ITPB1/415-1029/10/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1029/10/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania tym podatkiem uzyskanych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania tym podatkiem uzyskanych przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał w spadku po rodzicach gospodarstwo rolne położone atrakcyjnie na terenach miejskich, obok głównych arterii komunikacyjnych. Część gruntów wynajmuje firmom pod tablice reklamowe tzw. bilbordy, pod ogrody oraz myjnię. Z tego tytułu otrzymuje przychody z tytułu najmu i dzierżawy. Jeden budynek gospodarczy został przez Wnioskodawcę przebudowany i rozbudowany na dom mieszkalny, tj. cztery budynki w zabudowie szeregowej, część innych zabudowań wchodzących w skład gospodarstwa rolnego została zaadaptowana na lokale handlowo - usługowe. W budynku mieszkalnym został wydzielony lokal handlowy. Na gruncie, który wcześniej był polem uprawnym, Wnioskodawca wybudował dwa budynki (dwa bliźniaki) oraz jeden dom bliźniaczy. Powyższe budynki mieszkalne oraz lokale handlowo - usługowe również wynajmuje. Przychody z tytułu uzyskanych czynszów, po wyborze formy opodatkowania od roku 2010 r. są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%. Dochód z tytułu najmu, nie jest jedynym źródłem dochodu, gdyż Wnioskodawca otrzymuje również rentę z KRUS, a jego żona nadal prowadzi gospodarstwo rolne. Wnioskodawca nie prowadził w przeszłości i nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynajmując i wydzierżawiając grunty pod tablice reklamowe, ogrody i myjnię oraz budynki mieszkalne i lokale handlowo - usługowe, może opodatkować uzyskane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym z tytułu najmu, dzierżawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynajmując lub wydzierżawiając grunty pod tablice reklamowe, ogrody i myjnię oraz budynki mieszkalne i lokale handlowo - usługowe, może opodatkować je zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, czyli wg stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Wobec powyższego, jedynie dzierżawa gruntu rolnego na cele rolnicze stanowi działalność rolniczą, w stosunku do której nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast przychody z tytułu dzierżawy gruntu rolnego oraz wynajmu budynków (lokali) mieszkalnych i handlowych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, na cele nierolnicze nie stanowią przychodów z działalności rolniczej. Należy je zaliczyć do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową - wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy daje podstawę by przyjąć, iż dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

1.

prowadzenie w celu osiągnięcia dochodu - przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,

2.

wykonywanie sposób ciągły - jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań.

3.

prowadzenie w sposób zorganizowany - co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy - wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał w spadku gospodarstwo rolne. Grunt rolny wydzierżawił pod tablice reklamowe, ogrody oraz myjnię. Jeden budynek gospodarczy został przez niego przebudowany i rozbudowany na dom mieszkalny, tj. cztery budynki w zabudowie szeregowej, część innych zabudowań wchodzących w skład gospodarstwa rolnego została zaadaptowana na lokale handlowo - usługowe. W budynku mieszkalnym został wydzielony lokal handlowy. Na gruncie, który wcześniej był polem uprawnym, Wnioskodawca wybudował również dwa budynki (dwa bliźniaki) oraz jeden dom bliźniaczy. Powyższe budynki mieszkalne oraz lokale handlowo - usługowe wynajmuje. Ponadto wskazał, że nigdy nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej w jakimkolwiek zakresie.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że przychody z dzierżawy gruntu rolnego pod ogrody, tablice reklamowe, bądź myjnię, a także z najmu znajdujących się na terenie gospodarstwa rolnego budynków na cele mieszkalne i użytkowe, jeżeli czynności te nie są wykonywane w warunkach charakterystycznych dla działalności gospodarczej, należy uznać za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, które nie są wykonywane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Konsekwencją powyższego, jest możliwość opodatkowania powyższych przychodów, zgodnie z art. 2 ust. 1a, w związku z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wg stawki 8,5% przychodu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl