ITPB1/415-1152/12/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1152/12/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży ziemi z własnego gospodarstwa rolnego, która pozostanie po dokonaniu prac ziemnych - wyrównanie terenu, oczyszczanie rowów melioracyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży ziemi z własnego gospodarstwa rolnego, która pozostanie po dokonaniu prac ziemnych - wyrównanie terenu, oczyszczanie rowów melioracyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem posiadającym gospodarstwa rolne o powierzchni 4,19 ha - zakupione w 2007 r. i 1,51 ha - zakupione w 2009 r. Otrzymuje dopłaty bezpośrednie z UE. Zamierza sprzedać ziemię (tekst jedn.: ziemię wywożoną na wywrotce), która pozostanie po dokonaniu prac ziemnych w gospodarstwie rolnym - wyrównanie terenu, oczyszczanie rowów melioracyjnych. Kupujący przewiezie ziemię na własny koszt. Zakupiona ziemia posłuży kupującemu do wyrównania terenu na własnej działce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dochodu z tytułu sprzedaży ziemi pochodzącej z własnego gospodarstwa, która zostanie wywieziona przez kupującego, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku ze sprzedażą ziemi pochodzącej z własnego gospodarstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, przepisów cytowanej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicja działalności rolniczej zawarta została w art. 2 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Należy zauważyć, że czynności wymienione w cytowanym art. 2 ust. 2 ww. ustawy są czynnościami związanymi z uprawą roślin bądź czynnościami związanymi z chowem zwierząt. W żadnym razie czynności te nie obejmują swym zakresem prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży ziemi pochodzącej z gospodarstwa rolnego, w związku z wykonywaniem prac ziemnych - wyrównanie terenu, oczyszczanie rowów melioracyjnych. Zatem przedmiotowa sprzedaż ziemi, pozyskanej z własnego gospodarstwa rolnego, nie mieści się w zakresie definicji działalności rolniczej.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać ziemię wywożoną na wywrotce, która pozostanie po dokonaniu prac ziemnych w gospodarstwie rolnym - wyrównanie terenu, oczyszczanie rowów melioracyjnych. Kupujący przewiezie ziemię na własny koszt. Zakupiona ziemia posłuży kupującemu do wyrównania terenu na własnej działce.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie wynika aby planowana sprzedaż ziemi miała charakter czynności ciągłej i zorganizowanej, lecz zdarzenie jednorazowe związane z incydentalnym wyrównaniem terenu i oczyszczaniem rowów melioracyjnych w gospodarstwie rolnym. W związku z powyższym przychodu z planowanej sprzedaży nie należy kwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ze sprzedaży zbędnego urobku z gospodarstwa rolnego związanej z koniecznością pozbycia się nadmiaru ziemi należy zatem uznać za przychód z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w art. 20 ust. 1 ustawy sformułowania "w szczególności" świadczy o przykładowym charakterze tego katalogu przychodów z innych źródeł. Stąd też przychodami z innych źródeł są także inne przychody nie wymienione wyraźnie w ustawie.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż w związku z tym, że sprzedaż ziemi nie mieści się w zakresie działalności rolniczej, kwota uzyskana z tego tytułu nie podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku nie wynika, by planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż ziemi z własnego gospodarstwa rolnego miała wypełniać przesłanki świadczące o prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej - planowany z tego tytułu przychód należy zakwalifikować jako przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca winien wykazać go w zeznaniu rocznym i opodatkować na zasadach ogólnych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ ustali, że uzyskany przez Wnioskodawcę przychód wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego mającego miejsce w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl