IPTPP4/4512-136/15-5/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/4512-136/15-5/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2015 r. (data wpływu 3 marca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży ziemi brunatnej #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku dla sprzedaży torfu;

* stawki podatku dla sprzedaży ziemi brunatnej.

Wniosek doprecyzowano pismem z dnia 4 maja 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.) w zakresie opisu sprawy oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na:

1.

oczyszczaniu torfu ze znajdujących się w nim korzeni, kamieni i innych zanieczyszczeń. Proces oczyszczania polega na przecieraniu torfu przez sita o oczkach różnej wielkości dzięki czemu usuwane są najdrobniejsze korzonki. Następnie oczyszczony torf jest paczkowany i rozprowadzany do sklepów i hurtowni. W małych opakowaniach głównie jako torf przeznaczony dla wędkarzy do podawania zanęt i przynęt wędkarskich, natomiast w opakowaniach dużych jako torf do nasadzeń zarówno doniczkowych jak i ogrodniczych. Jest to czysty torf bez żadnych dodatków. W wystawianych kontrahentom fakturach VAT stosowana jest stawka podatku w wysokości 8% z podaniem nr PKWIU 08.92.10.0 zgodnie z zapisem art. 146a ust. 2 wspomnianej wyżej ustawy oraz zapisami załącznika Nr 3 tejże ustawy pod pozycją nr 23 - ex 08.92.10.0 - torf - wyłącznie surowiec i prefabrykaty do produkcji torfu dla celów rolniczych oraz wyroby torfowe dla celów rolniczych;

2.

oczyszczaniu ziemi brunatnej ze znajdujących się w niej korzeni, kamieni i innych zanieczyszczeń. Proces oczyszczania polega na przecieraniu ziemi brunatnej przez sita o oczkach różnej wielkości. Oczyszczona w ten sposób ziemia brunatna jest paczkowana i rozprowadzana do sklepów i hurtowni. W opakowaniach małych głównie dla wędkarzy jako środek do podawania zanęt i przynęt wędkarskich, natomiast w opakowaniach dużych do nasadzeń doniczkowych i ogrodniczych. Jest to ziemia brunatna (nie torfowa) bez jakichkolwiek dodatków. W wystawianych kontrahentom fakturach VAT stosowana jest stawka podatku w wysokości 8% z podaniem nr PKWiU 08.91.19.0 zgodnie z zapisem art. 146a ust. 2 wspomnianej wyżej ustawy oraz zapisami załącznika Nr 3 tejże ustawy pod pozycją nr 22-ex 08.91.19.0 - pozostałe minerały chemiczne i do produkcji nawozów - wyłącznie ziemia ogrodnicza inna niż zawierająca torf jako zasadniczy składnik i inna niż będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować w przypadki sprzedaży ziemi brunatnej.

Zdaniem Wnioskodawcy. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% podczas sprzedaży ziemi brunatnej, zgodnie z zapisem art. 146a ust. 2 wspomnianej wyżej ustawy oraz zapisami załącznika Nr 3 tejże ustawy pod pozycją: nr 22 - ex 08.91.19.0 - pozostałe minerały chemiczne i do produkcji nawozów - wyłącznie ziemia ogrodnicza inna niż zawierająca torf jako zasadniczy składnik inna niż będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto w poz. 22 - PKWiU ex 08.91.19.0 "Pozostałe materiały chemiczne i do produkcji nawozów-wyłącznie ziemia ogrodnicza inna niż zawierająca torf jako zasadniczy składnik i inna niż będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów".

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na oczyszczaniu ziemi brunatnej ze znajdujących się w niej korzeni, kamieni i innych zanieczyszczeń. Proces oczyszczania polega na przecieraniu ziemi brunatnej przez sita o oczkach różnej wielkości. Oczyszczona w ten sposób ziemia brunatna jest paczkowana i rozprowadzana do sklepów i hurtowni. W opakowaniach małych głównie dla wędkarzy jako środek do podawania zanęt i przynęt wędkarskich, natomiast w opakowaniach dużych do nasadzeń doniczkowych i ogrodniczych. Jest to ziemia brunatna (nie torfowa) bez jakichkolwiek dodatków. W wystawianych kontrahentom fakturach VAT stosowana jest stawka podatku w wysokości 8% z podaniem nr PKWiU 08.91.19.0 zgodnie z zapisem art. 146a ust. 2 wspomnianej wyżej ustawy oraz zapisami załącznika Nr 3 tejże ustawy pod pozycją nr 22-ex 08.91.19.0 - pozostałe minerały chemiczne i do produkcji nawozów - wyłącznie ziemia ogrodnicza inna niż zawierająca torf jako zasadniczy składnik i inna niż będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż ziemi brunatnej, zaklasyfikowanej przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania ex 08.91.19.0 "Pozostałe materiały chemiczne i do produkcji nawozów-wyłącznie ziemia ogrodnicza inna niż zawierająca torf jako zasadniczy składnik i inna niż będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów", podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 22 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU. W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl