracowników wynikających ze słabszego wzroku, Wnioskodawca zdecydował się na tak szerokie zróżnicowanie form zapoznania klientów z ofertą, przyjmowania zleceń i płatności. Natomiast wykonywanie w sposób jak najlepszy dla konsumenta obowiązków informacyjnych Wnioskodawca uważa nie tylko za obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale przede wszystkim moralny wobec potencjalnych klientów firmy Wnioskodawcy i warunek pozyskania ich zaufania.

Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z ograniczeń wynikających z formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa. Respektując je maksymalnie stara się wykorzystać możliwości, jakie daje ta forma opodatkowania, dla dobra klientów, pracowników i przyszłego rozwoju firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi kosmetyczne sklasyfikowane zostały pod poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług kosmetycznych, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu nie przekraczającym pięciu pracowników, szczegółowo określono w poz. 88 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure; wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe); wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo-i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 - o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych, przy zatrudnieniu do tego wykwalifikowanych dwóch techników masażu, opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Wnioskodawca swoje usługi oferuje w siedzibie firmy, płatności za nie i ich sprzedaż dokonując za pośrednictwem Internetu i telefonu.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, by zawierały ograniczenia ze względu na sposób oferowania i sprzedaży usług oraz sposobu dokonywania płatności.

Wobec tego opisany we wniosku sposób oferowania i przyjmowania przez Wnioskodawcę zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż za pośrednictwem Internetu lub telefonu - nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl